Tuulilasi

Kesärenkaiden vaihto: vältä sudenkuopat ja huomioi lakimuutokset

Kesärenkaiden vaihto: vältä sudenkuopat ja huomioi lakimuutokset
Viime vuonna voimaan tullut tieliikennelaki muutti talvirenkaiden käyttöaikoja. Kesäkauden lähestyessä onkin siis tärkeää kerrata uudet käyttöajat ja säännöt.
Julkaistu: 23.3.2021
Säät lämpenevät pian vauhdilla ja uusiutunut talvirenkaiden käyttökausi lähestyy loppuaan. Maaliskuu onkin tänä vuonna erityisen hyvää aikaa kerrata talvi- ja kesärenkaiden käyttöajat sekä muut vaihtoon liittyvät vinkit.
1. kesäkuuta 2020 voimaan tulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöajat ovat muuttuneet. Uusilla säännöillä nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Samalla ajanjaksolla talvirenkaiden käyttö on pakollista sään sitä edellyttäessä.
”Nyt säiden lämmetessä kesärenkaat saa siis vaihtaa alle heti, kun säät sen sallivat. Kitkoja on halutessaan mahdollista käyttää ympäri vuoden, ja nastojakin voi käyttää talvirengaskauden ulkopuolella, jos sää sitä edellyttää”, Autoklinikan Valtteri Savolainen tiivistää.
Tarkasta kesärenkaiden kunto
Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä on tärkeää tarkistaa, että renkaat ovat edelleen kunnossa. Tärkeimmät tarkistuskohteet ovat urasyvyys ja rengaspaineet.
”Kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta vaihtamista uusiin suositellaan jo, kun urasyvyys on laskenut alle neljän millimetrin. Urat on näppärä tarkistaa esimerkiksi kahden euron kolikolla, jonka reunuksen hopeinen rengas on noin 4 millimetriä paksu”, Savolainen vinkkaa.
”Rengaspainesuositus taas on ajoneuvokohtainen. Suositeltu painelukema löytyy useimmiten joko kuskin ovenpielestä, polttoainetankin luukusta tai ohjekirjasta. Ajorenkaiden lisäksi on tietysti hyvä muistaa tarkistaa myös vararenkaan paine sekä mahdollisen paikkauspullon eräpäivä.”
Itse autonrenkaansa vaihtaville kaikkein tärkein neuvo on nostaa aina auto kunnon tunkilla ja oikeasta nostokohdasta. Nostokohdan voi tarkistaa auton ohjekirjasta. Autosta löytyvää tunkkia ei suositella kausirenkaanvaihtoon.
”Meille Autoklinikalle tulee joka vuosi autoja, joista pitää muotoilla helmat kuntoon virheellisen noston seurauksena”, Savolainen paljastaa.
4 kommenttia