Tuulilasi

Katso faktat - Ford julkisti uuden Focuksen: ”Kaikkien aikojen paras automme”



Katso faktat - Ford julkisti uuden Focuksen: ”Kaikkien aikojen paras automme”

Ford on julkistanut täysin uuden Ford Focuksen. Auton suunnittelu lähti puhtaalta pöydältä. Laajennettuun mallistoon kuuluvat Focus Active Crossover sekä eksklusiivinen Focus Vignale.
Kuvat Ford

Uusi Stop & Go toiminto, nopeusrajoitusten tunnistus (Speed Sign Recognition) ja ajolinja-avustin (Lane-Centring) -teknologiat auttavat suoriutumaan pysähtelevässä liikenteessä. Ennakoiva kaarrevalo ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavat ajovalot (Sign-based light) auttavat kuljettajaa näkemään selvemmin. Ensimmäinen tuulilasinäyttö Fordin Euroopan mallistossa tuo varmuutta ratin taakse. Uusi aktiivinen pysäköintiavustin mahdollistaa täysin automatisoidun pysäköinnin yhdellä napin painalluksella.

Vakiovarusteena oleva Drive Modes -ajotilavalinta, 20 prosenttia parempi vääntöjäykkyys ja eristetty itsenäinen takajousitus elektronisesti ohjatulla iskunvaimennuksella (Continuously Controlled Damping) – ensimmäistä kertaa Focuksessa – pitävät sen luokkansa kärjessä ajodynamiikassa ja tekevät siitä mukavamman.

Täysin uudessa Focuksessa on sisäänrakennettu FordPass Connect -modeemi, langaton latausalusta, SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä sekä B&O PLAY -audiojärjestelmä. SYNC 3 -järjestelmä on nyt ensimmäistä kertaa suomenkielinen.

Kehittyneet EcoBoost-bensiini- ja EcoBlue-dieselmoottorit saavat parikseen kahdeksan vaihteisen automattivaihteiston, joka tuo 10 prosenttia alhaisemman polttoaineen kulutuksen koko mallistoon

    Moottorivalikoima:

    Focuksen asiakkailla on käytössään laaja Ford EcoBoost -bensiinimoottoreiden ja Ford EcoBlue -dieselmoottoreiden valikoima, joka täyttää uusimmat tiukat Euro 6 -päästöstandardit (WLTP) -menetelmän mukaisesti laskettuna. Voimansiirtoja tukevat päästöjä pienentävä, vakiovarusteena saatava Auto Start-Stop -toiminto, sujuvasti vaihtava 6-vaihteinen manuaalivaihteisto sekä uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

    Fordin moninkertaisesti palkittu 1.0-litrainen EcoBoost moottori on saatavilla 85, 100- ja 125-hevosvoimaisena, ja uusi 1.5-litrainen EcoBoost moottori 150 ja 182-hevosvoimaisena.

    Polttoainetaloudellisuutta ja molempien EcoBoost -moottoreiden CO2-päästöjen optimointia tehostaa Fordin kolmisylinterisen moottorin sylinterinlepuutusjärjestelmä, joka kykenee automaattisesti pysäyttämään yhden moottorin sylintereistä, kun sen täyden kapasiteetin käyttö ei ole tarpeellista, esimerkiksi tasaisen pitkänmatkan ajon edellyttäessä moottorilta vähäistä kapasiteettia. Teknologia osaa irrottaa tai kytkeä yhden sylinterin 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäytystä ripeämmin – heikentämättä suorituskykyä tai hienostuneisuutta.

    1.0-litraista EcoBoost-moottoria on paranneltu siten, että sen CO2-päästöt ovat 5-ovisessa mallissa tasolla 107 g/km.

    Uuden 1.5-litraisen EcoBoost-moottorin CO2-päästöt ovat oletetusti tasolla 122 g/km 5-ovisessa mallissa. Se on saatavilla sekä 95- että 120-hevosvoimaisena, joista kumpikin tuottaa 300 Nm:n väännön. Lisäksi viisiovisen mallin CO2-päästöt ovat ennakkotietojen mukaan tasolla 91- g/km. 2.0-litraisessa EcoBlue-moottorissa on 150 hevosvoiman tehot, 370 Nm:n vääntö sekä CO2-päästöt oletettavasti luokkaa 112 g/km viisiovisessa mallissa.

    Kaksilitrainen EcoBlue-moottori sisältää integroidun imuaukkojärjestelmän, jossa on peilikuvallinen virtaus moottorin hengityksen optimoimiseksi, matalan käynnistysvastuksen turboahtimen, korkeapaineisen, responsiivisemman, hiljaisemman ja tarkemmin polttoainetta syöttävän ruiskutusjärjestelmän sekä vakiovarusteena saatavan päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän typpioksidipäästöjen vähentämiseksi.

    Fordin uusi, nopeasti vaihtava 8-vaihteinen automaattivaihteisto on polttoainetaloudellinen ja responsiivinen. Se on saatavana 125 hevosvoimaisen 1.0 EcoBoostin, 150-hevosvoimaisen 1.5 EcoBoostin, 120-hevosvoimaisen 1.5 EcoBluen ja 150-hevosvoimaisen 2.0 EcoBluen pariksi.

