
Konstailematon Kia – Kiinnitä näihin asioihin ja tyyppivikoihin huomiota, kun olet ostamassa käytettyä Kia Sportagea vm. 2010–2015
Käytetty 3. sukupolven Kia Sportage tarjoaa paljon autoilun tärkeitä peruselementtejä kohtuurahalla. Mutta miten auto on kestänyt aikaa?
Käytetyn ostaminen Kia Sportage 3. sukupolvi vm. 2010–2015 (SL)
Kia Sportagen historia ulottuu aina vuoteen 1993, jolloin mallin ensimmäisen sukupolven valmistus alkoi. Sittemmin yli 30 vuodessa Sportage on ottanut harppauksen SUV-boomin alkuhämäristä nykyiseksi Euroopan markkinoiden kestosuosikiksi. Suomessa Sportage mahtuu tälläkin hetkellä 30 suosituimman henkilöautomallin joukkoon, vaikka viimeisimmällä sukupolvella on jo ikää joitakin vuosia.
Sportagen kolmas, ns. SL-sukupolvi esiteltiin maaliskuussa 2010 Geneven autonäyttelyssä. Design oli hypännyt aimo loikan eteenpäin, kun Kialle siirtyneen tyylitaituri Peter Schreyerin työn jälki muotoilujohtajana alkoi näkyä. Uusi Sportage oli muuttunut täysin. Se oli edeltäjäänsä pidempi ja leveämpi, mutta matalampi. Myös akseliväli oli pidempi. Muodonmuutoksilla haettiin urheilullisempaa ilmettä. Valmistus Euroopan markkinoille alkoi Kia Motors Slovakian tehtaalla Žilinassa kesäkuussa 2010, ja ensimmäiset autot ehtivät Suomeenkin vielä saman vuoden loppusyksyllä.
Vuosimallien 2010–2015 Sportageja on meillä käytettyinä mukavasti tarjolla. Tärkeimpänä pointtina autoa ostaessa kannattaa harkita, haluaako tavoitella vuoden 2014 tuoreempia facelift-yksilöitä vai ei. Sellaisen tunnistaa käytännössä vain hunajakennomaisesta etumaskista ja LED-takavaloista. Parantaakseen melutasoa ja ajomukavuutta Kia ripusti etuapurungon uusien puslien varaan ja rukkasi vetoakselit edessä yhdenmittaisiksi. Myös vaihteiston ripustusta oli parannettu, etupään kallistuksenvakaajaa muokattu vähemmän aliohjausta tuottavaksi sekä takajousitusta hieman jämäköitetty. Ohjaus oli faceliftissä aavistuksen nopeampi, ja sen vastetta muuttava Flex Steer-järjestelmä tuli mukaan EX-varustetasosta alkaen.
Tärkeimpänä pointtina autoa ostaessa kannattaa harkita, haluaako tavoitella vuoden 2014 tuoreempia facelift-yksilöitä vai ei.
Perusvarustetasot olivat vuosina 2010–2013 LX ja EX, ja keväällä 2014 tarjontaa laajennettiin kattamaan paremmin varustellut tasot Business ja Business Premium, joista Business Premium oli saatavana vain nelivetoversioiden yhteyteen. Lähtötasolla ovat etuvetoiset 1,6-litraiset Urban-bensiiniversiot, 2,0-litraiset bensiiniyksilöt ovat harvinaisempia. 1,7-litrainen turbodiesel-manuaali sopii taloudellisuutta tavoittelevalle parhaiten. Nelivetoisista 2,0-litran dieselyksilöistä pyydetään hintahaarukan sisällä säännönmukaisesti eniten, mikä onkin luonnollista. Diesel-nelivetoautomaatteja joutuu jo jonkin verran etsimään.
