Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kuukauden tärppi

Käytetty sähköauto: BMW i3 vm 2013-2022 – Mitä sinun täytyy tietää ennen ostoa?

Omaleimainen auto monella tapaa: kori alumiinia ja hiilikuitua, renkaat todella korkeat ja kapeat. Ja tietenkin vielä REx...

6.9.2024 Tuulilasi

Vuonna 2013 tuotantoon tulleen BMW i3:n akun koko ilmoitettiin mielenkiintoisesti ampeeritunteina: 60 Ah akku tarkoitti 22 kWh:n akkua, josta käytössä oli 19 kWh. Vuonna 2016 tuli myyntiin 94 Ah (27 kWh) ja 2018 vielä 120 Ah (42 kWh) versio.

Autoa valmistettiin myös REx-versiona (range extender), eli autossa oli sähköisen voimalinjan kaverina pieni polttomoottori, jolla sai ladattua akkua – teknisesti tästä malliversiosta pitää siis puhua sarjahybridinä, ei sähköautona.

REx-mallin moottori oli 25 kW:n kaksipyttyinen bensakone, jonka polttoainesäiliö oli verotussyistä vain 9-litrainen. Pidemmälle mökkimatkalle piti siis ottaa polttoainekanisteri mukaan. Vaikka autoa latasi ahkerasti, auton automatiikka käynnisti polttomoottorin säännöllisesti, ettei moottori seisoisi viikkokaupalla ja säilyisi käyttökuntoisena.

Syksyllä 2017 myyntiin tuli päivitetty i3S-versio, joka sisälsi lähinnä pikkuparannuksia ja hieman tehokkaamman moottorin.

Autoa valmistettiin myös REx-versiona, eli autossa oli sähköisen voimalinjan kaverina pieni polttomoottori.

Auto on todella ketterä ja kaupunkioloissa tasaisen mukava ajettava. Auton korkeuden vuoksi sisätilat ovat avaran tuntuiset ja työn jälki on viimeisteltyä – BMW:n laadukkaasta linjasta ja ajomukavuuslupauksista ei siis ole lipsuttu, vaikka auto oli konseptina hieman kokeellisen oloinen: varsinkin REx-versio pikkupolttomoottoreineen.

BMW i3 ei koskaan ollut Suomessa supersuosittu mutta ei toisaalta hyljeksittykään, ja Nettiautossa yksilöitä on tätä juttua tehtäessä myynnissä peräti 53, ja uudempaa i3S:ää vielä 11 kappaletta päälle. Kilometrimäärät ovat vanhemmillakin yksilöillä yleensä vain viisinumeroisia – pieni akun koko pitää siitä huolen – autoja on yleensä hankittu lähinnä kaupunkikäyttöön. Varsinainen matkanteko ei BMW i3:n kuljettajaa houkuttele, sillä pikalatausominaisuuksista ei tämän ikäluokan sähköautojen kohdalla voi nykyisessä mielessä oikeastaan edes puhua.

Pyyntihinnaltaan halvin yksilö maksaa jutunkirjoitushetkellä 10 590 euroa, jolla saa 138 000 km ajetun REx-mallin vuodelta 2014. Samasta hintaluokasta löytyy 10 vuoden ikäisiä yksilöitä useampikin.

REx-malleja voi pitää melko turvallisina ostoksina vanhanakin: akun kapasiteetin heikkeneminen ei tee autosta käyttökelvotonta, ja yksinkertainen vakiokuormalle optimoitu polttomoottori kestää niin käyttöä kuin ajan hammastakin hyvin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt