
Ostajan opas – Mercedes-Benz C 2014-2021 – Tarkistuslista ja vinkit vaihtoauton hankintaan
C-sarjan Mersut ovat myös suosittuja tuontiautoja. Moni on hakenut näitä Saksasta, jossa hinnat ja varustelu ovat usein kohdallaan. C-sarjan farkkuversio on saavuttanut vakaan suosion Suomessa. Millainen on vuosimallien 2014–2021 neljäs sukupolvi?
Mersulla on niin Suomessa kuin muuallakin vahvan auton maine. Maineen takana ovat pääosin pitkäikäisiksi tunnetut moottori ja vaihteisto. Jo 1980-luvulla pikku-Mercedeksen, eli 190-mallin, syntyminen oli tärkeä tapahtuma tähtikeulalle. Sen suunnitteluun oli käytetty runsaasti tuotekehitysvaroja, ja mallista odotettiin menestystä. Sellainen siitä tulikin. Samalla 190-malli tasoitti tietä tulevalle, kun ensimmäinen varsinaisesti C-sarjaksi nimetty malli, W202, tuli tuotantoon vuonna 1993. Siitä lähtien C-sarja on ollut Suomessakin merkin myydyin malli, erityisesti farkkuna.
Kymmenen vuotta sitten, keväällä 2014 saatiin markkinoille mallin neljäs sukupolvi, eli W/S205-tyypin korimallit. Kori edusti valmistusmateriaaleiltaan ja –tekniikoiltaan uusinta uutta. Lähes puolet siitä valmistettiin alumiinista, ja kokoonpanossa hyödynnettiin niittejä ja ruuveja. Uutena auton todettiin olevan taattua Mersua, jonka ideologiaan kuului tekninen varman päälle pelaaminen. Edullisin farmariversio, C 180 T, maksoi meillä tuolloin noin 43 000 euroa.
Hintahaitari on laaja, sillä vanhimmilla yksilöillä alkaa olla ikää jo kymmenisen vuotta.
Mersu hyökkäsi tiukkaan farkkukisaan lisääntyneiden takatilojen ja entistä tyylikkäämmän imagon yhdistelmällä. Auto kasvoi kuten tapana on, mutta ennen kaikkea akseliväliä oli kasvatettu kahdeksan senttimetriä. Suurin hyöty tästä kohdistui takaistuintiloihin. Kokonaismittaa autolla oli 4,7 metriä, joten se kasvoi jo ensimmäisen E-sarjan (W124) mittaiseksi. Sisällä tämän ikäisessä C-farkussa mahtui nyt vaivatta istumaan kaksi noin 185-senttistä henkilöä peräkkäin.
Kontin 490 litran perustilavuus ei ole erityinen henkseleiden paukuttelun aihe, mutta lastausaukko on selkeän mallinen ja laajennus kaikkiaan peräti 1 510 litraan helppoa napin painalluksella.
Laadullisesti C-sarja oli ja on käytettynäkin edelleen ehtaa premiumia. Sisällä on hiljaista ja tuulen suhinat vähäisiä. Lisävarusteena oli saatavilla muun muassa etuistuinten täyssähkösäädöt, tuuletus ja Burmesterin audiojärjestelmä. Näitä kannattaa etsiä myös käytetyistä yksilöistä. Kosketusnäytön halkaisija on varustetasosta riippuen 7,0 tai 8,4 tuumaa.
Suomen tuontiohjelmassa olivat aluksi 1,6- ja 2,0-litraiset bensiininelikot sekä 2,2-litrainen diesel. Ensimmäiset autot saapuivat maahamme syyskuussa 2014 ja nelivetoversiot saman vuoden lopulla. Mielenkiintoinen dieselhybridi 300 BlueTec Hybrid saapui meille keväällä 2015. Facelift autolle tehtiin 2018, ja mallisukupolvi eli vuoteen 2021 saakka, jolloin nykyinen, viimeisin C:n versio esiteltiin.
Kuvamme 211 -hevosvoimainen bensaversio (220 T A vm. 2015) kiinnostaa Suomessa varmasti monia käytettynä. Auto on luonteeltaan perusrauhallinen, mutta tarvittaessa kulkua järjestyy varsin mukavasti. Mercedeksen automaatti vaihtaa eleettömän asiallisesti. Auton tukevuus, alustan kyvykkyys ja paras ohjaustuntuma nousevat esiin vasta korkeammissa nopeuksissa. Suomen talvisiin keliolosuhteisiin tuovat helpotusta auton nelivetoiset 4Matic-versiot.

