Tuulilasi

Katso kuvat: Lexus esittelee ensimmäisen täyssähköautonsa

Katso kuvat: Lexus esittelee ensimmäisen täyssähköautonsa
Lexus UX 300e on brändin ensimmäinen täyssähköauto. Lexus esittelee auton marras-joulukuun vaihteessa Guangzhoun autonäyttelyssä Kiinassa.

Lexus on ollut premium-luokan sähköistettyjen ajoneuvojen edelläkävijä esiteltyään ensimmäisen premium-hybridimallinsa, RX 400h:n vuonna 2005 yhdistäen autoihinsa sekä korkean suorituskyvyn että ympäristöystävällisyyden. Vuoden 2019 Tokion autonäyttelyssä Lexus esitteli maailmanlaajuisen sähköistymisstrategiansa (Lexus Electrified), mikä tähtää perustavanlaatuiseen loikkaukseen niin autojen suorituskyvyssä, käsiteltävyydessä ja ajonautinnossa. Erityisesti tulevaisuuden strategia tulee hyödyntämään pitkäaikaista kokemusta hybrideistä, mikä on auttanut jalostamaan voimalinjan, ohjauksen, jousituksen ja jarrujen toiminnan erittäin korkealle tasolle.

Ensimmäinen tuotantomalli joka toteuttaa Lexuksen sähköistymisstrategiaa on täyssähköinen Lexus UX 300e. Sen jo alun alkaen erinomaiset ajo-ominaisuudet ja erottuvan ulkodesignin omaavan kokonaisuuden kruunaa äänetön ja päästötön sähkökäyttö reilusti yli 300 km* matkalle (WLTP).

Lexus UX 300e -mallin ennakkomyynti käynnistyy Suomessa syksyllä 2020 ja ensimmäiset asiakastoimitukset tapahtuvat kevättalvella 2021.

UX 300e, tärkeimmät ominaisuudet

Kuljettajan valittavissa on eri ajotiloja, jotka tasapainottavat kiihtyvyyden ja hidastuvuuden aina tilanteeseen sopiviksi. Kuljettaja voi tuntea sähköisen voimalinjan tehon ja välittömän väännön painaessaan kaasupoljinta, käyttää voimansiirron valintasiivekkeitä moottorijarrutusefektin luomiseksi mutta ottaen samalla energiaa talteen neljällä eri regenaraatiotasolla - nauttien kuitenkin koko ajan luonnollisesta ajotuntumasta.

Lexus UX 300e tarjoaa erinomaisen dynaamisen suorituskyvyn, kiitos matalan painopisteen. Se on saavutettu asentamalla sähkömoottori ja akusto mahdollisimman alas, huolehtimalla optimaalisesta painojakaumasta ja inertiavoimien hallinnasta. GA-C -alustarakenteen ominaisuuksia on parannettu uusilla rakenneratkaisuilla sekä iskunvaimentimien vaimennusvoimien hienosäädöillä, jotta ne vastaavat mahdollisimman hyvin sähköisen voimalinjan tarpeisiin.

Täyssähköauton luonnollinen hiljaisuus pääsee UX 300e:n myötä aivan uusiin ulottuvuuksiin. Äänieristys pitää huolen voimalinjan olemattomien äänien lisäksi mm. tuulimelusta antaen kuljettajan ja matkustajan nauttia täydellisestä seesteisyydestä matkustamossa. Mikäli kuljettaja niin haluaa, pystyy ASC-järjestelmä (Active Sound Control) luomaan luonnollisia taustaääniä vastaamaan ajo-olosuhteita.

Luotettavuus pitkästä hybridikokemuksesta

UX 300e:n kehitystyössä on hyödynnetty Lexuksen valtavaa edelläkävijän kokemusta hybriditeknologiasta, mikä on tuonut valmistajalle täydellisen ymmärryksen sähköistetyn voimalinjan toiminnasta. Näin on ollut helppo tuoda myös täyssähköiseen ajoneuvoon se sama laadun ja mukavuuden taso, mitä Lexukselta on aina voinut odottaa. Myös korkeajännitejärjestelmän ja ennen kaikkea akun luotettavuus ovat huippuluokkaa.

Sähkömoottorin, invertterin, voimansiirron ja korkeajänniteakun hyötysuhde ovat korkealla tasolla, kiitos vuosikausien kehitystyön hybridien parissa. Koko järjestelmän tehokkuutta hiomalla on UX 300e:n toimintamatka reilusti yli 300 km* (WLTP).

UX 300e tarjoaa viimeisintä teknologiaa myös infotainmentin osalta. LexusLink-sovelluksen avulla voidaan älypuhelimella tarkistaa latauksen tila ja käytettävissä oleva toimintamatka. Sovellus mahdollistaa myös latauksen ajastintoiminnon esim. täyden latausasteen saavuttamiseksi juuri ennen seuraavaa liikkellelähtöä. Myös esilämmitys ja -viilennys ovat mahdollisia.

Sähkömoottori on sijoitettu eteen ja se tuottaa 150 kW:n maksimitehon* ja 300 Nm:n maksimiväännön*. Korkeajänniteakun kapasiteetti on 54,3 kWh. Latausteho on normaalimoodissa 6,6 kW (vaihtovirtalataus) ja pikalatauksessa 50 kW (tasavirralla).

* Arvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä

Julkaistu: 25.11.2019
3 kommenttia