
Tuulilasin vertailussa 2023 kesärenkaat 245/R18 – Vauhtia ja vaarallisia tilanteita
Nyt mennään eikä meinata. Otimme vertailuun kahdeksan UHP-luokan rengasta – tuo on lyhennys sanoista Ultra High Performance. Termillä tarkoitetaan korkeimman luokan suorituskykyä.
Vertailussa 2023 Kesärenkaat 245/40 R18
- Bridgestone Potenza Sport
- Falken Azenis FK520
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
- Hankook Ventus S1 Evo3 K127
- Michelin PilotSport 5
- Nokian Hakka Black 3
- Pirelli P-Zero PZ4
- Sunfull SF-888
Ovaalilla on pituutta peräti 7,2 kilometriä. Rata on kuin viisikaistainen moottoritie. Radan reipas leveys antaa mahdollisuuden tehdä erilaisia käsittelykokeita moottoritievauhdeissa – esimerkiksi äkäisiä kaistanvaihtoja. Nämä ovat niitä juttuja, joita ei todellakaan toivoisi kokevansa arkiajossa. Paras rengashan on se, jota ei huomaa. Kiekko vain pyörii auton alla ja tekee tehtävänsä. Renkaan pitää toimia myös arjessa, pienemmissä vauhdeissa. Miten on suuntavakauden laita? Miten rengas reagoi pieniin ohjauspyörän liikkeisiin? Entä melu – särkeekö jollotus korvia?
Perehdyimme viime lokakuussa viikon ajan renkaiden ominaisuuksiin paikassa, joka sijaitsee niin sanotusti keskellä ei mitään, noin tunnin ajomatkan päässä Espanjan pääkaupungista Madridista. Sen ympärillä on peltoja, mutta ei juuri muuta. Testikeskus on iso, sillä se on levittäytynyt 300 hehtaarin alueelle. Ratakompleksin nimi on Hakka Ring, ja jo nimestä voi päätellä, että radan takana on Nokian Renkaat. Keskus on aivan uudenkarhea, sillä se otettiin käyttöön vuonna 2021.
Testirenkaat olivat kokoa 245/40 R 18. Tätä kokoa käyttävät mm. Audi A4, Merdcedes-Benz E-sarja ja Volvo V70. Tässä koossa ollaan automaattisesti UHP-segmentissä. Ultra High Performance -luokan renkaat tarjoavat hyvän pidon ja korkealuokkaisen ajoelämyksen. Tähän kokoluokkaan on tullut viimeisen kahden vuoden aikana koko joukko uutuuksia mm. Bridgestonelta, Falkenilta, Goodyearilta, Micheliniltä ja Nokialta. Hankoook ja Pirelli edustavat vanhempaa suunnittelua. Jokerina kisassa on mukana kiinalainen halpiskiekko Sunfull.
Tämänkertaisessa testissä muutimme hiukan pisteytyksen painotusta. Ajettavuus kuivalla pinnalla muodostaa nyt 15 prosenttia renkaan kokonaisarvosanasta. Aiemmin tämän osakokeen painoarvo oli 10 prosenttia. Teimme muutoksen siksi, että arvioimme UPH-renkaiden käyttäjien arvostavan puhdasta ajamisen iloa tavallista enemmän. Ajettavuusarvosanan perusteena on radalla kellotettu kierrosaika, mutta kiinnitimme luonnollisesti huomiota myös renkaan tarjoamaan ohjaustuntumaan. Tärkeintä on tietysti renkaan kyky tarjota niin hyvää pitoa, että kuljettaja ei ole pulassa, jos jotain yllättävää tapahtuu.
Testi osoitti, että kilpailu tässä luokassa on korkeatasoista ja tasaista. Lähes kaikki renkaat omaavat erittäin hyvän pidon ja suorituskyvyn – renkaiden väliset erot mittauksissa jäivät todella pieniksi. Vain halpa kiinalaisrengas jäi joissakin osakokeissa selvästi muun porukan taakse.

