Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kuukauden tärppi

Käytetty sähköauto Mercedes-Benz B 250 Electric vm. 2015-2017 – Kakkosautoksi työmatka-ajoon, jos päivittäiset ajot jäävät sataan kilometriin

Ensimmäinen täyssähköinen Mercedes-Benz oli laadukkaasti tehty, mutta Lapin-reissulle sillä ei lähdetty.

13.4.2024 Tuulilasi

Vuonna 2015 Mercedes-Benz toi myyntiin ensimmäisen täyssähköautonsa, Mercedes-Benz B 250 Electric driven. Auton sisustuksen viimeistely ja ajotuntuma olivat laadukkaita, mutta sähköisen voimalinjan osalta auto vaikutti harjoittelukappaleelta pikalatauksen puuttumisen takia. Auton voimalinjan akkuineen ja moottoreineen on toimittanut Tesla – josta Daimler aikanaan omisti siivun (josta sittemmin luopui muun muassa kilpailusyistä). Muutaman vuoden päästä sähköisen B-mersun valmistuksesta luovuttiin, ja tilalle tulivat EQ-sarjalaiset, joita ei sitten enää voikaan parjata harjoittelukappaleiksi.

Myyntimenestys ei sähkö-B koskaan ollut, ei Suomessa eikä muuallakaan. Nettiautossa on tätä kirjoitettaessa myynnissä vain seitsemän yksilöä, kaikki 13 000 – 16 000 euron hintahaarukassa. Suurin kilometrilukema on 89 000, mikä ei yllätä: pikalatauksen puuttuessa autolla ei huvita lähteä edes tilapäisesti oman kotiseudun (lue: kotilaturin) ulkopuolelle. Autossa on 11 kilowatin kolmivaihelaturi, jolla 28 kilowattitunnin akku latautuu vajaassa kolmessa tunnissa.

Voimalinjan akkuineen ja moottoreineen on toimittanut Tesla.

28 kWh:n akullaan auto saavutti tuon aikakauden NEDC-normin mukaan 200 kilometrin toimintamatkan – totuus ei käytännössä tietenkään ollut edes näin auvoisa. Autosta löytyvällä Range plus -nappulalla toimintamatkaa sai vielä 30 kilometriä lisää. Aikanaan omituiseksi parjattu Range plus -toiminto toteutti saman tehtävän kuin nykysähköautojen puhelinsovellukset, joilla voi valita, kuinka täyteen akku ladataan: aivan täyteen lataaminen kun jouduttaa akun heikkenemistä vuosien saatossa. Jos seuraavalle päivälle on tiedossa hieman pidempi matka, voi autosta painaa Range plus -nappulaa, jolloin akku latautuu aivan täyteen.

Vaikka pikalatausmahdollisuuden puuttuminen takaa sen että autolla ei halua lähteä vaikkapa pääkaupunkiseudulta Lohjaa pidemmälle, perheen kakkosautoksi auto sopii kuin nakutettu. Mersun toimintamatka kaupunkiajossa on sadan kilometrin tuntumassa myös pakkassäällä, joten jos päivittäiset ajot mahtuvat alle sataan kilometriin, auto sopii laadukkaaksi työmatka-autoksi niille, joille vaikkapa vanha Nissan Leaf on liian pieni tai pölynimurimainen.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt