Tuulilasi

Kiinan automyynti sakkaa – Geelykin vaikeuksissa


Kiinalainen Geely Automobile kertoi keskiviikkona, että sen nettotuotot ovat laskeneet 40 % vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla. Syynä on maailman suurimman automarkkinan hiipuminen. Geely arvelee, ettei autokauppa Kiinassa elvy loppuvuoden aikanakaan.
Kuvat All Over Press

Geelyn tulos oli toki edelleen 4,01 miljardia yuania (510 miljoonaa euroa) voitollinen, mutta vuosi sitten ensimmäinen vuoden puolisko toi 6,67 miljardin yuanin nettovoitot.

UOB:n analyytikon Kenneth Leen mukaan voitto oli noin 77 miljardia yuania pienempi, mitä odotettiin.

Geely myi vuoden alkupuoliskolla 651 680 autoa, mikä on 15 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Geely aikoo julkistaa seuraavan vuoden aikana ainakin kahdeksan uutta mallia.

Heinäkuussa Kiinan kokonaismyynti laski 4,3 %, se oli jo 13 peräkkäinen laskun kuukausi. Henkilöautojen myynti on kuitenkin ollut hienoisessa nousussa.

Heinäkuussa Geely laski vuoden 2019 autonmyyntiennustettaan 1,51 miljoonasta 1,36 miljoonaan autoon. Viime vuonna Geely myi 1,5 miljoonaa autoa, mikä oli 20 % enemmän kuin vuonna 2017.

Julkaistu: 21.8.2019