Pistejärjestelmä
Pisteitä jaettiin eri osakokeissa skaalalla 1–5. Sen jälkeen käytimme painotuskerrointa välillä 1–3. Eniten annoimme painoarvoa turvallisille ajo-ominaisuuksille ja hyvälle jarrutuspidolle. Ajo-ominaisuuksia ja melua arvostelimme mittausten lisäksi myös subjektiivisin perustein.
Osakokeiden maksimipisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 15
- Kaarrepito märällä pinnalla 10
- Ajettavuus märällä pinnalla 15
- Vesiliirto 10
- Vesiliirto kaarteessa 10
- 'Jarrutus kuivalla pinnalla 10
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 15
- Polttoaineenkulutus 10
- Melu 5
- YHTEENSÄ 100

Näin testasimme
Testi tehtiin viime lokakuussa yhden viikon aikana. Testasimme Espanjassa sijaitsevalla, Nokian omistamalla Hakka Ringillä. Sää alueella oli kuin Suomen kesässä – lämpötilat pyörivät 20 asteen tietämillä. Kaikki osakokeet aloitettiin ja lopetettiin referenssirenkaalla. Näin varmistettiin, etteivät olosuhteet muutu mittausjakson aikana. Testiautona oli Audi A4. Autojen jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmä oli käytössä. Luistonestossa käytimme Sport-asetusta. Se sallii pienen luiston, minkä johdosta renkaiden ominaisuuksia pystyy arvioimaan paremmin.
Renkaiden hinnat (vko 7/23): rengas-online.com ja rengas365.fi
1. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Turvalliset ajo-ominaisuudet. Hyvä pito märällä pinnalla.

Asymmetric 6 kuuluu viime vuoden uutuuksiin. Se tarjoaa joukon parhaan kaarrepidon märällä asfaltilla. Goodyear ohjautuu pirteästi kaarteissa ja on helposti hallittavissa, kun pidon raja alkaa lähestyä – luisto alkaa vaiheittain. Rengas torjuu vesiliirtoa hyvin. Kuivalla pinnalla Goodyear etenee suoraviivaisesti. Renkaan peruskäytös on hiukan aliohjaavaa, minkä takia kaarteissa tarvitaan hiukan keskimääräistä isompia ohjausliikkeitä. Renkaan runko on pehmeähkö, mikä tarkoittaa hyvää mukavuutta ja matalaa melua.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 540 euroa
- Valmistusmaa: Saksa
- Valmistusaika: vko 30/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 93/Y
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 72
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 12
- Kaarrepito märällä pinnalla 10
- Ajettavuus märällä pinnalla 15
- Vesiliirto 10
- Vesiliirto kaarteessa 10
- Jarrutus kuivalla pinnalla 10
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 12
- Polttoaineenkulutus 10
- Melu 4
- Yhteensä 93
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 4
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 69,6
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 65,2 / 68,7
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 5/5
- Vesiliirto 5/5
- Ajettavuus kuivalla 5/5
- Polttoaineen kulutus 5/5
- Mukavuus 4/5
2. Michelin PilotSport 5
Helppo jarruttaa, ja pysähtyy nopeasti. Hyvä märkäpito.

Pilot Sport 5 tuli myyntiin viime vuonna. Valmistajan mukaan merkittävin ero edeltäjään on renkaan kestävyydessä. Pidentyneestä elinkaaresta (=kovempi kulutuspinta) huolimatta renkaan märkäpito on edelleen korkealla tasolla. Parhaaseen suoritukseen Michelin yltää jarrutuskokeissa. Pysähtymismatka ei ole kaikkein lyhyin, mutta mitatut tulokset ovat uskomattoman tasaisia. Erityisen pätevä Michelin on kaarrejarrutuksessa. Tämän ansiosta Michelinillä pystyy kiertämään rataa ripeään tahtiin sekä märällä että kuivalla.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 748 euroa
- Valmistusmaa: Espanja
- Valmistusaika: vko 1/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 97/Y
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 76
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 12
- Kaarrepito märällä pinnalla 10
- Ajettavuus märällä pinnalla 15
- Vesiliirto 10
- Vesiliirto kaarteessa 8
- Jarrutus kuivalla pinnalla 8
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 15
- Polttoaineenkulutus 8
- Melu 4
- Yhteensä 90
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 4
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 69,6
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 65,2 / 68,2
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 5/5
- Vesiliirto 4/5
- Ajettavuus kuivalla 5/5
- Polttoaineen kulutus 4/5
- Mukavuus 4/5
3. Nokian Hakka Black 3
Helppo hallita pidon rajalla. Lyhyet jarrutusmatkat.

