
Katso kuvat: Geely lanseerasi uuden sähköautobrändin – ensimmäinen auto jo valmis
Volvoon ja Daimleriin rajusti sijoittanut kiinalainen Geely on lanseerannut uuden sähköautobrändin Geometryn.
Myös Geely pyrkii yhä enemmän eroon polttomoottoriautoista, Geometry on yksi askel tähän suuntaan. Yhtiön mukaan brändin autoja myydään pääasiassa Kiinassa, mutta siitä otetaan tilauksia myös ulkomaille. Vuoteen 2025 mennessä Geometryn on tarkoitus tuoda 10 uutta eri segmenttien täyssähköautoa markkinoille.

Brändin ensimmäisestä mallista Geometry A:sta on tullut jo 26 000 tilausta maailmanlaajuisesti. Mallin pidemmän ajosäteen versiolla voi ajaa 500 kilometriä yhdellä latauksella.
”Geometryn lanseeraus ja ensimmäinen uusi malli auttavat meitä strategiassamme nousta maailman kymmenen suurimman autonvalmistajan joukkoon”, kertoi Zhejiang Geely Holding Groupin johtaja An Conghui tiedotteessa.

Viime kuussa Geely ja Daimler sopivat yhteistyöyrityksen perustamisesta. Se alkaa valmistaa seuraavan sukupolven sähköautobrändiksi muutetun Smartin autoja Kiinassa.
Reutersin raportin mukaan maailman autonvalmistajat tulevat investoimaan peräti noin 300 miljardia dollaria sähköautoihin ja niiden teknologiaan seuraavan 5-10 vuoden aikana. Lähes puolet näistä rahoista käytetään Kiinassa.
Geelyn brändien automyynti kasvoi viime vuonna 20 %. Tälle vuodelle kasvun odotetaan olevan hiukan maltillisempaa, koska Kiinan talouskasvu on hidastunut, mikä saa kuluttajat varovaisemmaksi. Viime vuonna Kiinan automyynti laski ensi kertaa sitten 1990-luvun.