Apu

Kärsitkö älylaiteriippuvuudesta? Tässä vinkkejä addiktion hoitoon



Kärsitkö älylaiteriippuvuudesta? Tässä vinkkejä addiktion hoitoon

Kännykällä on hyviä ja huonoja puolia.
Teksti Noora Takamäki
Kuvat Fotolia

Älypuhelimet ja muut älylaitteet ovat tuoneet paljon helpotusta elämäämme. Mutta joissain tapauksissa niistä puhutaan jopa huumeiden kaltaisena haittana, jonka aiheuttama riippuvuus on tosiasia. Myös fyysiset ongelmat ovat tulleet luurin selaamisen kylkiäisenä.

Pitkäjänteisyyden ja keskittymiskyvyn häviäminen on yksi kännykän käytön selvimmistä neurologisista oireista. Nopeasti ja näppärästi selattavissa oleva puhelin pitää aivot koko ajan sähäkässä tilassa, jossa sijaa rauhalliselle ajattelulle ei välttämättä ole. Ja koska aivot oppivat, muuttuu mielikin hiljalleen levottomaksi.

Toinen älylaitteen ongelma on se, että huomio omasta kehosta jää taka-alalle. Tunnin tai parin puhelimenselailumaratonin jälkeen niskat voivat olla täysjumissa ja ranteita pakottaa. Pahimmillaan ryhdikkääseen asentoon ei enää pääse, vaikka yrittäisi, kun keho on ollut liian pitkän aikaa lysyssä.

Älylaitetta käyttäessä kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota asentoon. Ryhdikäs istuma-asento, jossa puhelin on lähellä kasvojen korkeudella, on hyvä. Syliin voi nostaa vaikka tyynyn otetta nostamaan. Rangan suoristaminen ja rintakehän avaaminen tekee hyvää pitkään kyömyssä olleelle selälle.

Apua löytyy

Jos puhelimen käytön lopettaminen on vaikeaa, voit ladata sovelluksen, joka kannustaa pitämään taukoja tai mittaa älylaitteella viettämääsi aikaa. Joskus numeroiden näkeminen voi auttaa asian ymmärtämisessä. Päätä myös, mitkä asiat aiot hoitaa, ja luovu sitten puhelimesta. Parhaiten auttanee kuitenkin se, että keksii puhelimen selaamisen tilalle jotain muuta tekemistä.

Julkaistu: 10.5.2018