
Laskun syynä pidetään heikentynyttä taloustilannetta, toimitusongelmia sekä Kiinan ja Yhdysvaltain kauppasotaa. Myös autojen päästöjä on valvottu Kiinassa tiukemmin kuin ennen.
Kiinan poliittinen johto on myös huolestunut asiasta. Autoteollisuus on maan taloudelle merkittävää, lisäksi se toimii barometrinä kuluttajien ostohaluille.
“Autoteollisuus on ollut Kiinan talouskasvun merkittävän voima viime vuosina, nyt näkyvillä on taantuma tällä sektorilla”, sanoo Kiinan autonvalmistajien yhdistyksen CAAM:n varajohtaja Xu Haidong.
Yhdistys on ennustanut, että automyynnin kasvu tänä vuonna taittuu, mutta merkittävää laskuakaan ei myyntiluvuissa ole vuoden loppuun mennessä tulossa. Analyytikoiden mukaan myynti saattaa vähentyä tänä vuonna ensi kertaa sitten 1990-luvun alun.
Elokuussa myynti laski 3,8 % ja heinäkuussa 4 %.
Kiinalaiset autokauppiaat ovat jo vaatineet hallitukselta tukitoimia autokaupan elvyttämiselle.
”Tämä on erittäin hälyttävä merkki, joka on jo nyt aiheuttanut paniikkia autonvalmistajien ja tavarantoimittajien keskuudessa. Kasvu on jatkunut jo yli 20 vuotta koko ajan, ja yhtiöt ovat tehneet suunnitelmiaan odottaen kasvun jatkuvan. Nyt niillä on iso huoli selviytymisestään”, sanoo shanghailaisen Automotive Foresight -konsulttiyhtiön johtaja Yale Zhang.
Ford Motorin mukaan sen myynti Kiinassa laski syyskuussa peräti 43 %, Kiinana markkinoilla erinomaisesti menestyneen GM:n lasku oli 14,9 % viime vuoteen verrattuna ja VW Groupin 10,5 %.
Kiinana autoteollisuuden iso muutos on se, että nyt ulkomaisilla yhtiöillä on mahdollisuus ottaa valta-asema yhteistyöyrityksissään kiinalaispartnerin kanssa. Aiemmin omistusosuuksien on ollut oltava lain mukaan vähintään 50-50. BMW kertoi viime torstaina investoineensa 4,2 miljardia dollaria lisää omaan yhteistyöyritykseensä.
Vaikka kokonaismyynti on laskenut, sähköautojen ja lataushybridien myynti jatkoi kasvuaan Kiinassa. Syyskuussa nousua oli 54,8 %, hiukan enemmän kuin elokuussa – myyntimäärät ovat tosin vielä verrattain pieniä. Näitä autoja on myyty syyskuun loppuun mennessä 721 000 kappaletta, mikä on peräti 81,1 % enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan. Viime vuonna Kiinassa myytiin lähes 25 miljoonaa henkilöautoa.