Tuulilasi

Katso kuvat - uusi Range Rover Evoque esiteltiin


Land Rover lisää uuden sukupolven torstaina julkistettuun Range Rover Evoqueen lataushybridiversion ja myös miedon hybridin.
Kuvat Jaguar Land Rover

SUV on säilyttänyt suunnittelulinjansa lähes ennallaan, suurimmat muutokset ovatkin auton teknologiapuolella.

Evoque on ollut myyntimenestys siitä asti, kun se esiteltiin vuonna 2010. Tähän päivään mennessä sitä on valmistettu kaikkiaan 772 096 kappaletta. Evoque oli viime vuonna yli 100 000 kappaleen myynnillä Jaguar Land Roverin toiseksi myydyin malli Discovery Sportin jälkeen.

”Evoque muutti kompaktien SUV:ien maailman jo ensiesittelyssään, uusi malli tulee jatkamaan tätä mieletönstä matkaa”, sanoo Land Roverin suunnittelujohtaja Gerry McGovern.

Uuden Evoquen ulkoasu on entiseen verrattuna sutjakampi, esimerkiksi ovenkahvat on integroitu koriin. Suunnittelulinjaukset ovat pitkälti samankaltaisia kuin Range Rover Velarissa. Auton kolmiovinen versio on pudotettu mallistosta, koska sen myynti oli auton kokonaismyynnistä jo alle 3 %. Euroopassa Evoqueen tulee kolme diesel- ja kolme bensiiniversiota.

Mallistoon tulee nyt myös lataushybridi ensi vuoden loppupuolella. Sähkömoottorin rinnalle tulee kolmesylinterinen bensiinimoottori. Mallin hiilidioksidipäästöt ovat vain alle 45 g/km.

Nelivetoversioon tulee 48 voltin mieto hybridi, joka kerää myös jarrutusenergian talteen. Kiihdytyksissä avuksi tulee elektroninen järjestelmä. Polttomoottori sammuu automaattisesti alle 17 km/h vauhdissa, mikä alentaa polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Tämän mallin hiilidioksidipäästöt ovat alhaisimmillaan 149 g/km. Sähköistyminen onkin yksi Jaguar Land Roverin keino saada malliston kokonaispäästöt keskimäärin alle 135 g/km, mikä on rajana sille, ettei autonvalmistajan tarvitse maksaa sakkoja EU:lle vuodesta 2020 alkaen. Tällä hetkellä JLR:n keskimääräiset päästöt ovat yhtiön mukaan 178 g/km. Vuodesta 2020 alkaen JLR aikoo tehdä sähköisen version jokaisesta mallistaan.

Evoquen uusi perusmalli on 148-hevosvoimainen diesel, jonka hinta on Saksassa 37 350 euroa. Kaikkein tehokkain malli on 296-hevosvoimainen bensiiniversio. Autoissa on yhdeksänportainen automaattivaihteisto.

Uusi Evoque on tismalleen yhtä pitkä kuin entinen malli eli 4,370 metriä, mutta akseliväli on pidempi, mikä tuo enemmän jalkatilaa matkustamoon. Autoon tulee peruutuskameran näyttö, joka heijastuu tullilasiin, jolloin näkymä on aikaisempaa leveämpi.

Kojelaudan keskellä on kaksi 10-tuumaista kosketusnäyttöä. Turvateknologian puolelta löytyy tutkan avulla toimiva adaptoituva vakionopeudensäädin sekä kaista-avustin.

Auto tulee myyntiin Euroopassa ensi vuoden alkupuolella.

Julkaistu: 23.11.2018