Autot ja liikenne
Tuulilasi

Kaikista ranskalaisin auto: Renault Espace

Kaikista ranskalaisin auto: Renault Espace

Mitä ensimmäisestä eurooppalaisesta tila-autosta on tullut? Ainakin se on ollut aina markkinoiden erikoisin tila-auto.
Teksti AMS, Sebastian Renz
Kuvat AMS, Rossen Gargolov
Mainos

Jokaisessa lopussa on jotakin taianomaista. Kun musta Espace on lähdössä ahtaasta parkkihallistamme, menemme alas ja teemme autolle kunnianosoituksen. On selvää, että tämä on varmaankin viimeinen kerta, kun meillä on lainassa Espace – ainakin siinä muodossa, jossa tunnemme auton. Seuraajamalli on tulossa vuonna 2015, ja se seuraa uudella konseptillaan crossover-trendiä.

Espace on oikeastaan luonut trendejä. Se aloitti eurooppalaisen tila-autobuumin 30 vuotta sitten. Mitsubishi Space Wagon ja Nissan Prairie kurvailivat tosin Euroopan teillä jo silloin, ja Espacekaan ei päässyt heti vauhtiin. Tämä johtui siitä, että idean nerokkuus näkyy ensin sen kohtaaman ymmärtämättömyyden suuruutena.

Käsittämättömyyden suhteen hyvinkin kokeneet firmat Renault ja Matra kehittivät P23-projektia kuusi viihdyttävää ja vaiherikasta vuotta enemmän tai vähemmän yhdessä. Matralla tätä konseptia suunniteltiin ensiksi Ranchon seuraajaksi, mikä saatiin unohtaa lopullisesti Talbotin tarinan päättymisen myötä.

Kun Espace esiteltiin vuonna 1984, se edusti kaikkea sitä, mitä ranskalaiset insinöörit ymmärsivät modernilla ja prameilua välttävällä tila-autolla. Näillä ominaisuuksilla autosta saatiin innostumaan tarkalleen yhdeksän asiakasta ensimmäisen myyntikuukauden aikana.

Yhdeksästä asiakkaasta 1,26 miljoonaan

Espace 2000 TSE:n 29 990 Saksan markan hinnan lisäksi – se oli 40 markkaa enemmän kuin mitä isosta ja yleisesti ymmärrettävästä BMW 520i:stä joutui maksamaan – myös auton konsepti kaipasi selittämistä. Tarvittiinko siinä oikeasti seitsemää istuinta, joista kahta etummaista voi kiertää ja takimmaiset voi irrottaa tai kaataa yksitellen? Kyllä vain, niitä tarvittiin todellakin!

Espace I maksimoi tilan. Se on pituudeltaan ja leveydeltään lähes identtisen kokoinen Golf VII:n kanssa, mutta jo viisipaikkaisena auton tavaratilan koko on 800 litraa. Ilman takapenkkejä Espaceen sopii koko muuttokuorma, mikä johtuu myös täysin tasaisesta tavaratilan lattiasta. Se säilyi auton kaikissa sukupolvissa Espacen tunnusomaisten muotoilupiirteiden tavoin. Niitä ovat kahteen osaan jaettu A-pilari, korkeat ikkunat ja iso takaluukku, eli käytännöllisyyttä pröystäilyn sijasta.

Monet perusideat pysyivät ennallaan neljän sukupolven ajan, mutta tekniikka muuttui sen sijaan ajan myötä. Niinpä Espace I:n ja II:n moottorit olivat pitkittäin, ja autoja valmistettiin kolmannen Espacen tavoin Matran Romorantinin tehtaalla. Näissä autoissa polyesterimuoviset korinosat verhosivat sinkittyä teräsrunkoa. Neljännen sukupolven mallissa on itsekantava teräskori, ja sitä on valmistettu jo syksystä 2002 lähtien Renaultin Le Havren tehtaalla. Nyky-Espacen Grand-malli on 61 senttiä pidempi, 12 senttiä leveämpi, yhdeksän senttiä korkeampi sekä 816 kiloa painavampi kuin vanha Espace 2000 TSE.

Vanha malli vaikuttaa vielä 29-vuotiaanakin hämmästyttävän pirteältä. Starttimoottori herättää kaasutinkoneen, ja vedämme vähän jähmeätoimisen, mutta lyhytliikkeisen viisivaihteisen laatikon ykkösvaihteen päälle. Sitten tila-auto rullaa rauhallisesti liikkeelle. Olimme numerossa 4/1985 sitä mieltä, että auton jousitus on jäykkä, mutta dynaamisuuden läpitunkemassa nykytodellisuudessa se vaikuttaa pehmeältä. Tehostettu ohjaus ei tunnu kovin välittömältä mutkissa. Espace ei kuitenkaan kiirehdi teillä, vaan se leijuu tilan läpi, kun matkustajat loikoilevat auton pehmeillä, nojatuolimaisilla penkeillä.

Täysin erilainen auto

Tänä päivänäkään mikään muu auto ei ole samanlainen ajaa kuin Espacen nykymalli. Siinä istutaan korkealla, ohjaus on tunnoton ja ergonomia varsin kokeilunhaluista. Auton jousitus on pehmeä, ja Espace on ylpeästi epäurheilullinen mutkissa. Se näyttää ufomaiselta jopa kymmenen vuotta vanhana ja nuhjuisena perhekuljettimena lähiön kaikkien harmaiden farmareiden rinnalla. Citroën C6:n tuotannon lopettamisen jälkeen mikään muu auto ei ole kertonut ranskalaisten automausta yhtä hyvin kuin Grand Espace. Sen muunneltavuus on hiottu täydelliseksi helposti irrotettavien takaistuinten kiskojärjestelmän myötä. Tästä kertoo myös se, että Mercedes on kehittänyt uuden V-luokan takapenkit yhteistyössä Renaultin käyttämän alihankkijan kanssa.

Espacea saa enää kaksilitraisen turbodieselin kahtena tehoversiona. Kone ja rauhallisesti toimiva kuusivaihteinen automaattikaan eivät pidä hoputtamisesta. Kun autolla ei tarvitse kiirehtiä ohituskaistalla, sillä on rentoa lähteä pidemmällekin reissulle. Espace laajentaa 7,42 neliömetrin kokoisen lasipintansa myötä näköaloja sekä horisontteja ja antaa tilaa elämälle.

Ei ole kuitenkaan syytä itkeä, kun Espace haluaa luoda nahkansa uudelleen 30 vuoden ja 1,26 miljoonan valmistetun yksilön jälkeen. On sitäkin parempi, jos emme taas ymmärrä autoa heti sen uudistumisen jälkeen. Käsittämättömyys on ollut useimmiten varmin merkki siitä, että Renault on onnistunut tekemään suurenmoisen auton.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 6.5.2014