
Kialta uusi nelisylinterinen polttomoottori – tehokkuus ja taloudellisuus selvästi paremmat kuin nykyisissä polttomoottoreissa
Kian uusi polttomoottori tarjoaa merkittävästi parempaa tehokkuutta ja taloudellisuutta. Nelisylinterinen moottori on suunniteltu vastaamaan tiukentuviin päästövaatimuksiin.
Euroopassa autoteollisuus on valmistautunut siihen, että Eurooppa muuttuu sähköiseksi vuonna 2035. Viisaat ovat tosin varautuneet muuhunkin. Esimerkiksi Mercedes esitteli hiljattain uudessa CLA:ssa uuden MMA-perusrakenteen, joka joustaa sekä täyssähköautojen että hybridien pohjaksi. Myös Volkswagen-konsernilta on tulossa vastaava ratkaisu piakkoin.
Mutta myös polttomoottoreiden puolella tapahtuu. Euroopassa niiden kehitystyöhön sijoitettuja euroja on jo vähennetty, joten aasialaiset ovat haistaneet markkinaraon. Sekä Kia että Toyota ovat ilmoittaneet tuovansa markkinoille kokonaan uudet nelisylinteriset moottoriperheet. Niiden avulla ne pystyvät tekemään etenkin hybrideistään entistä taloudellisempia. Toyota kertoi asiasta maaliskuussa ja Kia heti perään huhtikuussa.
Millaisille markkinoille uusi moottori on tulossa
Aasialaisten filosofiassa on kuitenkin selvä ero. Toyota on puhunut toistaiseksi 1,5- ja 2-litraisesta nelosesta, kun taas Kian kohdalla moottorin on kerrottu olevan 2,5-litraisen. Korealaiset ovat myös kertoneet moottorin tehon, joka on 300 hevosvoimaa. Tämä antaa jonkinlaisen viitteen siitä, millaisiin tuotteisiin ja mille markkinoille uusi moottori on tulossa.
Moottorin on tosin kerrottu olevan modulaarisen, joten erilaiset ratkaisut iskutilavuuden sekä sylintereiden määrän kohdalla lienevät mahdollisia. Sekään ei Kian julkaisemista tiedoista käy selväksi, onko kyseessä todella täysin uusi moottori vaiko nykyisen 2,5-litraisen GDi:n jatkokehitelmä. Ja todennäköisesti moottoria tullaan käyttämään myös sellaisenaan ilman sähkölisää.
Se kuitenkin kerrotaan, että moottorin tehokkuus ja taloudellisuus ovat selvästi paremmat kuin nykyisissä polttomoottoreissa. Moottorin terminen hyötysuhde paranee viidellä prosentilla ja suorituskyky 12 prosentilla. Terminen hyötysuhde heijastuu lähes suoraan auton taloudellisuuteen.
Moottori voidaan asentaa jopa sähköautoon
Eikä tässä vielä kaikki... korealaiset kertoivat myös, että moottoria voidaan käyttää myös ns. range extenderinä. Moottori voidaan siis asentaa sähköautoon, jossa sen tehtävänä on vain ja ainoastaan ladata akkua. Näin sähköautoon ei tarvita isoa akkua eikä niin paljoa tuon ison akun valmistamiseen tarvittavia harvinaisia ja kalliita arvometalleja.
Toistaiseksi henkilöautojen ostajat eivät ole olleet tällaisista range extender -versioista kovinkaan innostuneita, koska niiden toiminta on ollut melko karkeaa. Hyötyajoneuvojen puolella niille saattaa sen sijaan löytyä suurempaa kysyntää. Toisaalta esimerkiksi aasialaiset ja amerikkalaiset ovat autojen voimalinjojen karkean toiminnan suhteen paljon suvaitsevaisempia kuin eurooppalaiset.
Kysyntää tulee riittämään myös bensa- ja dieselautoille
Kian uusi moottori ja uudet hybridimallit tulevat olemaan isossa roolissa korealaisten kasvutavoitteissa. Kia on kertonut tavoitteekseen myydä vuosittain 4,19 miljoonaa ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä. Se on melkoinen hyppäys nykyisestä 3,1 miljoonasta ajoneuvosta. Siksi tämän vuosikymmenen loppuun mennessä Kia esittelee vielä 15 sähköautoa ja 10 erilaista hybridiä.
Vuoteen 2030 mennessä Kia arvioi myyvänsä vuosittain 1,26 miljoonaa sähköautoa ja 1,07 miljoonaa hybridiä/ladattavaa hybridiä. Se tarkoittaa, että kysyntää riittää myös perinteisille bensa- ja dieselautoille. Elon laskuopin mukaan näitä olisi Kian tuotannossa vielä 1,86 miljoonaa v. 2030. Ja vaikka uusi moottori julkistettiin Kian tilaisuudessa, samojen koneiden voi kuvitella päätyvän myös sen konsernisisarien, eli sekä Genesiksen että Hyundain keulalle.