Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Lexus IS 300h Comfort – Napakkaa luksusta suoraan ensimmäiseltä omistajalta – ajoasento on urheilullinen ja tunnelma ratin takana hyvällä tavalla ahdas

Lexuksen ratissa pääsee kokemaan pientä eksotiikkaa. Vajaat 200 000 kilometriä ajettu.

4.11.2024 Tuulilasi

Kun 3-sarjan Bemarit ja C-luokan Mercedekset alkavat tuntua liian arkipäiväisiltä, pitää siirtyä käyttämään L-koodia. Nyt puhutaan tietysti Lexus-merkkisistä autoista. Lexuksen sortimentista kun löytyy malli, joka on tehty yksi yhteen noiden edellä mainittujen Bemarien ja Mersujen haastajaksi. Se on tietysti Lexus IS.

Jo pelkkä vilkaisu IS:n sivuprofiiliin kertoo, että kyseessä on takavetoinen auto. Kun moottori on keulalla pitkittäin, nokka tuppaa väkisinkin venymään pidemmäksi kuin poikittaismoottorisissa etuvetoautoissa. Kokonaisuutta täydentävät tyylikkäät kyljen pokkaukset – vähän sporttihenkeä pitää olla! IS:n perä on tyyliin sopivasti sähäkän töpö. Lexuksella on pituutta 4,7 metriä, mutta korkeutta vain 1,4 metriä. Näillä eväillä käsissä on mittasuhteiltaan klassinen sedan.

Lexuksemme ei ollut ihan tuore tapaus, sillä IS oli pistetty kilpiin jo vuonna 2015. Olennaista on kuitenkin se, että tämä yksilö on ns. Suomi-auto, ja että se oli tullut liikkeeseen suoraan sen ensimmäiseltä omistajalta. Mikä parasta, auton hansikaslokerosta löytyi huolella leimattu merkkiliikkeen huoltokirja. Yhdeksässä vuodessa Lexuksen mittariin oli rullattu 193 000 kilometriä. Lukema ei ole järkyttävä, mutta toki ajoa on kertynyt. Täydellinen huoltokirja + yksi omistaja on kuitenkin yhtälö, joka kertoo siitä että suuremmat huolet voi unohtaa. Lexukset ovat sitä paitsi ehdottoman laatuauton maineessa.

Lexux IS:n etupenkillä on hyvät tilat. Istuma-asento on matala.
Etupenkillä on hyvät tilat. Istuma-asento on matala.
Lexus IS:n takapenkki ei ole kovin tilava.
Lexus IS:n takapenkki ei ole kovin tilava.

Lexus IS – hinta kohtuullinen, mutta mitä sillä saa?

IS:n hintalapussa luki 18 490 euroa. Summa on mielestämme kohtuullinen, vaikka mistään tarjoustuotteesta ei voida tietenkään puhua. Mutta mitä tuolla rahamäärällä saa? Ainakin vähän erikoisemman auton, jollaista ei joka Prisman parkkipaikalla pääse bongaamaan. Lexuksemme oli väriltään hopeanharmaa, mikä on hiukan tylsä juttu. Jopa puhdas valkoinen pukisi autoa paremmin. Myös joku tummanpuhuva kuosi voisi miellyttää silmää. Reilusta ajomäärästä huolimatta hopeinen maalipinta oli onneksi hyvässä kuosissa.

Lexus IS:n ohjaamoon laskeudutaan. Ajoasento on – jos ei nyt makaava niin – kauniisti sanottuna urheilullinen. Tunnelma ratin takana on hyvällä tavalla ahdas. Tilaa on kyllä reilusti joka suuntaan, mutta kaikki hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, ja ohjauspyörä on vieläpä seksikkään pieni. Ratin takana on kaksi lapaa, jolla automaattivaihteistoa voi komentaa, jos sattuu olemaan oikein leikkisällä mielellä. IS:n takaistuin ei ole kovin tilava, mutta enpä usko, että tällaisen Lexuksen ostaja etsii mahdollisimman väljiä tiloja. Tavaratila on riittävän kookas, mutta kuormaaminen vaatii pientä jumppaa, koska luukku on vain hiukan isompi kuin postilaatikon kansi.

Lexuksen voimanlähde on 2,5-litrainen nelonen, jonka apuna on itselataavaa hybriditekniikkaa. Mitään kaapeleita ei siis tarvita. Rakenne on nerokas, ja 4,3 litran normikulutuslukema sekalaisessa ajossa osoittaa, että säästöä syntyy. Suorituskyvyltään IS on ripeä, muttei kuitenkaan mikään raaseri. Satasen vauhtiin päästään 8,3 sekunnissa, mikä on asiallinen suoritus. Ajettavuudeltaan IS on sulava, mutta ei mitenkään erityisen sporttinen. Ohjaustuntumassa on parantamisen varaa. Talven tullen on tarjolla harvinaista herkkua, sillä tällä autolla voi sudittaa mielin määrin.

Lexus IS:n kojelauta on tyylikäs. Poikkeuksellisen pientä rattia on kiva puristaa.
Lexus IS:n kojelauta on tyylikäs. Poikkeuksellisen pientä rattia on kiva puristaa.
Lexus IS:n muodoissa riittää kantteja ja erilaisia väkäsiä.
Lexuksen muodoissa riittää kantteja ja erilaisia väkäsiä.
Tavaratilassa oli alkuperäinen suojakaukalo. Hieno homma!
Tavaratilassa oli alkuperäinen suojakaukalo. Hieno homma!

Lexus vai Toyota? Merkillä on väliä

Kieli poskella voisi sanoa, että Lexushan on oikeastaan tuunattu Toyota. Olin paikalla, kun Lexus saapui Eurooppaan vuonna 1989. Lehdistöesittely pidettiin sen aikaisessa Saksan liittotasavallassa, eli Länsi-Saksassa. Ensimmäinen Lexus oli mallimerkinnältään LS400. Se oli tehty haastamaan S-luokan Mercedekset ja 7-sarjan Bemarit. Sittemmin Lexuksen mallisto on paisunut todella kattavaksi.

Tiesittekö muuten, että joitakin Hondan malleja myydään USA:ssa nimellä Acura? Nissanilla on Infinitinsä. Acuraa ja Infinitiä ei Suomen teillä ole näkynyt – joitakin jälkituotuja yksilöitä lukuun ottamatta. Mutta kuka muistaa Xedoksen? Se oli Mazdan yritys lähteä Lexuksen tielle. Kysyntää ei kuitenkaan riittänyt ja Xedos-hanke kuopattiin.

Kerrottakoon, että toisaalla tässä lehdessä on koeajettu MG4. MG on merkki, josta tulee mieleen pieni brttisportti jostain 1960-luvulta. Uusi MG4 on kuitenkin ihka uusi kiinalainen sähköauto. Maailmankirjat ovat todellakin sekaisin.

– Lauri Larmela –

Vetokoukku on toki hyödyllinen varuste, mutta näin linjakkaan auton perässä se näyttää hiukan irvokkaalta.
Vetokoukku on toki hyödyllinen varuste, mutta näin linjakkaan auton perässä se näyttää hiukan irvokkaalta.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt