Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Oudot huonekalukaupat

Sänkykauppias syöksykierteessä – Juhana Peltoniemi sai peräänsä poliisin, velkojat ja satoja kiukkuisia asiakkaita

Kilpailu- ja kuluttajavirasto pyytää poliisia tutkimaan huonekaluliikkeitä, joiden pettyneet asiakkaat ovat tehneet satoja valituksia. Yrittäjä kertoo nyt itse, mikä hänen mukaansa meni pieleen.

16.8.2024 | Päivitetty 17.8.2024 | Apu

Monet kerrat on sänky luvattu tulevaksi, mutta eipä ole näkynyt. Todella ärsyttävää jatkuva valehtelu.

Tänään piti tulla rahat tilille, ei ole rahoja näkynyt.

Minäkin aikanaan meinasin viedä sorttiin vanhan sänkyni, kun olin tilannut näiltä rosvoilta uuden. Onneksi maksoin Visa-kortilla ja korttireklamaation jälkeen maksu palautui.

Kertokaa viisaammat, miten tämä tulee päättymään? Tuleeko saamaan tuomion petoksesta, jolloin henkilökohtaisista varoista voidaan maksaa meille rahamme takaisin?

Tässä on vain muutama esimerkki kommenteista, joita kahden sänkyliikkeen pettyneet asiakkaat ovat kirjoittaneet yksityiseen Facebook-ryhmään kesän 2024 aikana. Ryhmässä on yli 800 jäsentä, joita lähes kaikkia yhdistää huono kokemus Sisuste Peltoniemen tai Lux Bedsin kanssa asioimisesta.

Tyypillinen tarina on se, että asiakas tilasi liikkeeltä mittojensa ja toiveidensa mukaisen laatusängyn. Ostoksen hän maksoi ennakkoon joko osin tai kokonaan. Tilattu tuote ei kuitenkaan koskaan saapunut. Tai jos tolkuttoman kauan odottanut asiakas halusi perua kaupan, rahoja ei palautettu.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on neljän vuoden sisällä saanut Sisustus Peltoniemestä ja Lux Bedsistä yhteensä yli 830 ilmoitusta. Ongelmat ovat poikkeuksellisen laajoja ja pitkäkestoisia.

KKV päätyi elokuussa 2024 harvinaiseen ratkaisuun. Se teki tutkintapyynnön poliisille.

– Tutkintapyyntö on laadittu kuluttaja-asiamiehen näkökulmasta eli pyydämme poliisia tutkimaan, voiko kyseessä olla petos tai mahdollisesti jopa törkeä petos sängyn ostajia kohtaan, KKV:n erityisasiantuntija Mira Mutru kertoo.

Ydinkysymys kuuluu, onko yhtiöllä ollut aikomustakaan toimittaa tuotteita sovitusti tai palauttaa rahoja ajallaan. Jos ei, kyseessä voisi olla petoksellinen erehdyttäminen.

Koska pettyneitä asiakkaita on paljon, kyse on suurista rahoista. KKV ei silti väitä, että petosta olisi varmuudella tapahtunut, vaan pyytää poliisia selvittämään, onko näin.

– Tilattujen sänkyjen hintahaarukka on ollut 1 500–5 000 euroa. Yksittäisiä alle tuhannen euron sänkyjä on voinut olla, mutta tuossa välissä on tyypillinen hinta. He ovat myyneet pääosin mittoihin räätälöityjä tilaussänkyjä, jotka eivät ole niin sanotusti halvimpia bulkkituotteita, Mutru sanoo.

Tutkintapyyntö on harvinainen toimi, johon KKV ryhtyy vasta, jos viraston omat keinot selvittää asiaa eivät riitä. Tavallisesti niitä tehdään yksi tai kaksi vuodessa, eikä edes joka vuosi.

KKV:n tutkintapyyntö kohdistuu muodollisesti Lux Bedsiin, mutta kokonaisuuteen nivoutuu kolmen yrityksen rypäs. Lux Bedsin ja Sisustus Peltonimen lisäksi mukana on Vita Talalay Finland -yhtiö.

Yhtiöitä yhdistää päijäthämäläinen huonekaluyrittäjä Juhana Peltoniemi, 38.

Yrityskolmikko on ajautunut rajuihin talousvaikeuksiin. Sisuste Peltoniemi pääsi kesällä yrityssaneeraukseen, mutta Vita Talalayn hakemus hylättiin ja käräjäoikeus asetti yhtiön konkurssiin 12. heinäkuuta 2024.

