Apu

Kiskot vapautuvat kilpailulle – Henkilöliikenteeseen VR:n rinnalle uusia yrityksiä

Kiskot vapautuvat kilpailulle – Henkilöliikenteeseen VR:n rinnalle uusia yrityksiä

Junaraiteiden henkilöliikenne vapautuu 2020-luvulla VR:n lisäksi muillekin yrittäjille. Kilpailu vapautuu ensimmäiseksi Etelä-Suomen taajama-alueen kiskoilla, ja liikennöinnin on määrä alkaa vuoden 2022 kesäkuussa.
Teksti Hannu Koskela
Kuvat Juha Juntto
Mainos

Kulunut vuosikymmen on jo myllertänyt linja-autoliikennettä. Heinäkuun alussa mullistuvat Suomen taksipalvelut, ja parin–kolmen vuoden sisään myös kiskoilla kulkeva henkilöliikenne.

Uudet yritykset tietysti himoitsevat pääkaupunkiseudulle, koska siellä liikkuvat miljoonat matkustajat ja sadat miljoonat eurot. Linja-autoliikenteen ja taksipalvelujen vapautusta vääjäämättä seuraavasta kisko-operaatiosta on huhuttu jo pitkään. Uudistus on ollut Juha Sipilän hallituksen agendalla, ja näkyvänä keulahahmona sille on ollut liikenne- ja viestintäministyeri Anne Berner. Nyt se myös tapahtuu.

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä pääsivät noin vuoden ajan kestäneen selvittelyn jälkeen yhteisymmärrykseen rautateiden henkilöliikenteen avaamisen etenemisestä.

Ja vauhti on kova: Ensimmäiseksi ministeriö ja VR perustavat sekä kalustoyhtiön että kiinteistöyhtiön ministeriön omistajaohjaukseen. Näiden uusien yhtiöiden pitäisi olla toiminnassa jo puolen vuoden sisään – viimeistään 31.12.2018.

Kalustoyhtiölle siirretään kaikki Etelä-Suomen taajamaliikenteen junat kaikkine tykötarpeineen. Kiinteistöyhtiö puolestaan saa hallintaansa toiminta-alueella sijaitsevat VR:n asemarakennukset määräaloineen sekä tärkeänä osana Helsingin varikon.

Kolmantena uutena aloittaa kunnossapitoyhtiö VR-konsernin sisällä. Siitä kehitetään itsenäinen yhtiö, josta VR markkinaehtoisesti luopuu – eli myy sen – ennen kuin uudenlainen henkilöliikenne alkaa.

Junamatkustajien turvallisuus ei saa olla uhattuna

– VR:lle turvallisuus on ehdottoman tärkeää. Vaikka tulevaisuudessakin jokaisella toimijalla pitää olla viranomaisen myöntämä turvallisuuslupa, suunnitteilla olevassa muutoksessa pitää tarkasti arvioida vaikutukset turvallisuuteen. Kun toimintatavat ja vastuut muuttuvat, siinä on aina mahdollinen riskin paikka, projektijohtaja Antti Tuominen VR-Yhtymästä vastaa.

Helsingin Seudun Liikenne HSL on jo aloittanut kilpailutuksen henkilöjunaliikenteen osalta, ja sen on tarkoitus alkaa vuonna 2021. Jos VR ei voita kilpailutusta, kiskoliikennöijä on mahdollisesti joku muu toimija.

Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä kilpailutetun henkilöjunaliikenteen on tarkoitus siis alkaa kesäkuussa 2022.

– Silloin mahdolliset uudet operaattorit hinnoittelevat palvelut itse ja toimivat lipputuloriskillä, Tuominen kertoo.

Uudistusten ja vapauttamisten tavoite on parantaa junamatkustajien palveluja ja hyödyttää koko yhteiskuntaa. Laskevatko junalippujen hinnat myös? Sitä ei vielä ennakoida. Ainakin taksiliikenteen vapautuksen yhteydessä heinäkuun alussa liikenteeseen on luvattu tulevan nykyistä paljon halvempia vaihtoehtoja.

Muun Suomen junaliikenne ja henkilöstön aseman yhä avoinna

– Kaukoliikenteessä kilpailun avaamisen mallista ei ole vielä päätöstä. Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailutuksen kokemuksia hyödynnetään jatkomallin arvioinnissa, Tuominen sanoo.

Henkilöstön asema yhtiöittämisen pyörteissä ei ole kaikin osin varmistunut. Selvittelyt jatkuvat, ja erityisalan ammattilaisia tarvitaan myös tulevaisuudessa.

Julkaistu: 15.6.2018