
V12-myllyllä varustettu Superleggare tulee haastamaan Ferrarin 812 Superfastin sekä Bentleyn tulevan GT:n. Aston Martinilla se korvaa mallistossa Vanquish S:n. Auto on rakennettu mahdollisimman keveistä materiaaleista.
”DBS Superleggera alleviivaa paluutamme Super GT -sektorin huipulle”, myhäilee yhtiön pääjohtaja Andy Palmer.
Luodakseen auton, Aston Martin otti DB11:n malliksi ja teki siihen muutoksia juuri painon vähentämiseksi sekä suorituskyvyn lisäämiseksi. Hiilikuituosilla auton paino on saatu tiristettyä 1693 kiloon, mikä on 72 kiloa DB11:sta vähemmän.
Fordin V12-moottori röyhii 715 hevosvoimaa, kun DB 11:stä löytyy ”vain” 600 konia. Huippunopeus on 340 km/h ja vääntöä löytyy muhevat 900 Nm. Nollasta sataan Superleggare ehtii 3,4 sekunnissa.
DB11:n keulaan verrattuna etusäleikkö on syvempi ja leveämpi.
Aerodynamiikan osalta tehtiin paljon uudistuksia, ja Superleggaressa onkin Astonin sarjatuotantoautoista eniten downforcea. Autossa on esimerkiksi F1-tyyppinen takadiffuusori.
”Halusimme luoda äärimmäisen nopean auton, mutta emme halunneet pelottaa autolla hieman vähemmän kokeneita kuljettajia”, sanoo Astonin insinöörijohtaja Matt Becker.
DBS Superleggera on Aston Martinin kallein yksittäinen tuotantomalli. Iso-Britanniassa hinnat alkavat 225 000 punnasta (255 000 euroa), Saksassa 275 000 eurosta ja Yhdysvalloissa 305 000 dollarista (262 000 euroa).
Se saa ensiesittelynsä Iso-Britanniassa Goodwoodin Vauhtifestivaaleilla heinäkuun puolivälissä. Ensi vuonna autosta on tulossa Volante-avoautoversio.