Kolmannen sukupolven Hakka Black on testin tuorein rengas. Sen myynti on juuri alkanut. Hinta on vielä taivaissa, mutta laskenee muiden tasolle kunhan tavaraa saadaan lisää. Hakka on joukon terävin pysähtyjä: ykkössija sekä kuivalla että märällä pinnalla. Ohjaustuntuma ei ole niin tarkka kuin joukon parhailla renkailla. Myös reagointi ohjausliikkeisiin on vähän turhan hidasta. Rengas on peruskäytökseltään lievän aliohjaava, joten ajaminen on helppoa: peräluistoja ei tarvitse pelätä märälläkään. Joukon hiljaisin rengas.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 1 048 euroa
- Valmistusmaa: Suomi
- Valmistusaika: vko 33/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 97/Y
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 74
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 15
- Kaarrepito märällä pinnalla 8
- Ajettavuus märällä pinnalla 12
- Vesiliirto 8
- Vesiliirto kaarteessa 8
- Jarrutus kuivalla pinnalla 10
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 9
- Polttoaineenkulutus 8
- Melu 5
- Yhteensä 83
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 5
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 69,0
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 64,0 / 67,7
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 4/5
- Vesiliirto 4/5
- Ajettavuus kuivalla 4/5
- Polttoaineen kulutus 4/5
- Mukavuus 5/5
4. Falken Azenis FK520
Mainio pito märällä pinnalla. Torjuu hyvin vesiliirtoa.

FK520 esiteltiin vuosi sitten. Tämä japanilaisrengas esiintyy edukseen monissa märän pinnan kokeissa. Falkenin kyky torjua vesiliirtoa on aivan ykkösluokkaa. Rengas loistaa myös jarrutuskokeissa sekä kuivalla että märällä pinnalla. Märällä käsittelyradalla Falkenilla on helppo ajaa: perä ei luistele vaikka autoa jarrutetaan ja käännetään samaan aikaan. Kuivalla pinnalla tilanne muuttuu hieman, sillä Falken ei ole yhtä vakaa väistökokeessa kuin joukon parhaat renkaat. Tien pinnan laatu vaikuttaa voimakkaasti melutasoon.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 556 euroa
- Valmistusmaa: Turkki
- Valmistusaika: vko 06/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 97/Y
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 73
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 12
- Kaarrepito märällä pinnalla 8
- Ajettavuus märällä pinnalla 12
- Vesiliirto 10
- Vesiliirto kaarteessa 10
- Jarrutus kuivalla pinnalla 8
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 9
- Polttoaineenkulutus 8
- Melu 3
- Yhteensä 80
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 3
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 69,6
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 64,9 / 68,4
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 4/5
- Vesiliirto 5/5
- Ajettavuus kuivalla 3/5
- Polttoaineen kulutus 4/5
- Mukavuus 3/5
5. Hankook Ventus S1 Evo3 K127
Hyvä jarrutuspito märällä. Meluisa kaarreajoissa.

Evo3 on ollut myynnissä vuodesta 2019 lähtien. Korealaisrengas pysähtyy hyvin, mutta sen sivupito ei yllä joukon parhaiden tasolle. Erityisesti märällä pinnalla syntyy pulmia, kun pitäisi taittaa kaarteeseen. Kaarrenopeudet jäävät muita alhaisemmiksi. Kuivalla pinnalla Hankook toimii paremmin. Ohjaustuntuma on hyvä ja rengas käyttäytyy vakaasti. Kun ajetaan suoraan, melua on vähän, mutta kaarteissa rengas jyristää selvästi. Teimme testin kahdella eri autolla ja tulos oli kummallakin kertaa sama. Tämä on sääli, sillä Hankook on muuten pätevä ja turvallinen rengas.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 540 euroa
- Valmistusmaa: Etelä-Korea
- Valmistusaika: vko 26/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 97/Y
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 73
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 15
- Kaarrepito märällä pinnalla 6
- Ajettavuus märällä pinnalla 6
- Vesiliirto 8
- Vesiliirto kaarteessa 10
- Jarrutus kuivalla pinnalla 8
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 12
- Polttoaineenkulutus 10
- Melu 2
- Yhteensä 77
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 2
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 69,1
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 64,6 / 68,2
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 3/5
- Vesiliirto 4/5
- Ajettavuus kuivalla 4/5
- Polttoaineen kulutus 5/5
- Mukavuus 2/5
6. Pirelli P-Zero PZ-4
Nautinnollinen ajotuntuma. Hyvä pito kuivalla. Meluisa.

Viimeisimmän sukupolven Pirelli P-Zero on testin vanhus, sillä se esiteltiin jo vuonna 2017. Rengasta on tarjolla kahtena eri versiona LS (Luxury Car) ja SC (Sport Car). Meillä oli testissä näistä jälkimmäinen. Kuivalla pinnalla Pirelli on nautinnollinen ajettava. Se taipuu hyvin kaarteisiin ja tarjoaa hyvän ohjaustuntuman. Märällä asfaltilla tilanne muuttuu: pitkät jarrutusmatkat ja joukon kyky torjua vesiliirtoa. Kun kaarrenopeutta on liikaa, irtoaa pito ensimmäisenä usein takapäästä. Peräluiston hallinta on kuitenkin helpompaa kuin viereisellä Bridgestonella. Meluisa rengas karkealla pinnalla.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 684 euroa
- Valmistusmaa: Italia
- Valmistusaika: vko 19/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 97/Y
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 75
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 9
- Kaarrepito märällä pinnalla 8
- Ajettavuus märällä pinnalla 9
- Vesiliirto 8
- Vesiliirto kaarteessa 6
- Jarrutus kuivalla pinnalla 8
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 15
- Polttoaineenkulutus 8
- Melu 3
- Yhteensä 74
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 3
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 70,2
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 64,6 / 67,7
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 3/5
- Vesiliirto 3/5
- Ajettavuus kuivalla 5/5
- Polttoaineen kulutus 4/5
- Mukavuus 3/5
7. Bridgestone Potenza Sport
Tarjoaa todellista ajamisen iloa. Vesiliirtoon jo varhain.

