Tuulilasi

Koeajossa Land Roverin ralli-Defender – vesi lentää

Koeajossa Land Roverin ralli-Defender – vesi lentää

Teimme pikku lenkin Drew Bowlerin Defenderillä. Land Rover on teettänyt sarjan ammattimaisesti rakennettuja rallimaastureita, jotta firma pystyy tarjoamaan pitkän matkan maastorallien harrastajille täydellisen aloitustason laitteen. Pääsimme testiajolle tällä 172-heppaisella Dakar-rallin kokelaalla.
Teksti AMS, Malte Jürgens
Kuvat AMS
Mainos

Defenderillä tehty hyppy nokka edellä tummasti heijastavan veden täyttämään kuoppaan vaatii kuskilta melkoista itsensä voittamista. Tällaiset kuopat voivat nimittäin olla yllättävän syviä, ja reunalla saattaa olla näkymätön betonikimpale tai pinnan alla puiden juurikasvustoa.

Jos vastaavassa paikassa on jo joskus onnistunut repimään autonsa etupyörän irti, ei aja enää koskaan sellaista vauhtia tuntemattomaan syvänteeseen, että kura lentää metrien korkeuteen. David sanoi kuitenkin: ”Kaasu pohjassa kakkosvaihteella”.

Hän on hyvin rauhallinen englantilaismies, joka istuu tukevasti vyötettynä pelkääjän paikalla. David on Land Roverilla töissä ja tuntee maaston kuin omat taskunsa. Hänen pitäisi estää pelkällä olemassaolollaan se, että testikuskit ajaisivat nätin Defenderin ennenaikaisesti maastoradan viereiseen juurakkoon. Lisäksi David antaa hyvää tarkoittavia neuvoja sopivan vaihteen valintaan, jarrutuskohtiin, vastaohjauskulmiin ja kaasupolkimen asentoon. Viimeksi mainitusta ei ole kovin montaa komentoa, vaan David suosittelee yleensä ajamaan ”kaasu pohjassa”.

Etu- ja taka-akseleiden välitykset ovat lyhyet. 50:50-voimanjakosuhteesta huolimatta ralli-Defender osoittaa jo ennen saven ja soran peittämää mutkaa selvän taipumuksensa perän irtoamiseen kaasua nostettaessa.

Tilanne on kuitenkin mallikelpoisesti korjattavissa melko tarkan ohjauksen avulla. Tällöin pitää vain vastaohjata, mutta jarrua ei sovi painaa. Kaikkien neljän pyörän veto täytyy säilyttää myös radan viereisellä mutaisella ruohikolla. Se on liukasta kuin saippua, ja jarrua täytyy välttää silloinkin, kun sivussa olevat puut tuntuvat hyökkäävän suoraan auton päälle.

”Jatka kaasun painamista”, David sanoo, ”ja mieluiten täysillä, koska silloin ajaminen on hauskinta.”

Defender etenee edelleen poikittain ja neljä pyörää sutien kohti ruohikon takana olevaa ryteikköä, mutta vähitellen etenemiskulma suoristuu, ja täpärästi ennen ensimmäistä paksua oksaa auto menee jälleen puurivien suuntaisesti radan kiinteää pintaa kohti.

Davidilla tuntuu olevan hauskaa.

”Seuraavalla kierroksella”, hän kertoo minulle, ”kokeilemme samaa nelosvaihteella.”

Torjun tarjouksen kohteliaasti ja olen iloinen siitä, että olemme taas käsittelyradalla pienen ei-toivotun ulkona käynnin jälkeen. Maastossa kokemattomien kuskien taidot loppuvat usein nopeammin kuin luulisi.

Bowler Motorsportin tiimin virittämä Defender ei onneksi käyttäydy oikukkaasti, vaan hyvin kiltisti. Auton kuusivaihteisen laatikon pykäliä vaihdetaan rei’itetyllä ja jähmeästi liikkuvalla kepillä, joka toimii tarkasti ja lyhytliikkeisesti. Levyjarrut hidastavat Land Roveria ilahduttavan tehokkaasti, ja poljintuntuma on selkeä. Renkaisiin liimautuvan liukkaan savimönjän pitää kuitenkin olla irronnut kulutuspintojen urista, jotta kumin ja asfaltin välillä ei ole enää liukastetta. Jos testiradalta ajaa suoraan tavalliselle tielle ja muutaman metrin jälkeen pitää jarruttaa äkkiä, tuntee usein olevansa yhtäkkiä ”Holiday on Ice” -revyyn päätähti.

