
Oikkunsa kullakin – Kia Ceed pärjää hintakilpailussa, mutta vaatii kärsivällisyyttä
Lataushybridi on se yleispätevin sähköauto – eikö niin? Koeajossa Kia Ceed 1.6 GDI Plug-In Hybrid EX SW DCT.
Viikon verran tällä Kia Ceedillä ajoin, mutta emme oikein päässeet samalle aaltopituudelle. Yleensähän nykyautoissa painetaan starttinappia, nykäistään D silmään ja lähdetään ajamaan. Ceed ei suostunut tähän käytäntöön, vaan sen kanssa piti toimia rauhallisemmin.
Ensin oli toki painettava starttinappia, mutta sen jälkeen piti pitää muutaman sekunnin tauko ennen vaihteen kytkemistä. Tätä en tajunnut aluksi ollenkaan. Sitten älysin tuijottaa mittaristoa. Sen keskelle ilmestyy aina starttauksen jälkeen teksti, jossa lukee ”Järjestelmää tarkistetaan” tai jotain muuta vastaavaa. Sitten odotellaan silmänräpäyksen verran, jolloin Ceed ilmoittaa isännälleen, että ”Valmiina ajoon”. Vasta kun tämä vihreä teksti hehkuu ruudulla, voi vaihteen siirtää asennosta P asentoon D. Kovin yksinkertaista, mutta – ah niin vaikeaa. Yhdessä yössä kykenin nimittäin useimmiten unohtamaan tämän proseduurin, ja taas piti vähän ihmetellä, että miksi en pääse liikkeelle, kunnes muistin, että järjestelmää pitää tarkistaa. Vanhalla koiralla kestää oppia näitä uusia temppuja.