    Täysin uusi Ford Focuksemme on teknologsesti ja ajokokemukseltaan segmenttinsä huipulla. Mahdollisuutta rakentaa täysin uusi auto puhtaalta pöydältä ei tapahdu kovin usein. Ryhdyimme tuumasta toimeen kehittääksemme parhaan keskikokoisen perheauton, jonka rahalla saa”, kertoo Fordin Euroopan tuotekehitysjohtaja Joe Bakaj.

    Tämä auto on Fokus-lupauksen täyttymyt, joka tästä päivästä lähtien toimii muille mittapuuna. Olen äärettömän ylpeä tiimistämme, joka on onnistunut mielestäni luomaan kaikkien aikojen parhaan automme.”

    ALUSTAVAT TEKNISET TIEDOT

    Bensiinimoottorit

    TEHO

    VAIHTEISTO

    1.0 litran EcoBoost (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 107 g/km)*

    100 hv

    6-vaihteinen manuaalivaihteisto

    125 hv

    6-vaihteinen manuaalivaihteisto

    125 hv

    8-vaihteinen automaattivaihteisto

    1.5 litran EcoBoost (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 120 g/km

    150 hv

    6-vaihteinen manuaalivaihteisto

    150 hv

    8-vaihteinen automaattivaihteisto

    182 hv

    6-vaihteinen manuaalivaihteisto

    Dieselmoottorit

    TEHO

    VAIHTEISTO

    1.5 litran EcoBlue (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 94 g/km

    120 hv

    6-vaihteinen manuaalivaihteisto

    120 hv

    8-vaihteinen automaattivaihteisto

    2.0 litran EcoBlue (5-ovisen mallin CO2-päästöt oletettavasti alkaen 112 g/km)

    150 hv

    6-vaihteinen manuaalivaihteisto

    150 hv

    8-vaihteinen automaattivaihteisto

    Focus-mallivaihtoehdot

    Active

    ST-Line

    Titanium

    Trend

    Vignale

    Focus-korimallit

    5-ovinen

    Wagon

    Kuljettajaa avustavat teknologiat

    Aktiivinen pysäköintiavustin 2 parkkiruudusta poistumisavustimella

    Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, nopeusrajoitusten tunnistus ja ajolinja-avustin

    Mukautuva ajovalojärjestelmä ennakoivalla kaarrevalolla ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavat ajovalot

    Säädettävä nopeudenrajoitin

    Automaattiset kaukovalot

    Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä

    Risteävän liikenteen varoitin aktiivisella jarrutusjärjestelmällä

    Etäisyystunnistin

    Driver Alert -toiminto

    Énnakoiva törmäyksenestoavustin (Evasive control)

    Törmäyksenestoavustin

    Parkkitutkat, eteen ja taakse

    Häikäisemättömät kaukovalot

    Tuulilasinäyttö

    Mäkilähtöavustin

    Älykäs nopeudenrajoitin

    Kaistanpitoavustin

    Kaistavahti

    Törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä

    Törmäyksenestojärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella

    Peruutuskamera 180-astetta

    Liikennemerkkien tunnistus

    Väärän suunnan varoitus (Wrong Way Alert) (ei käytössä Suomessa)

    Mukavuusvarusteet

    B&O PLAY radio (Premium-audiojärjestelmä)

    Easy Fold -taittuvat takaistuimet

    Sähköinen käsijarru

    Sisäänrakennettu FordPass Connect -modeemi

    Hands-free-takaluukku

    Lämmitettävä ohjauspyörä

    Avattava panoraamakatto

    Pyöritettävä vaihteenvalitsin (Rotary Gear Shift Dial)

    SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, toimii nyt myös suomen kielellä

    Langaton latausalusta

    Mitat

    Pituus (mm)

    Leveys

    (mm)

    Korkeus (mm)

    Hartitila (mm)

    Toisen istuinrivin polvien liikkumisvara (mm)

    Tavaratilan vetoisuus (l)

    5-ovinen  

    4378

    1825 (ilman peilejä)

    1454

    Edessä: 1421

    Takana: 1395

    81

    1354 (autoissa pieni varapyörä, oikea mitta 1320)

    Wagon

    4668

    1825 (ilman peilejä)

    1481 (kattokiskoilla)

    Edessä: 1421

    Takana: 1395

    81

    1653 (oikea mitta 1620)

    Värit

    Blazer Blue

    Chrome Blue

    Caribou

    Dark Mulberry

    Desert Island Blue

    Diffused Silver

    Frozen White

    Magnetic

    Moondust Silver

    Orange Glow

    Race Red

    Ruby Red

    Shadow Black

    Vanteet ja renkaat

    6.5 × 16”, 195/65 R16

    6.5 × 16”, 205/60 R16

    7 × 17”, 215/50 R17

    8 × 18”, 235/40 R18

    Julkaistu: 10.4.2018