
Ford Focus 1.5 EcoBoost v. 2018 – Luotettu perusauto ilman suuria ongelmia – kun tarkastat nämä huolella
Kolmannen sukupolven Ford Focus oli yksi myydyimmistä 2010-luvun autoista Suomessa. Käytetyissä tarjontaa on siksi nyt paljon.
Ford Focus luotiin Euroopassa menestystarinaksi kasvaneen Escortin seuraajaksi jo viime vuosituhannella, vuonna 1998. Focuksella on ikää siis jo yli neljännesvuosisata. Focuksesta tuli ensimmäinen auto maailmassa, joka on valittu sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa Vuoden Autoksi. Edeltäjäänsä verrattuna auton muotoiltu oli modernimpaa, kuuluen silloiseen terävämpään New Edge Design -sukupolveen. Toisen sukupolven Focus esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 2004. Korimallit olivat aluksi kolmi- ja viisioviset viistoperät sekä farmari. Sedan liittyi vielä tuotantoon vuonna 2005.
Kun Focuksen kolmas sukupolvi nähtiin vuonna 2010 Detroitin autonäyttelyssä, erityistä oli, että kolmiovinen malli jäi kokonaan pois valikoimasta. Wagon-farmari julkistettiin kuukautta myöhemmin Genevessä. Uusien Euroopan-mallien valmistuspaikka oli Saksan Saarlouis, joten Focus oli edelleen aidosti eurooppalainen, vaikka uutuutta myytiinkin samanlaisena koko maailmassa.

Vauhtia Focukselle tuottivat ennen kaikkea uudet 1,0- ja 1,6-litraiset EcoBoost –bensiinimoottorit, joiden tehot kirjattiin pienemmässä 100:n ja 125:n sekä suuremmassa 150:n ja 182 hevosvoiman lukemin. 1,6-litrainen Duratec-bensiinipata, kolmena eri tehoversiona, oli vielä muutaman vuoden mukana valikoimassa edellisestä sukupolvesta. Myös FlexFuel-etanoliversio sisältyi valikoimaan. TDCi-dieselit olivat 1,6- (95 tai 115 hevosvoimaa) sekä 2,0- (140 tai 163 hevosvoimaa) litraiset DuraTorqit. Vaihteistoksi sai valita manuaalin tai ajoittain hieman ongelmalliseksi osoittautuneen PowerShift- kaksoiskytkin-automaatin.
Vuonna 2014 Focukselle tehtiin facelift, jossa auto sai kapeammat ajovalot ja uuden, vahvasti Aston Martinin suuntaan vihjailevan keulamaskin. Ford omisti tuolloin kahdeksan prosenttia Aston Martinista. Kun vielä takavalojakin rukattiin hieman menevämmän näköisiksi, oli Focuksen sukunäkö Mondeon ja Fiestan kanssa nyt ilmeinen.

Sisällä muovilaatuja paranneltiin, ohjauspyörä muuttui kolmepuolaiseksi ja kojelautaan ilmestyi kosketusnäyttö lukuisten painikkeiden sijaan. Moottoreihin saatiin seuraavana vuonna uudet 1,5-litraiset EcoBoost-bensiinit (150 ja 180 hevosvoimaa) ja DuraTorq-dieselit (95 ja 120 hevosvoimaa). Suuremman 2-litraisen dieselin teho kasvoi 150:een tai 185:een heppaan.
Tarkasta nämä
1. Voimanlähteissä 1,0-litraisen kolmepyttyisen EcoBoostin elinkaari ei ymmärrettävistä syistä ole erityisen pitkä. 1,5- ja 1,6-litraiset isoveljet elävät Focuksen nokalla leppoisempaa elämää ilman samanlaisia kestävyysmurheita. TDCi-moottoreissa on raportoitu katsastuksissa joitakin savutus- ja EGR-ongelmia.
2. Vaihteistoissa manuaaleissa ei ole yleisiä ongelmia, ja kytkimen pitäisi kestää normaaliajossa ainakin 200 000 kilometriä. PowerShift-automaattiin eivät kaikki ole olleet tyytyväisiä sen ajoittain kulmikkaan luonteen vuoksi. Oppivaan automaattiin on vaihdettu takuuna TCM-yksiköitä, jotka kontrolloivat vaihteiston toimintaa.