Asiakirjoista ilmenee, että konkurssiin mennessään Vita Talalaylla oli velkaa yli 2,5 miljoonaa euroa. Päävelkojat ovat rahoituslaitoksia ja verottaja.

Huonekaluyrittäjä Peltoniemi on tilanteessa, jossa takana on konkurssi, päällä ulosotto ja edessä ehkä rikostutkinta. Maine kiikkuu vaakalaudalla ja kimpussa on liuta kiukkuisia asiakkaita sekä suurvelkojia.

Miten näin pääsi käymään?

Apu360 tavoitti Peltoniemen. Hän kertoo:

– Aito yrittäjä ei luovuta, vaan yrittää vielä kerran. Teen kaikkeni asioiden korjaamiseksi. Jos matkan varrella olisi ollut pienikin huijauksen tai valehtelemisen tarkoitus, en omalla nimelläni yrittäisi tässä täysillä edelleen, vaan olisin tehnyt muita ratkaisuja.

Kaikki alkoi Sisustus Peltoniemestä. Se on perinteinen lammilainen perheyritys, jonka toimitusjohtaja Juhana Peltoniemi nykyään on.

Viime vuosikymmenen lopuilla pienen huonekaluliikkeen elo maaseudulla ja ketjuliikkeiden puristuksessa alkoi käydä tukalaksi. Yhtiö teki rohkean liikkeen ja perusti myymälän isolle kirkolle Helsinkiin.

– Se ei ollut sänkyliike, vaan täyden palvelun huonekaluliike, jossa myytiin kaikkia kalusteita, Peltoniemi kertoo.

Ajoitus osoittautui huonoksi. Helsingin myymälä ajautui vaikeuksiin samoihin aikoihin, kun maailmanlaajuinen koronapandemia iski vuonna 2020. Peltoniemi päätti toteuttaa päässään jonkin aikaa muhineen idean.

– Minulla oli ajatus huippulaadukkaasta, mutta edullisesta sänkymallistosta. Minulla oli väylät ja huippusopimus materiaaliin. Niinpä päätimme panostaa sänkyihin.

Helsingin myymälässä pantiin laput luukulle. Loppuvuodesta 2020 yhtiö avasi Vantaalle viihdekeskus Flamingon yhteyteen sänkyliikkeen, jossa alettiin kaupata omaa Freya Beds -mallistoa.

– Meillä oli hyvät sopimukset ja laitoimme kaikki paukut omiin sänkymerkkeihimme.

Lux Beds on myöhemmin perustettu brändi, joka Peltoniemen mukaan oli tarkoitettu jälleenmyyjille.

”Mainehaitta kuitenkin kehittyi arvaamattomaan suuntaan.”
Juhana Peltoniemi

Peltoniemen mukaan vuosi 2021 oli menestyksekästä kasvun ja kehityksen aikaa. Sitten koitti helmikuu 2022. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

– Teetimme premium-sänkyjä ulkomailla. Muuttunut maailmantilanne ja itärajan sulkeminen aiheuttivat tuotantoketjuissa monta kriisiä. Suurin ongelma oli se, että eräs logistiikkakumppanimme panttasi meiltä yli 130 parivuodetta, yli 300 000 euron edestä tavaraa. Se oli start up -hankkeelle taloudellisesti sietämätön paikka.

Peltoniemi kutsuu vuoteiden panttausta ”laittomaksi” ja sanoo, että asiasta on prosessi kesken. Apu360 ei ole saanut vahvistusta tälle prosessille muista lähteistä.

Ahdinko syveni, kun KKV syksyllä 2022 ensimmäisen kerran tiedotti Sisustus Peltoniemen toimitusvaikeuksista.

– Siitä seurasi mainehaitta. Tässä vaiheessa konsultit suosittelivat jo hanskojen lyömistä tiskiin, mutta tein henkilökohtaisen arvovalinnan. Päätimme, että joka ikinen asiakas ja velkoja hoidetaan.

Peltoniemen mukaan tämä tarkoitti käytännössä rankkoja taloudellisia uhrauksia, oman ja perheen omaisuuden realisointia. Hän sanoo, että satojen asiakkaiden tilanne saatiin hoidettua.

– Saatiin yli 90-prosenttisesti hoidettua toimittamattomia tuotteita tai rahaa odottavat asiakkaat. Alettiin laittaa someen kuvia, että täältä näitä huippusänkyjä taas saa. Mainehaitta kuitenkin kehittyi arvaamattomaan suuntaan, Peltoniemi sanoo.

