Eeva

Koeajossa: Fordin uusi katumaasturi



Koeajossa: Fordin uusi katumaasturi

Tämä maasturi sopii näppärää, sukkelaa ja edullista autoa etsivälle kuljettajalle.
Teksti Riitta Nykänen
Kuvat Max Lange

Mutkikas vuoristotie tuntuu melkein liian kapealta, mutta ei hätää, näppärä katumaasturi selviää ahtaastakin paikasta. Ylämäessä sen turbomoottori jaksaa kavuta, mutta kaikkein parhaimmillaan Ford Ecosport on kaupunkiajossa.

Siinä sen tehot ja tavat pääsevät oikeuksiinsa. Pieni katumaasturi on mukava ja kätevä ajettava ja moottorissa on riittävästi voimaa.

Katumaasturissa istutaan tavallista korkeammalla, mikä onkin erinomainen asia näin pienessä autossa. Näkyvyys lisääntyy ja se on tarpeen etenkin pysäköitäessä.

Auton ergonomiasta on annettava kiitosta. Ajajan istuin on tukeva, ja kyynärnoja tarpeeksi leveä käsivarrelle.

Pidin myös navigaattorin selkeydestä ja täsmällisyydestä.

Kohtuuhintaiset lisävarusteet

Ford Ecosportin takaovi kuohuttaa. Sivulle avautuva ovi voi tuntua pikantilta erikoisuudelta, mutta käytännöllisyyttä arvostavalle se on hankala ratkaisu.

Tavaratila on muutoinkin ahdas. Korkea mutta pituussuunnassa lyhyt tila on hankala. Sinne mahtuu korkeintaan kaksi keskikokoista matkalaukkua pystyyn.

Takana istujalle tilaa on kuitenkin kohtuullisesti.

Piristystä auton typistettyyn ilmeeseen antavat lukuisat kontrastivärivaihtoehdot. Kivalta näyttää vaikkapa mustan ja oranssin yhdistelmä.

Parhaiten varustellussa Titanium-mallissa on sopivasti ajomukavuutta edistäviä lisävarusteita, eivätkä Fordin lisävarusteet ole muutoinkaan hinnalla pilattuja.

Muutamalla satasella saa esimerkiksi lämmityksen tuulilasiin ja ohjauspyörään.

Navigaattori ansaitsee kiitoksen selkeydestään.

Plussat

Kerrankin navigaattori, josta todella pidän. Se on tarpeeksi yksinkertainen, selkeä ja ohjaa oikeasti perille.

Hinta-laatusuhde on erinomainen. Runsaasti varustellun katumaasturin saa todella edullisesti. Lisävaruste-paketti maksaa reilut kolme sataa euroa.

Tykkään pienen katumaasturin ketteryydestä ja siitä, että auton saa kätevästi pysäköintiruutuun.

Sivulle avautuva takaovi tuntuu epäkäytännölliseltä.

Miinukset

Sivulle avautuva takaovi on erikoinen ratkaisu. Se vaatii metrin tilan avautuakseen. Miten oven on ajateltu toimivan parkkihallissa?

Korkeaan tavaratilaan mahtuu ainoastaan kaksi keskikokoista matkalaukkua.

Ulkonäöllään Ford Ecosport ei häikäise. Sen tylppä ilme tekee hieman vanhanaikaisen vaikutelman. Onneksi ulkonäköä voi piristää trendikkäillä värivaihtoehdoilla.

Tekniset tiedot

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost

Moottori: 992 cm3, turbo

Teho: 92 kW / 125 hv

Mitat: pituus 4 017 mm, leveys 1 765 mm

CO2-päästöt: 142 g / km

Keskikulutus: 5,8 l / 100 km

Hinta: 25 260 €.

Julkaistu: 24.5.2018