Tuulilasi

Katso kuvat - Enyaq iV avaa Skodan uuden muotokielen

Katso kuvat - Enyaq iV avaa Skodan uuden muotokielen
Skoda julkistaa Prahassa 1. syyskuuta 2020 ensimmäisen täyssähkö-katumaasturimallinsa. Enyaq iV merkitsee Skodalle uuden aikakauden alkua, ja myös muotoilussa Skoda ottaa tämän automallin myötä uuden suunnan.

Muotoilun linjat ja tasapainoiset, dynaamiset mittasuhteet yhdistyvät Volkswagen-konsernin skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuvassa Skodan ensimmäisessä autossa reiluihin sisätiloihin ja ympäristövastuullisen ajamisen elämykseen.

Enyaq iV on Skodan ensimmäinen sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan pohjautuva auto.

”Enyaq iV -mallin muotoilu ammentaa tunteita herättävästä Skoda-muotokielestä, joka liittää toisiinsa myös Scalan, Kamiqin ja neljännen sukupolven Octavian. Myös Enyaq iV:n muodoissa näkyvät veistokselliset linjat, selkeät pinnat sekä böömiläisestä kristallinhionnasta periytyvät elementit. Auton mittasuhteet kuitenkin poikkeavat muista katumaasturimalleistamme: Enyaq iV:ssä on lyhyempi keula ja pitkäksi vedetty kattolinja. Näin syntyy erittäin dynaaminen kokonaisilme”, sanoo Skodan muotoilusta vastaava johtaja Karl Neuhold.

Neuholdin mielestä Enyaqin muotoilun kohokohta löytyy auton etupäästä.

”Tuomme tietoisesti myös sähköautoihimme erottuvan Skoda-jäähdytinsäleikön, joka on automerkkiimme oleellisesti kuuluva ja välittömästi tunnistettava yksityiskohta. Enyaq iV:ssä se on siirretty eteenpäin ja pystympään asentoon, mikä tehostaa keulailmeen voimaa. Myös Matrix LED -ajovaloyksiköt ja päiväajovaloyksiköt ovat erityisiä katseenvangitsijoita keulassa.”

Volkswagen Groupin MEB-alusta antaa erilaisia mahdollisuuksia myös muotokielessä.

”Tilansäästösyistä MEB-perustekniikan auton akusto on sijoitettu auton pohjarakenteeseen, minkä seurauksena kori on hiukan korkeampi. Kuitenkin pitempi akseliväli osaltaan pienentää korkeutta visuaalisesti. Sähköauton eri komponentit vievät vähemmän tilaa kuin polttomoottoriauton komponentit, joten keulan ja perän ylityksistä voidaan tehdä lyhyemmät. Enyaq iV:n kori on pitemmäksi venytetty ja erittäin aerodynaaminen, mikä parantaa myös auton toimintamatkaa. Ilmanvastuskerroin cw 0,27 on tämän kokoiselle katumaasturille hyvä”, Neuhold sanoo.

”Tämä uusi automalli on tärkeä askel kohti Skodan kestävän kehityksen tulevaisuutta. Siinä kohtaavat väljät sisätilat, monipuolisuus ja nerokkaat ideat sekä yllättävät, näppärät ominaisuudet. Se soveltuu perheautoksi, aktiivisen elämäntyylin ihmisille sekä pitempiäkin matkoja ajaville. Se on oiva valinta jokapäiväiseen ajoon.”

Julkaistu: 12.8.2020
7 kommenttia