Suosittuja malliversioita 2010–2015
Bensiini
1,6 ISG EcoDynam. Urban LX (135 hv)
1,6 ISG EcoDynam Urban Act (135 hv)
1,6 ISG FIFA World Cup Ed. (135 hv)
2,0 AWD EX (163 hv)
2,0 AWD Active (163 hv)
2,0 AWD EX A/T (163 hv)
2,0 AWD GDI A/T FIFA WC ed. (166 hv)
Diesel
1,7 CRDi ISG EcoDyn Urban LX(116 hv)
1,7 CRDi ISG EcoDynamics Urban Active (116 hv)
2,0 AWD CRDi-R A/T EX (136 hv)
2,0 AWD CRDi-R A/T Business Premium (185 hv)

Paljonko
Haarukka on noin 6–20 tonnia. 1,6-litran etuvetoiset bensiinimanuaalit ovat edullisimpia, ja kalleimmiksi yltävät nelivetoiset dieselautomaatit Business Premium -varusteltuina.
Esimerkkiauto (vm. 2015): 19 800 €
Katsastusviat
Yleisimmät Sportagen katsastusviat liittyvät jarruihin ja etuakselistoon. Viimeisimmän käytössä olevan katsastusvikatilaston mukaan vuosimallin 2016 Sportageiden hylkäysprosentti oli 8,8, ja autoilla oli ajettu keskimäärin 93 000 km. Kun keskimääräinen hylkäysprosentti oli 6,2, jää Sportage hieman keskitason alapuolelle.
Varaosat
Varaosien kannalta Sportage ei tuota suuria murheita, sillä autoon saa mukavan kohtuuhintaisesti tärkeimpiä kulutusosia. Edes OE-laatuosat eivät ole erityisen arvokkaita, lukuun ottamatta joitakin harvinaisempia pisteosia. Automaattivaihteiston ja vetopyörästön öljynvaihto suoritetaan 10 vuoden tai 150 000 kilometrin välein.
Tuunaus
Sportageen on saatavilla tuunausosia mukavasti. Hyödyllisiksi voisi ajatella esimerkiksi takapuskurin suojalistan, valoraudan ja alumiinilevystä valmistetun pohjapanssarin. Tyylikkäät astinlaudat liukuestein maksavat vajaat 300 euroa. Turboahdettujen moottoreiden optimointi maksaa tyypillisesti joitakin satasia – huom! Viritetty kone pitää nykyään aina muutoskatsastaa.
Kokonaisuus
Sportagen menestys ei ole ollut perusteetonta. Uutena autoa on myyty pitkällä takuulla, mutta tämän sukupolven yksilöiden takuuajat ovat jo umpeutuneet. Kauppaa hieroessa kannattaa painottaa omia tarpeita ja itselle sopivinta voimalinjavaihtoehtoa.

Tarkasta nämä
Jarrut ovat Sportagen heikoin lenkki. Seisontajarru jumittuu helposti tai pitää epätasaisesti. Lisäksi jarruosat kuluvat ja ruostuvat niin etu- kuin taka-akselillakin nopeasti. Tarkista jarrulevyjen ja -palojen kuluneisuus tai mahdollinen urautuminen. Jos jarrut pitää huoltaa, kannattaa käyttää vain korkealuokkaisia, OE-tason osia.
Etuakselistossa suurin huolenaihe ovat ohjauslaitteiden kulumisongelmat, eli käytännössä raidetangon päiden, vakaajatankojen ja pallonivelten välyksellisyys. Ohjauksessa ei saa olla ylimääräistä väljää, joten koeajolla kannattaa tunnustella ohjauksen tarkkuutta huolellisesti. Ajossa kuluvat nivelet ovat kohtuuhintaisia.
Moottorit ovat Sportagessa ylensä huolettomia, mutta kuluvat tietenkin kilometrien kertyessä. Konepellin alle on kuitenkin syytä kurkistaa, sillä joskus harvoin etenkin dieselmoottorit saattavat vuotaa öljyä. Moottoritilan yleisilme kertoo paljon. Automaattivaihteiston huuhtelu on ajankohtainen noin 250 000 kilometrin kohdalla.
Merkkivalo-ongelmat eivät ole ennenkuulumattomia Sportagessa. Tarkista ennen koeajoa ja sen jälkeen, että kaikki asianmukaiset varoitus- ja merkkivalot syttyvät sytytysvirtaa kytkettäessä, ja myös sammuvat kuten kuuluu. Sportagen jarruvalokytkin saattaa temppuilla, ja niitä on vaihdettu takuuseen. Tarkista jarruvalojen toiminta.