Tuulilasi

Koeajossa Bentley Flying Spur – yläluokan hemmottelua



Koeajossa Bentley Flying Spur – yläluokan hemmottelua

Bentley erottaa 12-sylinterisen ja neliovisen Flying Spurin Continental-mallisarjasta ja keskittyy mallin kattavassa uudistuksessa olennaiseen: enemmän tehoa, mukavuutta, luksusta ja akseliväliä.
Teksti AMS, Jens Dralle
Kuvat AMS

Länsieurooppalaisen pikkumaisuuden hengessä esiin tulee kysymys, joka tarttuu Bentley Flying Spuriin kuin sen maskiin litistynyt inhottava itikka: ”Koska saataville tulee dieselmoottori?” Se ei olisi mikään ihme, koska VW-konsernin hyllyssä olisi mahtava dieselveekasi valmiina. Ystävällisellä äänensävyllä lausuttu vastaus kuuluu näin: ”Todennäköisesti toimitamme 60 prosenttia tämän mallisarjan autoista Kiinaan”. Ja loput lähinnä USA:han, Lähi-Itään ja Venäjälle. Siellä taloudellisilla voimanlähteillä ei ole juuri merkitystä.

Niinpä herraskainen limusiini raivaa tietänsä Pekingin kaupunkiliikenteen läpi. Se työntää edellään rypästä VW Magotaneja ja Sagitareja, Buick Excellejä, Hyundai Elantroja sekä Citroën C-Triompheja. Bentley ei saa osakseen juuri kunnioitusta, ja sen perään pujahtaa heti uusi joukko liikenteessä olijoita, kun tarjolle tulee pienikin kolo. Bentley ottaa tämän mahdollisimman rauhallisesti, ja 5,3 metrin pituuteen sopiikin hämmästyttävä määrä rauhallisuutta.

Flying Spurin noin kahdeksan vuoden markkinoilla olon jälkeen britit katsoivat ajan kypsäksi malliuudistukselle, jossa Continental GT:tä 32 senttiä pidempi akseliväli pysyi ennallaan. Auton kasvu hyödyttää lähinnä pelkästään takapenkkiläisiä, ja itse kori on pidentynyt seitsemällä millillä. Pelkästään sisustassa on 600 uutta komponenttia, mutta aurinkolipat, ovenkahvat, käsinojat ja muutamat keskikonsolin nappulat saivat jäädä ennalleen. Maksimissaan viittä matkustajaa ympäröi kymmenen neliömetriä jalopuisia koristelistoja, joiden kiilto vetää helposti vertoja peiliteollisuuden normeille. Lisäksi pienimmätkin nurkkaukset on verhoiltu pehmeällä nahalla.

Nyt olisi tilaisuus istua takapenkille ja ottaa täysin epäsovinnaisesti jääkaapista pullo parasta vehnäolutta, kiusata kuskia vähän irrotettavalla kosketusnäytöllä ja ohjelmoida navigointiin uusi kohde. Mutta vasemmalla edessä oleva istumapaikka houkuttelee liian paljon. Siellä kosketusnäytön sijaan kosketusta odottavat polkimet, joilla voi komentaa kaksitoistasylinteristä bensakonetta kiihdyttämään ja jarruttamaan noin 2,5 tonnin massaa.

Tehokkaampi ja hiljaisempi

Virtalukko on ratin vasemmalla puolella ja starttinappi keskikonsolissa. Starttimoottorin kiekaisun jälkeen kuusilitrainen kone yrittää ennen kaikkea olla pitämättä itsestään meteliä. Jos jopa 1100 watin tehoisen hifi-järjestelmän laittaa pois päältä, voi kuulla molempien turbojen päästävän pois kaukana edessä ahtopainetta kaasua nostettaessa ja 12 sylinterin huminan. Siitä tulee korkeintaan aistittavissa olevaa murinaa, jos kuljettaja haluaa välttämättä kierrättää konetta 4000 kierroksen yläpuolelle. Bentleyn mukaan Flying Spur on sisämelultaan 40 prosenttia edeltäjäänsä hiljaisempi, mutta edeltävä mallikaan ei ollut juuri tiimalasia äänekkäämpi. Nahka natisee jossakin vähän häpeilevästi, automaatti-ilmastoinnin säätimet menevät paikoilleen kevyesti naksahtaen, ja ilmastoinnin suuttimet aukeavat pehmeästi poksahtaen. Jokainen niistä näyttää kuin painavasta alumiinikimpaleesta sorvatulta.

