Tuulilasi

Kevythybridi, lataushybridi ja bio-/maakaasu - Škoda Octavian uudet voimalinjavaihtoehdot nyt myynnissä

Kevythybridi, lataushybridi ja bio-/maakaasu - Škoda Octavian uudet voimalinjavaihtoehdot nyt myynnissä
Taloudellisten bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehtojen lisäksi tarjolla olevat kolme voimalinjavaihtoehtoa parantavat uuden sukupolven Octavian ympäristövastuullisuutta. Octavia e-TEC on Škodan ensimmäinen kevythybridi, Octavia iV ja sporttinen Octavia RS iV ovat ladattavia hybridejä, ja Octavia G-TEC käyttää polttoaineena bio-/maakaasua.

Näiden kolmen ympäristövastuullisen voimalinjan myötä uuden malliston CO2-keskiarvopäästö on selvästi pienentynyt. Sähköä hyödyntävän e-TEC-kevythybridin alkaen hinta DSG-automaatilla on 26 360,89 euroa* ja ladattavan iV-hybridin alkaen hinta DSG-automaatilla on 35 993,46 euroa*. Perinteiseen tapaan myös neljännen sukupolven Octavian mallistoon sisältyy suorituskykyinen RS. Škoda tuo RS-mallin markkinoille kolmella eri voimalinjavaihtoehdolla. RS-mallin alkaen hinta Škodan ensimmäisellä RS-lataushybridivoimalinjalla on 41 608,22 euroa*. Malliston erityisen ympäristövastuullinen vaihtoehto on bio-/maakaasukäyttöinen G-TEC, joka on nyt muiden malliversioiden tapaan tilattavissa sekä liftback- että Combi-korimallina.

Kolme vaihtoehtoista voimalinjaa: lataushybridi, kevythybridi ja bio-/maakaasu

iV, e-TEC ja G-TEC ovat Škoda Octavian uusia voimalinjavaihtoehtoja tarkoittavat kirjainyhdistelmät. iV ja RS iV ovat lataushybridejä, jotka WLTP-testisyklin mukaan liikkuvat pelkästään sähköllä ja paikallisia päästöjä tuottamatta jopa 60 kilometriä. Kevythybriditekniikkaa tarkoittava mallimerkinnän kirjainyhdistelmä e-TEC on Škodalle uutta. Näissä automalleissa TSI-bensiinimoottoria täydentää 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistinmoottorigeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku. Octavia G-TEC käyttää ensisijaisesti polttoaineenaan ympäristöystävällistä bio-/maakaasua. Se palaa puhtaammin; kaasuauton CO2-päästö on noin 25 prosenttia pienempi kuin bensiinimoottoriauton.

iV Combi

Kummassakin ennakkomyynnissä olevassa mallissa on 1.4 TSI -bensiinimoottori teholtaan 150 hv ja 85 kW:n sähkömoottori. Ambition- ja Style-varusteluversiona saatavan Octavia iV -mallin voimalinjan yhteisteho on 204 hv ja suurin vääntö 350 Nm. Sporttinen RS iV kehittää yhteistehoa 245 hv ja vääntöä 400 Nm. Sport-ajoasetus valitsemalla käytettävissä on RS iV:n täysi teho, jolla auto kiihtyy nopeuteen 100 km/h vain 7,3 sekunnissa ja yltää huippunopeuteen 225 km/h. Vastaavan tehoiseen DSG-vaihteistolla varustettuun polttomoottoriautoon verrattuna ohituskiihtyvyys (80‒120 km/h) sujuu 2,2 sekuntia nopeammin. Vakiovarustukseen sisältyvä progressiivinen ohjaus ja Sport-alustan dynaaminen sovitus luovat perustan aidosti RS-tyylisille ajo-ominaisuuksille. Kummassakin iV-mallissa on kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja Shift by Wire -valitsinvipu. Liftback-korimallin tavaratila vetää 450 litraa ja Combi-farmarimallin 490 litraa.

RS iV

Octavian iV- ja RS iV -malleissa on litiumioni-korkeajänniteakku kapasiteetiltaan 37 Ah / 13 kWh, jolla päästään paikallisia päästöjä tuottamatta sähköllä ajaen jopa 60 kilometrin toimintamatkaan (WLTP). Sähköllä alle 50 km/h nopeudella ajettaessa moottoriäänilaite E-noise tuottaa äänen, josta jalankulkijat ja pyöräilijät havaitsevat hiljaisen auton lähestymisen. Akku voidaan ladata esimerkiksi tavallisesta kotipistorasiasta tai koti- sekä julkisesta latauslaitteesta (AC). Tyhjän akun lataaminen 80-prosenttisesti kestää 10 ampeerin teholla 230 voltin pistorasiasta (tilapäislataus) noin 3 tuntia 45 minuuttia tai noin viisi tuntia täyteen saakka. Suomessa Suko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa Tukes suosittelee käytettäväksi enintään 8 A -virtaa. Mode 2 -latausjohdolla akusto latautuu 3,6 kW:n teholla 80-prosenttisesti noin 2 tunnissa 33 minuutissa ja täyteen saakka noin 3 tunnissa 33 minuutissa. Latauspistorasia sijaitsee kuljettajan puoleisessa etulokasuojassa luukun alla.

