Apu

Kasper Strömman: Sinä olet tärkeä, ainakin mainostajalle, joka haluaa aina myydä sinulle jotakin

Kasper Strömman: Sinä olet tärkeä, ainakin mainostajalle, joka haluaa aina myydä sinulle jotakin
Kasper Strömman suomii kolumnissaan television tuotesijoittelua ja listaa kolme ideaa, joilla maailmasta saadaan vieläkin nykyistäkin dystooppisempi.
Julkaistu: 26.5.2021

Mainostajilla on ongelma. Sitä mukaa, kun suoratoistopalvelut kasvattavat suosiotaan, television mainoskatkot ovat jäämässä historiaan. Sen ovat mainosmaakaritkin huomanneet, ja siksi tuotesijoittelu on viime vuosina muuttunut yhä tärkeämmäksi.

Se ei sinänsä ole uutta – on olemassa Buster Keaton -elokuva vuodelta 1919, jossa mainostetaan sen ajan moottoriöljyä – mutta uutta on sen sijaan se, miten asia tänä päivänä toteutetaan.

Vuonna 1993 ilmestynyt Demolition Man ei välttämättä ole jäänyt historian erityisen fantastisena elokuvana, mutta sen sijaan se on tuotesijoittelun virstanpylväs.

"Tulevaisuuden versiossa Tuntemattomasta sotilaasta Hietanen syökin jonkun tunnetun ruokavalmistajan silakan."

Elokuvan eräässä kohtauksessa Sylvester Stallone istuu nimittäin Taco Bell -ravintolassa juonittelemassa. Mutta koska ketju ei vielä 90-luvulla ollut juuri laajentunut Amerikan ulkopuolelle, kohtaus kuvattiin kaksi kertaa. Euroopassa näytetyssä versiossa päähenkilöt istuvatkin Pizza Hutissa. Siten saatiin maksimoitua tuotesijoitustulot.

Tuosta on siis jo melkein 30 vuotta, ja nykyään on paljon sofistikoituneempia tapoja toteuttaa sama asia.

BBC:n mukaan eräs englantilainen yritys suunnittelee nimittäin lisäävänsä digitaalisesti tuotesijoittelua jo olemassa oleviin elokuviin. Ei siis ole mahdotonta, että tulevaisuuden versiossa Tuntemattomasta sotilaasta Hietanen syökin jonkun tunnetun ruokavalmistajan silakan. Ja sitä mukaa, kun tekniikka kehittyy, erilaisia mainoksia voidaan lisätä reaaliajassa esimerkiksi jääkiekko-otteluihin.

Seuraava askel on, että tuotesijoittelu on juuri sinulle räätälöityä kuten mainokset jo nyt Facebookissa ja Youtubessa.

Jos olet kirjautunut sisään palveluun, näet mainoksia hakuhistoriasi ja aikaisempien klikkailujesi pohjalta.

Elokuvissa se voisi toimia niin, että tulevaisuuden Demolition Man -versiossa Stallone voisi siis juonitella Rossossa tai Hesburgerissa – jos mainostajat saavat tahtonsa läpi.

"Kas, joku on skannannut kuvan, jossa otat ensiaskeleet, ja lisännyt siihen Pepsi Max -mainoksen? Mikä ettei, jos siitä maksetaan."

Tuo kaikki saattaa kuulostaa lähtökohtaisesti masentavalta, mutta samalla tekee mieli visioida, miten tulevaisuudesta saataisiin vielä dystooppisempi. Tässä kolme ideaa:

1) Palvelu, jossa yritys lisää mainoksia lapsuudenkuviisi. Kas, joku on skannannut kuvan, jossa otat ensiaskeleet, ja lisännyt siihen Pepsi Max -mainoksen? Mikä ettei, jos siitä maksetaan.

2) Palvelu jossa äidillesi maksetaan siitä, että lapsuudenmuistojasi höystetään tuotemerkeillä. Mitä, jos äitini vakuuttelisi minulle, että inhoamani lapsuuden paita itseasiassa oli lempparini? Jossakin vaiheessa varmasti uskoisin sen. ”Lapsuudenmuisto-influensseri” olisi varmasti toivottu ammatti monelle ikäihmiselle, jolla on pieni eläke.

3) Valemuistojen lisääminen keinotekoisesti. Jossakin vaiheessa voidaan varmasti lisätä muistoja aivoihin kemiallisesti – ehkä seuraavan pandemiarokotteen yhteydessä? Voisin kuvitella, että tätä kirjoittaessa tästäkin tehdään kliinisiä testejä jossakin mainoslaboratoriossa.

Vaikka tekniikka kehittyy, on siis lohdullista, että sentään yksi asia on pysyvä: se, että sinä olet tärkeä. Ainakin mainostajalle, joka haluaa aina myydä sinulle jotakin.

Kommentoi »