Tarkasta nämä
- Erilaiset etuakseliston viat ovat edelleen C-sarjan akilleen kantapää. Raidetangon päiden, pallonivelten tai alatukivarsien helojen välyksellisyys aiheuttaa hylkäyksen määräaikaiskatsastuksessa. Ne kannattaa tarkastaa huolellisesti.
- Jousituksen komponentit kuluvat kilometrien myötä. Jousituksen kunto on syytä arvioida niin etu- kuin taka-akselillakin. Katso, etteivät iskunvaimentimet vuoda.
- Auton sisäinen valvontajärjestelmä, eli OBD, saattaa antaa katsastuksessa hylkäykseen johtavan vikailmoituksen. Tee OBD-testi vasta kunnon koeajon jälkeen. Eihän vaan mitään vikavaloja jää palamaan käynnistyksen jälkeen?
- Kymmenvuotiaissa ja hieman siitä nuoremmissakin yksilöissä voi jo alkaa olla korin normaalia kulumaa, eikä alkava ruostekaan ennenkuulumatonta ole. Tarkasta auto kiveniskemien ja alustan ruosteen osalta huolellisesti. Missä kunnossa tuulilasi on?
- Varmista, että seisontajarru pitää tasaisesti, eivätkä käyttöjarrut puolla. Huoltohistoria on elintärkeä!

Mercedes-Benz C-sarja
Suosittuja malliversioita (farmari) 2014–21
Bensiini
- 180 T (156 hv)
- 250 T (211 hv)
- 300 T A (245 hv)
- 400 4Matic T A (333 hv)
Diesel
- 200 D t (136 hv)
- 220 D t A Premium Business (170 hv)
- 250 D t a 4Matic Prem. Bus. (204 hv)
- 300 h t A Premium Bus. (231 hv)
Hybridi
- 350 e t A Premium Bus. (293 hv)
Paljonko?
Hintahaitari on laaja. Tyypillinen, hieman alle 10-vuotias C-farkku maksaa 20 000 euron molemmin puolin, kunnosta ja ajomäärästä riippuen. Tuontiautot ovat yleensä selvästi paremmin varusteltuja.
Katsastusviat
Mersun C-sarjalainen ei ole koskaan loistanut suomalaisissa katsastusvikatilastoissa, ja sama pätee myös tähän sukupolveen. Yleisimmät hylkäykseen johtavat katsastusviat ovat etuakselisto, jousitus ja iskunvaimennus sekä sisäinen valvontajärjestelmä OBD. Tuoreimmat yksilöt ovat vasta tulossa määräaikaiskatsastuksen piiriin, vanhimmista hylätään noin joka viides.
Varaosat
Varaosien kannalta Mercedes-Benz on iloinen yllätys, sillä varaosien tarjonta on hyvä ja hintataso etenkin kulutusosien osalta varsin kohtuullinen auton suuren valmistusmäärän takia. Jopa OE-laatuosat ovat useimmiten järkihintaisia. Marmoritiskillä saa toki maksaa enemmänkin, mutta sitten tulee Saksan tarjonta avuksi, ja se on valtava.
Tuunaus
C-Mersun tuunaus on kuin yhtä juhlaa, sillä tarjontaa on todella runsaasti aina moottorioptimoinnista, korisarjoista ja madallussarjoista erilaisiin matto- ja valosarjoihin sekä sisähimmeleihin saakka. Ja kun tarjontaa riittää, pysyvät hinnatkin paremmin kurissa.
Kokonaisuus
Alle kymmenvuotias C-sarjalainen on houkutteleva ostos. Autoyksilöillä on usein ajettu paljon, mutta silti oletusarvona on pidettävä, että voimalinja on yhä täydessä iskussa. Varsinaisten tarkistuskohteiden lisäksi kannattaa käydä läpi auton kaikkien mukavuustoimintojen toimivuus. Autolle on voimassa myös useita takaisinkutsukampanjoita, joten kaupoilla on syytä olla tarkkana.