Koulu Dakar-rallia varten

50-vuotias britti Drew Bowler on moottoriurheilutiimin pomo, jossa on 13 työntekijää. Hän ajoi vielä muutama vuosi sitten itse pitkän matkan maastoralleja esimerkiksi Lähi-Idässä.

”Kiinnostus pitkiä maastoralleja kohtaan kasvaa jatkuvasti Englannissa ja myös Manner-Euroopassa”, Bowler kertoo.

”Lisäksi jokainen rallifani unelmoi siitä, että pääsisi ajamaan vähintään kerran elämässään kuuluisan Dakar-rallin. Sitä varten pitää kuitenkin pystyä harjoittelemaan, ja tarjoamme juuri sen mahdollisuuden Land Rover Defender Challengen avulla.”

Tämä Isossa-Britanniassa vuonna 2014 aloitettu sarja muodostaa niin sanotusti oman luokkansa kansallisen tason rallien osanottajien joukossa. Noin 50 000 punnalla ilman arvonlisäveroa saa tehdasuuden Defender 90:n, jonka Bowlerin tiimi on rakentanut menestystä lupaavaksi ralliautoksi. Saksassa tämän rallilaitteen bruttohinta on noin 72 000 euroa, ja sen muutoksiin kuuluvat esimerkiksi kevyesti viritetty moottori, jossa on 172 heppaa ja 450 newtonin vääntö. Lisäksi autossa on tukevat turvakaaret, sammutusjärjestelmä, kuppipenkit, rallikäyttöön tehty trippimittari ja muita tarvittavia varusteita, kuten erityiset kevennetyt 18-tuumaiset vanteet ja pakolliset hinauslenkit.

Nämä maasturit ovat edelleen katurekisteröityjä, jolloin moottoriurheilun harrastajat voisivat teoreettisesti ajaa autolla ralliin, suorittaa kisan ja ajella taas kotiin, jos mitään ei mennyt rikki. Bowlerin tiimi toimittaa sekä huoltaa nämä Defenderit yksinoikeudella, ja jokaisen auton käyttö Challenge-sarjassa maksaa vielä jopa 15 000 puntaa. Lisäksi tämän summan päälle tulevat korjauskustannukset, jos jotakin hajoaa.

Legendan loppu

Land Rover aikoo tukea Challenge-sarjaa niin kauan kuin Defenderiä vielä valmistetaan. Auton normaali sarjatuotanto on tarkoitus päättää vuoden 2015 lopussa 67 vuoden valmistusajan jälkeen, mutta seuraajamalli esitellään vasta vuotta myöhemmin. Land Rover aikoo myydä vuonna 2016 kaikki vielä myyjillä ja varastoissa olevat Defenderit ja vastata näin todennäköisesti laskevaan kysyntään.

Siihen mennessä Bowlerilla aiotaan tehdä vuodessa vähintään 15 uutta hardtop-mallisen Series 90 -sarjan Land Roverin ralliversiota. Bowlerin mielestä nämä challenge-autot ovat ihanteellisia harjoitusvälineitä tämän urheilulajin korkeammille tasoille pyrittäessä: ”Tulokkaat saavat todella sopivaan hintaan kilpailukykyisen auton pitkän matkan maastoralleihin ja sen lisäksi vielä lisenssin, harjoittelumahdollisuuksia, kaiken teknisen jatkokehityksen sekä – viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä – kilpailukokemusta”.

Kun rallinoviiisit ovat keränneet Englannissa ensin vähän kokemusta, Bowler tarjoaa suojateilleen myös mahdollisuutta kansainväliseen profiloitumiseen esimerkiksi Lähi-Idän pitkän matkan maastoralleissa. Aavikon hiekalla käytävät kilpailut pääsevät jo lähelle ihannetta.

”Tämän kokemuksen myötä”, Bowler on varma, ”menestysmahdollisuudet Dakarissa parantuvat.”

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 20.4.2014