
Eurooppalainen auto käy kalliiksi ja katoaa, kun Kiina valtaa markkinoita – Sille kuuluisalle Pirkka-autolle olisi kohta kysyntää
Kiinan autotuotanto kasvoi viime vuonna 5,2 prosenttia. Suhteessa muihin maanosiin Euroopan merkitys vähenee vauhdilla, kirjoittaa Vesa Eskola.
Autojen valmistaminen ja myynti on liiketoimintaa. Bisneksen suuruudesta johtuen se on myös poliittinen pelinappula. Mutta vievätkö poliitikot autokonsernien johtajia vai toisin päin?
Se on politiikkaa, että Euroopassa ollaan nyt autokaupan kohdalla siinä tilanteessa, missä ollaan. Ympäristön merkitys korostuu. Poliitikoille autot ovat vain yksi teollisuudenala muiden joukossa, olkoonkin, että alan näkyvyys on suurempaa kuin sen prosentuaalinen merkitys (7 % EU:n bruttokansantuotteesta) muiden teollisuudenalojen joukossa.
”Kiinassa myytiin viime vuonna lähes 23 miljoonaa autoa, eli noin 31 prosenttia kaikista maailman autoista.”
Maailmassa myytiin viime vuonna 74,6 miljoonaa autoa. Kasvua edellisvuoteen oli 2,5 prosenttia. EU:ssa kasvu oli vain 0,8 prosenttia. EU-alueella myytiin viime vuonna 10,6 miljoonaa autoa, eli hieman reilut 14 prosenttia koko maailman autoista. Suhteessa muihin maanosiin Euroopan merkitys vähenee vauhdilla.
Kiinassa myytiin viime vuonna lähes 23 miljoonaa autoa, eli noin 31 prosenttia kaikista maailman autoista. Kiinan autotuotanto kasvoi viime vuonna 5,2 prosenttia. Hälytyskellojen pitäisi siis soida. Kun Kiinassa tuotantomäärät vain kasvavat, EU:ssa tiputus on kovaa; autoja valmistettiin viime vuonna 6,2 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
Syitä on monia: talous sakkaa, eivätkä Euroopan valtiot saa luotua yhtenäistä linjaa. Oma napa on aina liian lähellä. Samaan aikaan autojen hinnat ovat nousseet hälyttävää tahtia. Lisäksi yhä useampi eurooppalainen brändi tekee yhä enemmän autoja muualla kasvaville uusille markkinoille ja unohtaa siinä samassa omat asiakkaansa kotimarkkinoillaan.
”Moni joutuu maksamaan paljon sellaisesta, mitä ei välttämättä koskaan tarvitse”
Siirtyminen kohti sähköä on ajanut etenkin monet eurooppalaiset autovalmistajat tekemään entistä suurempia, hienompia ja kalliimpia autoja. Kate otetaan tunnetusti sieltä, missä se on paras.
Autoista on tullut erittäin kalliita valmistaa; niissä on paljon modernia teknologiaa. Osa tästä tekniikasta on toki tarpeellista, mutta siinä ohessa myydään myös paljon sellaisia ominaisuuksia, jotka eivät liity millään tavalla itse auton liikuttamiseen. Siksi moni joutuu maksamaan paljon sellaisesta, mitä ei välttämättä koskaan tarvitse. Sille kuuluisalle Pirkka-autolle olisi varmasti kohta taas tilausta – jos ei Kiinassa – niin ainakin Euroopassa.