Potenza Sport tuli myyntiin vuonna 2021. Tässä on rengas, jonka suunnittelussa ei ole tehty lainkaan kompromisseja. Bridgestone sopii sellaiselle kuljettajalle, joka hakee sitä kaikkein urheilullisinta ajotuntumaa. Kulutuspinnan urasyvyys on vain 6,5 millimetriä. Tällä ratkaisulla ei ole haettu pientä vierinvastusta, vaan parasta mahdollista ohjaustuntumaa. Mikään muu testirengas ei reagoi ohjausliikkeisiin yhtä sähäkästi kuin Bridgestone. Sivuttaispito on joukon paras. Rengas lähtee vesiliirtoon aika aikaisin. Kun kaarrepito loppuu, alkaa peräluisto. Korkea vierinvastus.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 692 euroa
- Valmistusmaa: Italia
- Valmistusaika: vko 15/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 97/Y
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 76
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 9
- Kaarrepito märällä pinnalla 8
- Ajettavuus märällä pinnalla 9
- Vesiliirto 8
- Vesiliirto kaarteessa 6
- Jarrutus kuivalla pinnalla 8
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 15
- Polttoaineenkulutus 4
- Melu 3
- Yhteensä 70
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 3
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 69,6
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 65,2 / 68,1
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 3/5
- Vesiliirto 3/5
- Ajettavuus kuivalla 5/5
- Polttoaineen kulutus 2/5
- Mukavuus 3/5
8. Sunfull SF-888
Kohtalainen pitotaso. Epävakaa käytös. Ei viihdy kaarteissa.

Kiinalainen Sunfull SF-888 on yksi markkinoiden edullisimmista UHP-renkaista. Kuten moni muukin kiinalaisrengas, Sunfull kantaa kyljessään M+S merkintää. Tästä huolimatta kyseessä on puhdas kesärengas. Sunfullin pitotaso on yllättävän lähellä nimekkäitä premium-tuotteita, mutta renkaan käytöksessä on paljon parantamisen varaa. Sunfull on peruskäytökseltään epävakaa, koska sen sivuttaispito on niin huono. Rengas ei kerta kaikkiaan viihdy kaarteissa. Aliohjaavan käytöksen takia tämän renkaan kanssa ei tarvitse pelätä peräluistoja. Paljon melua ja korkea vierinvastus.
Faktat
- Hinta, 4 kpl: 536 euroa
- Valmistusmaa: Kiina
- Valmistusaika: vko 47/2022
- Kuormitus- ja nopeusluokitus: 97/W
- Kulutuspinnan kovuus, shore-aste: 75
Pisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 6
- Kaarrepito märällä pinnalla 6
- Ajettavuus märällä pinnalla 3
- Vesiliirto 8
- Vesiliirto kaarteessa 8
- Jarrutus kuivalla pinnalla 4
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 3
- Polttoaineenkulutus 2
- Melu 2
- Yhteensä 42
Muut kokeet
- Melu, subjektiivinen Arvosana 1–5 / 2
- Melu dB(A) 70 km/h karkea tie 69,4
- Melu dB(A) 80/110 km/h sileä tie 65,3 / 68,8
Yhteenveto
- Ajettavuus märällä 2/5
- Vesiliirto 4/5
- Ajettavuus kuivalla 1/5
- Polttoaineen kulutus 2/5
- Mukavuus 2/5

Kesärenkaiden tulokset osa-alueittain
Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.
Jarrutus märällä 22–27 °C, aurinkoista

Kaarrepito märällä 21–25 °C, aurinkoista

Ajettavuus märällä 21–25 °C, aurinkoista

Vesiliirto 20–21 °C, pilvistä

Vesiliirto kaarteessa 20–21 °C, aurinkoista

Jarrutus kuivalla 19–24 °C, aurinkoista

Ajettavuus kuivalla 19–24 °C, aurinkoista

Vierinvastus, sisälaboratorio

