
Katso faktat - Ford julkisti uuden Focuksen: ”Kaikkien aikojen paras automme”
Ford on julkistanut täysin uuden Ford Focuksen. Auton suunnittelu lähti puhtaalta pöydältä. Laajennettuun mallistoon kuuluvat Focus Active Crossover sekä eksklusiivinen Focus Vignale.
Uusi Stop & Go toiminto, nopeusrajoitusten tunnistus (Speed Sign Recognition) ja ajolinja-avustin (Lane-Centring) -teknologiat auttavat suoriutumaan pysähtelevässä liikenteessä. Ennakoiva kaarrevalo ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavat ajovalot (Sign-based light) auttavat kuljettajaa näkemään selvemmin. Ensimmäinen tuulilasinäyttö Fordin Euroopan mallistossa tuo varmuutta ratin taakse. Uusi aktiivinen pysäköintiavustin mahdollistaa täysin automatisoidun pysäköinnin yhdellä napin painalluksella.
Vakiovarusteena oleva Drive Modes -ajotilavalinta, 20 prosenttia parempi vääntöjäykkyys ja eristetty itsenäinen takajousitus elektronisesti ohjatulla iskunvaimennuksella (Continuously Controlled Damping) – ensimmäistä kertaa Focuksessa – pitävät sen luokkansa kärjessä ajodynamiikassa ja tekevät siitä mukavamman.
Täysin uudessa Focuksessa on sisäänrakennettu FordPass Connect -modeemi, langaton latausalusta, SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä sekä B&O PLAY -audiojärjestelmä. SYNC 3 -järjestelmä on nyt ensimmäistä kertaa suomenkielinen.
Kehittyneet EcoBoost-bensiini- ja EcoBlue-dieselmoottorit saavat parikseen kahdeksan vaihteisen automattivaihteiston, joka tuo 10 prosenttia alhaisemman polttoaineen kulutuksen koko mallistoon
Moottorivalikoima:
Focuksen asiakkailla on käytössään laaja Ford EcoBoost -bensiinimoottoreiden ja Ford EcoBlue -dieselmoottoreiden valikoima, joka täyttää uusimmat tiukat Euro 6 -päästöstandardit (WLTP) -menetelmän mukaisesti laskettuna. Voimansiirtoja tukevat päästöjä pienentävä, vakiovarusteena saatava Auto Start-Stop -toiminto, sujuvasti vaihtava 6-vaihteinen manuaalivaihteisto sekä uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto.
Fordin moninkertaisesti palkittu 1.0-litrainen EcoBoost moottori on saatavilla 85, 100- ja 125-hevosvoimaisena, ja uusi 1.5-litrainen EcoBoost moottori 150 ja 182-hevosvoimaisena.
Polttoainetaloudellisuutta ja molempien EcoBoost -moottoreiden CO2-päästöjen optimointia tehostaa Fordin kolmisylinterisen moottorin sylinterinlepuutusjärjestelmä, joka kykenee automaattisesti pysäyttämään yhden moottorin sylintereistä, kun sen täyden kapasiteetin käyttö ei ole tarpeellista, esimerkiksi tasaisen pitkänmatkan ajon edellyttäessä moottorilta vähäistä kapasiteettia. Teknologia osaa irrottaa tai kytkeä yhden sylinterin 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäytystä ripeämmin – heikentämättä suorituskykyä tai hienostuneisuutta.
1.0-litraista EcoBoost-moottoria on paranneltu siten, että sen CO2-päästöt ovat 5-ovisessa mallissa tasolla 107 g/km.
Uuden 1.5-litraisen EcoBoost-moottorin CO2-päästöt ovat oletetusti tasolla 122 g/km 5-ovisessa mallissa. Se on saatavilla sekä 95- että 120-hevosvoimaisena, joista kumpikin tuottaa 300 Nm:n väännön. Lisäksi viisiovisen mallin CO2-päästöt ovat ennakkotietojen mukaan tasolla 91- g/km. 2.0-litraisessa EcoBlue-moottorissa on 150 hevosvoiman tehot, 370 Nm:n vääntö sekä CO2-päästöt oletettavasti luokkaa 112 g/km viisiovisessa mallissa.
Kaksilitrainen EcoBlue-moottori sisältää integroidun imuaukkojärjestelmän, jossa on peilikuvallinen virtaus moottorin hengityksen optimoimiseksi, matalan käynnistysvastuksen turboahtimen, korkeapaineisen, responsiivisemman, hiljaisemman ja tarkemmin polttoainetta syöttävän ruiskutusjärjestelmän sekä vakiovarusteena saatavan päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän typpioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Fordin uusi, nopeasti vaihtava 8-vaihteinen automaattivaihteisto on polttoainetaloudellinen ja responsiivinen. Se on saatavana 125 hevosvoimaisen 1.0 EcoBoostin, 150-hevosvoimaisen 1.5 EcoBoostin, 120-hevosvoimaisen 1.5 EcoBluen ja 150-hevosvoimaisen 2.0 EcoBluen pariksi.
