
Käytettyjen autojen tuonti vain kiihtyy – Mikä suomalaista autokauppaa oikein riivaa?
Uusien autojen markkinat ovat jo viidettä vuotta putkeen syvässä horroksessa. Onko kyse liian nopeasta sähköistymisestä, johon kaikki kuluttajat eivät vielä ole valmiita? Vai yksinkertaisesti siitä, että uudet autot ovat tässä taloustilanteessa liian kalliita? Varmaa on vain, että ongelmia on, ja se häiritsee jopa käytettyjen autojen kauppaa. Myytävää tavaraa tuodaankin nyt ulkomailta.
Uusien autojen kauppa Suomessa laahaa jo viidettä vuotta peräkkäin. Kun vielä vuonna 2019 ensirekisteröitiin yli 114 000 uutta autoa – mikä ei ole kummoinen lukema sekään – viime vuonna noteeraus oli enää 87 508. Ja vuonna 2022 saavutettiin tämän vuosituhannen pohjat: 81 700 uutta autoa. Sitä vähemmän uusia autoja oli rekisteröity edellisen kerran lamavuonna 1995. Tällä on suora vaikutus myös käytettyjen autojen kauppaan. Kun vaihtoautoja ei tule sisään, autoliikkeet joutuvat etsimään ja tuomaan käytettyjä autoja Suomeen ulkomailta.
Viiden vuoden aikana uusien autojen myynnin pudotus on ollut peräti 25-30 %. Myös käytettyjen henkilöautojen kauppa on vähentynyt huippuvuosista, muttei läheskään yhtä radikaalisti. Itse asiassa viime vuonna kauppa kasvoi 5,9 prosenttia, eikä huippuvuodesta 2018 olla pudottu kuin alle 10 pinnaa. Käytetty auto siis myy, uusi ei. Käytettyjä ei vain tule autoliikkeisiin tällä hetkellä riittävästi.
”Ruotsi on meille tällä hetkellä selkeästi suurin tuontimaa. Kruunu on nyt niin edullinen suhteessa euroon.”
Rinta-Joupin Autoliikkeen ostopäällikkö Mikko Vesala on jutuntekohetkellä juuri Saksassa – kuinkas muuten kuin neuvottelemassa autokaupoista.
– Hintaluokittain edullisempia autoja löytyy kyllä Suomesta yhä. Eikä niitä tänne kannata tuodakaan, koska tuontikulut ovat ihan samat riippumatta siitä, onko kyseessä 10 000 vai 50 000 euron auto. Suomalaisten suosikkien, eli hyvin pidettyjen esimerkiksi alle 20 000 euron Toyotan, Volvojen ja Fordien hinnat ovat noususuunnassa. Kysynnän ja tarjonnan laki määrittää tämän. Asiakkaat jopa kilpailevat tällä hetkellä hyvistä käytetyistä autoista, Vesala kertoo.
Tilanne ei ole autoliikkeille ihan uusi, sillä korona-aika aiheutti vastaavaa turbulenssia, tosin eri syistä.
– Hiukan samanlainen tilanne oli, kun korona aiheutti myynnin laskun neljäksi kuukaudeksi. Kesällä 2020 kauppa alkoi käydä tosi hyvin, monilla kuluttajilla oli rahaa. Silloin oli autopula ja tuotiin paljon ulkomailta. Esimerkiksi Tesla Model Y:stä maksettiin käytettynä jopa enemmän kuin uutena, koska uutena sitä ei ollut saatavilla. Markkinat menivät jopa ylikierroksille, Vesala muistelee.
Sitä edellisen kerran kotimaan vaihtoautotarjonta ei ole riittänyt 1990-luvun lamavuosina.

Etenkin 30 000 – 50 000 euron autoista on nyt pulaa. Niitä ei vaihdossa tahdo tulla edes merkkiliikkeisiin. Juuri sellaisia autoliikkeet nyt ulkomailta hakevat.
– Esimerkiksi ladattavat hybridit ovat olleet uutena melko kalliita ja tänä päivänä ne ovat vielä kalliimpia. Niitä ei oikein ole käytettynä riittävästi. Autovero on pieni, joten juuri niitä kannattaa tällä hetkellä ulkomailtakin tuoda.
Viime vuosien maailmantilanne ja yleinen kustannusten nousu ovat johtaneet siihen, että autojen valmistuksesta on tullut kalliimpaa. Tämäkin fakta pelaa käytettyjen autojen kauppiaiden pussiin.
