Tuulilasi

Kalle Rovanperä Skodalla Monte Carlon ralliin



Kalle Rovanperä Skodalla Monte Carlon ralliin

Skoda Motorsport osallistuu tämän vuoden Monte Carlo -ralliin (25.–28. tammikuuta) kolmella Fabia R5 -autolla. Yhtä niistä ajaa 17-vuotias suomalainen Kalle Rovanperä.
Kuvat Skoda

Tšekin mestari Jan Kopecký kartanlukijanaan Pavel Dresler (CZE/CZE) kisaavat WRC2-luokan osakilpailuvoitosta. Ole Christian Veiby ja kartanlukijansa Stig Rune Skjaermoen (NOR/NOR) sekä Kalle Rovanperä ja kartturinsa Jonne Halttunen (FIN/FIN) eivät tällä kertaa kilpaile WRC2-luokan pisteistä. He keräävät rallista lisää kokemusta.

"Monte Carlon ralli 2017 oli erityisen tärkeä hetki urallani. Andreas Mikkelsen ja Jan Kopecký ylsivät kaksoisvoittoon WRC2-luokassa. Sen lisäksi he sijoittuivat upeasti seitsemänneksi ja kahdeksanneksi selvästi tehokkaampien WRC-autojen joukossa. Odotan jännityksellä, pystyykö Jan tänä vuonna toistamaan viimevuotisen menestyksensä", toteaa Skoda Motorsportin johtaja Michal Hrabánek.

Tšekkoslovakian perustamisvuotta 1918 kunnioittaen Jan Kopeckýn auto on koristeltu Tšekin lipun värein.

"Minulla on kunnia saada edustaa kotimaatani Monte Carlon rallissa näin väritetyllä autolla. Palan halusta päästä starttaamaan uuteen kisakauteen", hallitseva Tšekin mestari myöntää.

Hänen vastakohtanaan vasta 17-vuotias juniori Kalle Rovanperä on ensimmäistä kertaa rallin MM-sarjan ehkä tunnetuimmassa osakilpailussa. Hän on nuorin kisaan starttaava kuljettaja. Hänen tiimikaverinsa, 21-vuotias O.C. Veiby kisaa Monte Carlossa nyt kolmatta kertaa, mutta ensimmäistä kertaa nelivetoisella autolla.

"Kukin kuljettaja voi nimetä rallin maailmanmestaruussarjan 13 osakilpailusta seitsemän, josta haluaa kerätä pisteitä. Siten kuudella osakilpailulla ei ole merkitystä lopulliseen pistetilanteeseen. Tätä mahdollisuutta haluamme hyödyntää Monte Carlon rallissa. Nuoret kuljettajat Kalle ja O.C. saavat näin ilman turhia paineita kerätä arvokasta kokemusta äärimmäisen vaikeissa olosuhteissa", selvittää Michal Hrabánek.

Monte Carlon rallissa ajetaan 17 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on noin 395 kilometriä. Rallin ensimmäinen lenkki starttaa torstaina (25. tammikuuta) iltakuudelta Monacon kuuluisan kasinon edestä. Illan pimeydessä ajetaan kaksi vaativaa erikoiskoetta, ja niiden jälkeen päästään puolen yön maissa tauolle Gapiin Ranskan Alpeilla.

Perjantaina ja lauantaina vuorossa on 11 erikoiskoetta. Lauantai-iltana autot palaavat huoltokeskukseen Monte Carlon satamaan. Sunnuntaina (28. tammikuuta) rallin päättävät neljä erikoiskoetta, joista kaksi kuuluisan Col de Turini -vuoristosolan maisemissa.

Tiesitkö…

…että Monte Carlon ralli ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 1911 ja että se on rallin maailmanmestaruussarjan vanhin osakilpailu?

…että ralli alun perin suunniteltiin lisäämään Monte Carlon kiinnostavuutta turistikohteena?

…että vuoteen 1997 saakka ralli alkoi Euroopan eri kulmilta ns. kokoontumisajona, jonka päätteeksi varsinainen ralli käynnistyi?

…että vuonna 2018 kuuluisa ja vaikea 37 kilometriä pitkä Sisteron-erikoiskoe ajetaan pimeässä toisinpäin rallin avaavana erikoiskokeena torstaina?

…että oikeiden renkaiden valitseminen on Montessa erittäin vaikeaa ja ratkaisevan tärkeää? Ralliautolla on selvittävä kaksi tai kolme erikoiskoetta autossa alla olevilla neljällä renkaalla ja enintään kahdella vararenkaalla. Sen vuoksi rengasvalinta on yleensä aina kompromissi.

…että edellisen vuoksi tallit usein valitsevat autoon sekaisin nastarenkaita ja sileitä renkaita erilaisina yhdistelminä, jotta autolla edes jotenkin selviytyisi vaihtelevista tieolosuhteista?

…että sunnuntaina palkintoseremonia pidetään Monacon palatsin edessä ja että palkinnot jakaa Hänen kuninkaallinen korkeutensa Monacon prinssi Albert?

Julkaistu: 19.1.2018