
Kian nomadibussi – Wkndr on vapaa-ajan menopeli ja retkeilyauto, kuin moderni tulkinta Volkswagenin ”hippibussista”
Kia sävähdytti Las Vegasissa järjestetyssä SEMA-autonäyttelyssä tuomalla valokeilaan hyvin modernin ja seikkailijoille sopivan retkeilyautokonseptin.
Kia jatkaa nahkansa luomista; sehän alkoi toden teolla EV9:n paljastuksesta. Henkilöautoissa vähitellen läpi malliston esitellyt kulmikkaat muodot luovat Kioille kokonaan uudenlaista katu-uskottavuutta, joka muuntuu nyt esitellyssä PV5 WKNDR -konseptissa myös maastouskottavuudeksi.
WKNDR on amerikkalaiseen tyyliin lyhennys sanasta weekender, eli viikonloppulainen. Kyseessä on siis vapaa-ajan menopeli. Tällaisten retkeilyautojen suosio on maailmalla kasvussa, ja WKNDR voidaan kokea eräänlaiseksi moderniksi tulkinnaksi VW Type 2:stä, eli Hippibussista.

Konseptiautot ovat aina show-autoja, mutta WKNDRin taustalla on kokonainen uusi hyötyajoneuvojen ja tila-autojen tuoteperhe, jolla Kia hamuaa samoille apajille VW Transporterin ja kumppaneiden kanssa. Tai koska WKNDR on sähköauto, puhutaan pikemminkin VW ID.Buzzin apajista. Kialta on tulossa siis sekä pakettiautoja että isoja tila-autoja. PV5-malliston joustava pohjalevy venyy toki kaikenlaiseen muuhunkin – kuten vaikkapa retkeilyautoksi.
Esitelty konsepti on varustettu kaikilla mahdollisilla retkeilyherkuilla. Katosta nousee esiin kattoteltta, ja katossa on myös aurinkopaneelit, joista saadaan virtaa, kun leiriydytään sähköpistokeverkoston ulkopuolella. Sisätiloja hallitsevat fiksut modulaariset ratkaisut, joilla auto muuntuu mitä erilaisempiin retkeilytarpeisiin. Sisällä auton kyljistä taittuvat esiin retkeilytuolit, ja etuistuimet kääntyvät 180 astetta luoden sisälle loungemaisen tilan. Ja totta kai varustukseen kuuluu myös hyvin varusteltu retkeilykeittiö, jossa ei tosin kokata kaasun vaan induktiolieden avulla.

Vuonna 2025 esiteltävän PV5-perheen lisäksi Kialta on luvassa myös pienempi PV1 sekä suurempi PV7, ja eiköhän PV3 ole sekin suunnitelmissa. Puhutaan siis todella isosta tuoteperheestä – samaan tapaan kuin mitä vaikkapa Stellantisilla on useamman kokoisia pakuja ja niiden henkilöautomuunnoksia. Kia on siis tulossa ryminällä segmentteihin, missä sillä ei ole tällä hetkellä lainkaan edustusta Euroopassa.