– Joidenkin ylemmän hintaluokan autojen hinnat ovat nousseet uutena 50 000 eurosta jopa 60 000 euroon. Sillä 50 000 eurolla voisi saada erittäin hyvän vähän ajetun ja hyvin varustellun käytetyn auton. Juuri siksi moni, joka on aina ennen ostanut uuden auton, odottelee nyt, mitä maailmassa tapahtuu, Vesala arvelee.
Autoliikkeiden tuonnin osuus onkin kasvamassa koko ajan. Kun kysyntään ei pystytä muuten vastaamaan, on suunnattava maailmalle.
– Meillä tuonnin osuus ostoautoissa on ollut hyvin pitkään vakiotasolla noin 20-30 prosentin välissä. Kyllä se nyt merkittävästi kasvaa. Varsinkin, kun yrityksellämme on kasvutavoitteita nimenomaan käytettyjen autojen puolella. Olemme Suomessa nyt kolmanneksi suurin käytettyjen myyjä, mutta volyymia tarvitaan lisää. En halua tarkkoja prosentteja sanoa, millainen se kasvu voisi prosentuaalisesti olla. Kuitenkin merkittävä, ja samalla kotimaan ostojen pitäisi pysyä samalla tasolla, Rinta-Joupin Autoliikkeen ostopäällikkö kertoo.
”Jos tuontiauto on merkittävästi edullisempi, silloin kellojen pitää alkaa soida, että onko autossa jotakin.”
Tällä hetkellä eniten käytettyjä autoja tuodaan Suomeen Ruotsista ja Saksasta.
– Ruotsi on meille tällä hetkellä selkeästi suurin tuontimaa. Kruunu on nyt niin edullinen suhteessa euroon, että se mahdollistaa suuremmat ostomäärät. Hintatasohan Suomessa ja Ruotsissa on tällä hetkellä aika sama. Valuuttaerojen kautta saamme rahdit ja muut kulut maksettua. Myös Saksassa hintataso on pysynyt Suomen kanssa samana. Siksi sieltäkin kannattaa tuoda hyviä yksilöitä, joita täällä ei ole tarjolla.
Ei tuontiauton hinta silti ole kuluttajalle edullisempi kuin vastaava suomiauto. Rahalleen voi kuitenkin saada enemmän vastinetta.
– Hinnat ovat hyvin pitkälle samat. Saksasta ja Ruotsista tuoduissa autoissa saattaa sen sijaan olla saatavissa samalla rahalla paljon paremmat lisävarusteet, koska ne on aikanaan ostettu autoverottomina. Lisävarusteidenkin hinnat ovat siksi olleet edullisempia kuin Suomessa. Muuten alkuperällä ei ole merkittävää eroa hinnassa. Jos tuontiauto on merkittävästi edullisempi, silloin kellojen pitää alkaa soida, että onko autossa jotakin. Siksi mekin valikoimme ulkomaankumppanimme todella tarkasti. Ei voi tulla kolaroituja tai varastettuja autoja, niissä ollaan tosi tarkkoja, Mikko Vesala sanoo.

Voisi äkkiseltään kuvitella, että käytettyjen autojen rahtaaminen Suomeen ei ole kannattavaa bisnestä. Kuluja syntyy väkisinkin. Moni autoliike on kuitenkin siinä tilanteessa, että myytävää on yksinkertaisesti pakko hankkia sieltä, missä sitä on tarjolla. Ideaalitilanne se ei tietenkään ole.
– Automarkkinan läpinäkyvyys on kasvanut, ja auton myyntiin saattamisen aika on hyvin kriittinen. Ei ole mitään nopeita keinoja, joilla ulkomailta saataisiin autoja myyntiin alle viikossa tai kahdessa. Hintatasotkin saattavat muuttua. Siinä mielessä kotimaan ostos, jossa on yleensä kahdet renkaat ja varmuudella kaikki lämpövarusteet, on helpompaa, nopeampaa ja riskittömämpääkin. Mieluummin ostaisi kotimaisia kuin ulkomaisia perunoita, mutta jos kotimaisia ei ole tarjolla, ostetaan hyviä ulkomaisia, Mikko Vesala filosofoi.
Juuri nyt on se aika, kun autoliikkeiden pitää saada varastoihinsa täytettä. Kesä on käytettyjen autojen parasta myyntiaikaa. Kun lumet sulavat ja aurinko alkaa paistaa, monelle iskee autokuume.
– Kyllä nyt on juuri se hetki, jolloin tankataan lisää autoja varastoon. Siksikin nyt on myös kuluttajan kannalta se hetki, kun autostaan saa hyvän hinnan. Kesäkuu-elokuu on edelleen vaihtoautojen ykkössesonki, vaikka ei enää ihan niin vahvasti kuin ennen.