3. Focus on miellyttävä ajettava, jonka alustan tulee toimia täsmällisesti, ilman että matkustusmukavuus kärsii. Tarkkaile koeajolla, ettei alustasta kuulu ylimääräisiä ääniä, ja että ajotuntuma on napakka. Ohjauksen tulee antaa tarkka tuntuma ja hyvä vaste ohjausliikkeille.
4. Sisustassa Fordin muovikromiosat menettävät pintakiiltonsa helposti pienistäkin naarmuista ensimmäisissä vuosimalleissa. Tarkista tuulilasin kuluneisuus etenkin silloin, kun kyseessä on lämmitettävä malli, sillä sen uusiminen on tavanomaista jonkin verran kalliimpaa.
Vuonna 2014 Focukselle tehtiin facelift, jossa auto sai kapeammat ajovalot ja uuden, vahvasti Aston Martinin suuntaan vihjailevan keulamaskin.
Ford Focus
Suosittuja malliversioita 2011–2018
Bensiini
- 1,0 EcoBoost (100 hv) Start/Stop M5 Trend X
- 1,0 EcoBoost (125 hv) Start/Stop M6 Trend
- 1,0 EcoBoost (125 hv) Start/Stop PowerShift Edition
- 1,5 EcoBoost (150 hv) M6 Titanium
- 1,6 Duratec (125 hv) M5 Titanium
- 1,6 Flexifuel (120 hv) M5 Titanium
- 2,3 EcoBoost (350 hv) Start/Stop M6 RS
diesel
- 1,6 TDCi (95 hv) Start/Stop M6 Trend
- 1,6 TDCi (115 hv) Start/Stop M6 Titanium
- 2,0 TDCi (140 hv) PowerShift Trend
- 2,0 TDCi (185 hv) Start/Stop PowerShift ST
Paljonko
Hintahaitari on todella laaja. Edullisimpia tämän ikäisiä Focuksia myydään muutamilla tonneilla, mutta tositoimiin tarkoitettujen laitteiden hinnat alkavat pyöreästi viiden tuhannen euron huitteilta. Toisaalta tuoreimmat (vm. 2018) ja kalleimmat RS:t maksavat yli 30 000 euroa.
Esimerkkihinta: 15 890 €
Katsastusviat
Viimeisimmän käytössä olevan katsastusvikatilaston mukaan vuosimallin 2016 Ford Focusten hylkäysprosentti oli 3,4, ja autoilla oli ajettu keskimäärin 82 000 km. Keskimääräinen hylkäysprosentti oli 6,2, joten Focus pärjää tässä suhteessa erinomaisesti. Yleisimmät katsastusviat liittyvät jousitukseen ja iskunvaimennukseen.
Varaosat
Tavallisimpia kulutusosia esimerkiksi jarruihin ja alustaan sekä huolto-osia moottoreihin on saatavana edullisempina tarvikeosina, ja niiden hintataso on huomattavan maltillinen. Aidot merkkiosat ovat usein 25–50 prosenttia kalliimpia. Dieselmoottoreiden joskus vioittuva EGR-venttiili rokottaa kukkaroa tuntuvasti.
Tuunaus
Yleisyytensä vuoksi Ford on suosittu tuunauskohde, eikä Focus tee poikkeusta. Saatavilla on runsaasti erilaisia alustasarja-, kori-, maski-, poikkituki- sekä valo-osia, joilla omasta Focuksesta voi tehdä entistä ehomman ja kauniimman. Myös ahdettuihin moottoreihin saa hyvin erilaisia viritys- ja lastutuspalveluja.
Kokonaisuus
Ford Focus on luotettu perusauto, jossa ei erityisen suuria ongelmia esiinny. Pikkuisten 1,0-litraisten moottoreiden ajomäärää kannattaa kuitenkin punnita tarkkaan, sillä 200 000–300 000 kilometrin välillä yleisin pikkupuksutin saattaa tulla jo tiensä päähän. Dieselit pitävät pintansa paremmin.