“Täysin uusi Ford Focuksemme on teknologsesti ja ajokokemukseltaan segmenttinsä huipulla. Mahdollisuutta rakentaa täysin uusi auto puhtaalta pöydältä ei tapahdu kovin usein. Ryhdyimme tuumasta toimeen kehittääksemme parhaan keskikokoisen perheauton, jonka rahalla saa”, kertoo Fordin Euroopan tuotekehitysjohtaja Joe Bakaj.
”Tämä auto on Fokus-lupauksen täyttymyt, joka tästä päivästä lähtien toimii muille mittapuuna. Olen äärettömän ylpeä tiimistämme, joka on onnistunut mielestäni luomaan kaikkien aikojen parhaan automme.”
ALUSTAVAT TEKNISET TIEDOT
Bensiinimoottorit
TEHO
VAIHTEISTO
1.0 litran EcoBoost (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 107 g/km)*
100 hv
6-vaihteinen manuaalivaihteisto
125 hv
6-vaihteinen manuaalivaihteisto
125 hv
8-vaihteinen automaattivaihteisto
1.5 litran EcoBoost (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 120 g/km
150 hv
6-vaihteinen manuaalivaihteisto
150 hv
8-vaihteinen automaattivaihteisto
182 hv
6-vaihteinen manuaalivaihteisto
Dieselmoottorit
TEHO
VAIHTEISTO
1.5 litran EcoBlue (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 94 g/km
120 hv
6-vaihteinen manuaalivaihteisto
120 hv
8-vaihteinen automaattivaihteisto
2.0 litran EcoBlue (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 112 g/km)
150 hv
6-vaihteinen manuaalivaihteisto
150 hv
8-vaihteinen automaattivaihteisto
Focus-mallivaihtoehdot
Active
ST-Line
Titanium
Trend
Vignale
Focus-korimallit
5-ovinen
Wagon
Kuljettajaa avustavat teknologiat
Aktiivinen pysäköintiavustin 2 parkkiruudusta poistumisavustimella
Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, nopeusrajoitusten tunnistus ja ajolinja-avustin
Mukautuva ajovalojärjestelmä ennakoivalla kaarrevalolla ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavat ajovalot
Säädettävä nopeudenrajoitin
Automaattiset kaukovalot
Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä
Risteävän liikenteen varoitin aktiivisella jarrutusjärjestelmällä
Etäisyystunnistin
Driver Alert -toiminto
Énnakoiva törmäyksenestoavustin (Evasive control)
Törmäyksenestoavustin
Parkkitutkat, eteen ja taakse
Häikäisemättömät kaukovalot
Tuulilasinäyttö
Mäkilähtöavustin
Älykäs nopeudenrajoitin
Kaistanpitoavustin
Kaistavahti
Törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä
Törmäyksenestojärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella
Peruutuskamera 180-astetta
Liikennemerkkien tunnistus
Väärän suunnan varoitus (Wrong Way Alert) (ei käytössä Suomessa)
Mukavuusvarusteet
B&O PLAY radio (Premium-audiojärjestelmä)
Easy Fold -taittuvat takaistuimet
Sähköinen käsijarru
Sisäänrakennettu FordPass Connect -modeemi
Hands-free-takaluukku
Lämmitettävä ohjauspyörä
Avattava panoraamakatto
Pyöritettävä vaihteenvalitsin (Rotary Gear Shift Dial)
SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, toimii nyt myös suomen kielellä
Langaton latausalusta
Mitat
Pituus (mm)
Leveys
(mm)
Korkeus (mm)
Hartitila (mm)
Toisen istuinrivin polvien liikkumisvara (mm)
Tavaratilan vetoisuus (l)
5-ovinen
4378
1825 (ilman peilejä)
1454
Edessä: 1421
Takana: 1395
81
1354 (autoissa pieni varapyörä, oikea mitta 1320)
Wagon
4668
1825 (ilman peilejä)
1481 (kattokiskoilla)
Edessä: 1421
Takana: 1395
81
1653 (oikea mitta 1620)
Värit
Blazer Blue
Chrome Blue
Caribou
Dark Mulberry
Desert Island Blue
Diffused Silver
Frozen White
Magnetic
Moondust Silver
Orange Glow
Race Red
Ruby Red
Shadow Black
Vanteet ja renkaat
6.5 × 16”, 195/65 R16
6.5 × 16”, 205/60 R16
7 × 17”, 215/50 R17
8 × 18”, 235/40 R18