Autoliikkeiden myymien vaihtoautojen ikä on tyypillisimmin alle kymmenen vuotta. Jopa 84 % alle 10-vuotiaista autoista myydään autoliikkeestä. Rinta-Joupin Autoliikkeelle on selvää, millaisia autoja he nyt haluavat.
– Vanha alan sanonta on, että se mikä myy uutena, myy myös käytettynä. Ne autot ovat meille haluttavimpia, jotka ovat olleet viimeisen kymmenen vuoden ajan kymmenen ensirekisteröidyimmän merkin joukossa. Enitenhän käytettyjä autoja myydään 5000 – 20 000 euron hintahaarukasta. Jos me ostamme liikkeeseen auton, niin 10 vuotta on käytännössä ikäraja. Mutta kyllä hyvä ja hyvän huoltohistorian omaava 13-15-vuotiaskin autokin käy, ei se ole niin kiveen kirjoitettua.
Käyttövoimien suhteen markkina ei käytettyjen autojen osalta ole juuri muuttunut. Autoliikkeiden myymistä käytetyistä autoista suosituimpia ovat bensiinikäyttöiset. Autoalan tilastojen mukaan niitä oli vuoden 2023 myynnistä 57,1 %. Dieseleiden osuus oli 31 %, ladattavien autojen 11 %. Käytettyjen täyssähköautojen myynnin osuus oli vain 3,7 %.
– Bensiiniautot ovat meillä edelleen sekä myydyin että ostetuin versio. Ladattavien ja tavallistenkin hybridien osuus kasvaa nyt silti kaikkein eniten. Se kasvaa tavallaan dieselin kustannuksella, mutta ei dieselkauppakaan todellakaan kuollutta ole, varsinkaan edullisemmassa hintaluokassa. Se on edelleen monille paras vaihtoehto. Emme hyljeksi dieseleitä ja edelleen niin ostamme kuin myymmekin niitä.
”Saman auton hinta voi olla nyt korkeampi kuin viime vuoden puolella, mikä ehkä saattaa kuulostaa hiukan hurjalta.”
Koska markkinat ovat nyt myyjän, pitää kysyä, kuinka paljon paremman hinnan autostaan voisi nyt saada kuin vaikkapa vuosi sitten.
– Jos autolla on hyvä haluttavuus ja niitä ei ole markkinoilla paljon, se kannattaa ostaa. Saman auton hinta voi olla nyt korkeampi kuin viime vuoden puolella, mikä ehkä saattaa kuulostaa hiukan hurjalta. Hyvä hinta toisaalta tarkoittaa kalliimmissakin autoissa enemmänkin satasia kuin tuhansia euroja verrattuna vuoden takaiseen.
Käytettyjen täyssähköautojen myynti on laskussa, suurin hype näyttää hiukan laantuneen. Kun akkuteknologia etenee kovaa vauhtia, voisi kuvitella, että vanhempi sähköauto ei enää ostajaa kiinnosta. Lisäksi moni valmistaja on lupaillut edullisia kansansähköautoja. Varmasti moni odottelee sellaisten tuloa markkinoille.
– Esimerkiksi hieman vanhempi Tesla Model 3 on tällä hetkellä yksi myydyimpiä, ellei kaikkein myydyin käytetty sähköauto. Paljon on puhetta siitä, koska tulee uutena noin 25 000 tuhatta maksava koko kansan sähköauto. Nyt tilanne on se, että aika hyvän Model 3:n voi saada karvan yli 30 000 eurolla. Siinähän se sähköinen kansanauto on, iso sisältä ja todella vähäkulutuksinen, Mikko Vesala sanoo.
Kiinalaisten uutuusmallien puristuksessa tietyt automerkit ovat viime kuukausina pudottaneet etenkin kalleimpien sähköautojensa hintoja rajustikin. Kun uusien sähköautojen hinta putoaa, putoaa myös niiden jäännösarvo vaihdettaessa. Tämä näkyy jonkin verran myös autoliikkeissä.
– Mitä kalliimpaa sähköautoa tarjotaan, sitä tarkemmin sen ostoa harkitaan. Mutta toisaalta, ei 35 000 euron käytetty sähköauto ole viikon päästä 25 000 euron auto. Edullisimpien autojen kohdalla se tekninen kehitys uusissakaan sähköautoissa ei ole niin suurta. Kalleimmat ovat sitten eri asia.