Alumiinista puheen ollen myös konepelti sekä etulokasuojat on nyt tehty siitä, ja takaluukun kansi on valmistettu komposiittimateriaalista. Tämän pitäisi tehdä korista 50 kiloa kevyempi ja neljä prosenttia jäykempi, mutta auton kokonaispaino on silti noussut 35 kilolla. Onneksi W12:n teho on myös kasvanut 560:stä 625 hevosvoimaan, ja maksimivääntö on nyt 800 newtonia 2000 kierroksen kohdalla (ennen 650 newtonia 1600 kierroksella).

Pekingin savusumu on jäänyt jo kauaksi Flying Spurin taakse, ja 22 miljoonan asukkaan suurkaupungin pohjoispuolella oleva hyvä maanteiden verkosto asettaa nyt Bentleylle haasteensa. Se maleksii vielä ZF:n tekemän automaatin kahdeksannella vaihteella, ja kierrokset ovat 1300:ssa. Oikean vaihteen löytymisessä ja ahtopaineen nousussa kestää hetki.

”Vaihteiston pehmeä reagointi D-asennossa on täysin haluttu asia, ahtimien kaasuun vastaamista pystyisi parantamaan vasta muuttuvalla turbiinien geometrialla”, Bentleyn tuotekehitysjohtaja Rolf Frech kertoo.

Budjetti oli kuitenkin liian niukka muuttuvaa ahdingeometriaa varten, ja sama koskee myös suorasuihkutusta sekä uusinta ajoavustin- ja turvajärjestelmäteknologiaa. Haittaako se? Jos Flying Spur haluaa saada asiakkaita Mercedes S 600:lta ja BMW 760 Li:ltä, se ei ole ihan merkityksetöntä.

Moottorista sen ei ainakaan pitäisi olla kiinni, koska sen voima 2000 kierroksen yläpuolella on järisyttävää laatua. Se vie brittijärkälettä eteenpäin täysin eleettömästi, ja auto kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 4,6 sekunnissa. Jos vaihteita haluaa vaihtaa käsin, moottori on aina hereillä ilman hengähdystaukoja.

Kuinka alusta toimii? Melko vakuuttavasti, vaikka pidempi akseliväli on edellyttänyt jousien, kallistuksenvakainten ja alustan laakereiden säätöä pehmeämmäksi. Edessä 20 ja takana 35 milliä leveämpi raideväli sekä Torsen-tasauspyörästöllä ja 40:60-suhteessa takapainoisella voimanjaolla varustettu neliveto tekevät Flying Spurista mukavan ketterän käsitellä. Mutkissa se aliohjaa vähän. Bentleyn massasta huolimatta sen kuski saa aina tarpeeksi palautetta herkästi reagoivan ohjauksen kautta, mikä sopii hyvin itse ajettavaksi tarkoitetun auton imagoon.

Neljään asentoon säädettävän ilmajousituksen vahvuus on edelleen sen mukavuudessa. Kaikista pehmeimmässä asennossakaan kori ei kallistele häiritsevästi, ja isot pyörätkään eivät onnistu pilaamaan harmoniaa: lisävarusteena saatavista 21-tuumaisista pyöristä ei kuulu tai tunnu mitään, mikä häiritsisi autossa vallitsevaa rauhaa.

Bentley on palannut kuhisevaan suurkaupunkiin, jossa se työntää taas edellään lähinnä mustia tai hopeanvärisiä porrasperäisiä sedaneita arvokkaasti ja eleettömästi. Ja niinpä lopuksi tulee taas esitettyä ei ehkä niin pikkumainen kysymys: ”Mikä puhuu vielä Saksassa 100 000 euroa kalliimman Mulsannen puolesta?” Tyydyttävää vastausta siihen ei ole vielä saatu.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 1.3.2014