Jarrutusenergian automaattista talteenottoa käytettäessä auto säätelee talteenoton tehoa ajotilanteen mukaisesti. Talteenotolla auton liike-energiaa muutetaan sähköksi ja samalla vähennetään jarrujen kulumista ja pienennetään polttoaineen kulutusta. Liikennemerkkien tunnistuksella sekä kamera- ja tutkatietojen perusteella Octavia iV -mallit osaavat määrittää ajotilanteeseen sopivimman jarrutusenergian talteenottotehon. Jarrutusenergian talteenottotehon automaattinen säätyminen on käytettävissä valitsinvivun D-asennossa, ja sen lisäksi tietoviihdejärjestelmän näytön kautta on mahdollista manuaalisesti valita kaksi muuta tehoasentoa.

Kevythybriditekniikka ensimmäistä kertaa Škoda-automallissa

Kaksi uutta OctaviaA e-TEC -mallia ovat ensimmäiset Škoda-sarjatuotantomallit, joiden voimalinjassa käytetään kevythybriditekniikkaa. Uusimman EVO-sukupolven kolmisylinterisen 1.0 TSI -moottorin teho on 81 kW (110 hv). Tässä jo ennakkomyynnissä olevassa moottorissa käytetään tehotaloudellista Miller-työkiertoa, ja pakokaasuahtimessa on säädellyt johdinsiivet. Nelisylinterinen, vielä syksyllä myyntiin tuleva, 1.5 TSI -moottori tuottaa tehoa 110 kW (150 hv). Kumpaakin moottoria tukee 48 voltin hihnakäyttöinen käynnistinmoottorigeneraattori, joka saa virran 48 voltin litiumioniakusta. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Kapasiteetiltaan 0,6 kWh:n akku on sijoitettu etumatkustajan istuimen alle, ja sitä ladataan vain jarrutusenergian talteenotolla. Käynnistinmoottorigeneraattori tuottaa virran myös 12 voltin sähköjärjestelmäakulle DC-muuntimen kautta. Kevythybriditekniikan ensisijainen tehtävä on tarvittaessa tukea polttomoottoria 50 newtonmetrin voimalla, ja sen ansiosta e-TEC-mallilla voidaan myös rullata polttomoottori sammutettuna. Siten pystytään vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 0,4 litralla 100 kilometrillä ja pienentämään CO2-päästöä.

Octavia G-TEC: suunniteltu ympäristövastuulliseksi kaasuautoksi

Edellisen sukupolven tapaan myös uudesta Octaviasta on saatavissa G-TEC-versio, joka käyttää polttoaineena ekologista bio-/maakaasua. Kaasukäyttöinen 1.5 TSI -moottori kehittää tehoa 96 kW (131 hv). Moottorin pakokaasuahtimen johdinsiivet ovat säädellyt. Kaasu palaa moottorissa puhtaammin, minkä seurauksena CO2-päästö jää noin 25 prosenttia pienemmäksi kuin bensiinillä ajettaessa; lisäksi typen oksidien (NOx) päästöt ovat merkittävästi pienemmät, eikä hiukkaspäästöjä synny lainkaan.

G-TEC

Moottori on erityisen taloudellinen, mistä on kiittäminen esimerkiksi imuventtiilien aukioloaikaan vaikuttavaa Miller-työkiertoa. Auton yhdistetty kulutus (WLTP:n mukaan) on 3,8–3,9 kg kaasua sadalla kilometrillä**. Kaasusäiliöiden 17,33 kilogramman kaasumäärällä päästään jopa 500 km:n* toimintamatkaan (WLTP:n mukaan). Lisäksi G-TEC pystyy taittamaan taivalta vielä 190 kilometrin** verran yhdeksän litran bensiinisäiliön bensiinimäärällä, joten kokonaistoimintamatkaksi saadaan jopa 690 km*. Moottori käyttää polttoaineena bensiiniä vain tietyissä käyttötilanteissa: esimerkiksi käynnistettäessä moottori kaasun tankkaamisen jälkeen tai ulkolämpötilassa alle -10 °C, tai jos kaasua on säiliöissä jäljellä niin vähän, että kaasupaine laskee alle 11 baariin. Vaihtaminen kaasun käytöstä bensiiniin tapahtuu aina automaattisesti.

*Uusi ŠKODA OCTAVIA VM2021-hinnasto 16.9.2020. Katso tarkempi ajantasainen hinnasto skoda.fi-sivulta.

**Ennakkotieto, joka voi muuttua.

Julkaistu: 16.9.2020
2 kommenttia