KKV:n tiedottamisen myötä mediassa alkoi ilmestyä kielteisiä juttuja. Facebookiin perustettiin edellä mainittu ryhmä, josta Peltoniemi puhuu kitkerään sävyyn ”vihapuheryhmänä”. Hänen mielestään ryhmässä on levitetty pahantahtoista parjausta.

Ongelmien syynä ei missään vaiheessa ollut tuotteiden laatu. Yhtiöistä tehdyt valitukset ovat keskittyneet nimenomaan toimitusvaikeuksiin tai siihen, ettei ennakkomaksua ole palautettu. Ne asiakkaat, jotka ovat sänkynsä saaneet, ovat olleet ostokseensa pääosin oikein tyytyväisiä.

Lopulta tänä vuonna Vita Talalayn vaikeudet osoittautuivat ylitsepääsemättömiksi. Myös Lux Bedsin taru on käytännössä ohi. Sisuste Peltoniemi toimii yhä verkkokauppana saneerausohjelman alla.

Päijät-Hämeen käräjäoikeuden asiakirjat Vita Talalaysta ovat tylyä luettavaa. Velkojilta ei herunut uskoa, luottoa eikä ymmärrystä miljoonavelkaiselle yhtiölle, joka ei kyennyt toimittamaan oikeudelle uskottavaa liiketoimintasuunnitelmaa, jonka varassa saneerauksen olisi voinut aloittaa.

Verohallinto syytti oikeudessa Peltoniemeä yhtiön ajamisesta maksukyvyttömäksi. Peltoniemi otti ennen konkurssia yhtiöstä korkeaa palkkaa, viime vuonna 125 000 euroa ja edellisenä 180 000 euroa. Lisäksi hän on nostanut yhtiöstä osakaslainaa lähes 600 000 euroa.

Yhtiön varoja on perusteettomasti siirretty Peltoniemelle ja samaan aikaan jätetty verovelat hoitamatta. Yhtiöön on jätetty vain velat, joita yhtiö nyt haluaa saneerata ja leikata velkojaan. Kaiken hyödyn saa yhtiön ainoa omistaja Juhana Peltoniemi, Verohallinto latasi oikeudessa.

Peltoniemi sanoo, ettei oma etu ole ollut etusijalla. Kaikki on Peltoniemen mukaan tehty liiketoiminnan säilyttämisen takia.

– Kaikki on laitettu kiinni yritystoimintaan. Vaikka menisi itseltä niin sanotusti tuhkatkin pesästä, Peltoniemi sanoo.

Ulosottorekisterin tiedot tukevat Peltoniemen kertomaa ainakin sikäli, että hän on yritysten vaikeuksien myötä ajautunut itse taloudellisen kuilun partaalle. Henkilökohtaisessa ulosotossa on lähes 350 000 euroa, josta valtaosa on verovelkaa. Ulosotossa on myös runsaan 30 000 euron velka yritysrahoittajalle.

Konkurssipesän jatkoselvittelyssä pohditaan varmasti sitä, ovatko palkat ja osakaslainat olleet kohtuullisia ja perusteltuja vai ylisuuria ja perusteettomia. Kysymys ei ole vain siitä, onko Peltoniemi saanut hyötyä, vaan siitä, ovatko velkojat kärsineet vahinkoa.

”Tahtotila on se, että jokainen asiakas saadaan hoidettua maaliin, vaikka sitten pesänhoitajan kanssa.”
Juhana Peltoniemi

Konkurssipyykkiä akuutimpi huoli on se, kuinka käy Lux Bedsin ja Vita Talalayn kuluttaja-asiakkaiden. KKV:llä ei ole selkeää kuvaa siitä, kuinka moni asiakas odottaa yhä saataviaan, vaan se toivoo poliisin selvitysten tuovan tietoa kokonaisuuden laajuudesta.

– Tilanne elää. Jos kysymme nyt, kahden viikon kuluttua voi olla jo uusia asiakkaita. Toisaalta emme voi tietää, ovatko vanhojen ilmoitusten tapaukset mahdollisesti jo ratkenneet, erityisasiantuntija Mutru sanoo.

Kysytään silti. Uusia asiakkaita tuskin on heti tulossa, sillä Lux Bedsin nettisivut ovat nurin.

Mitä on tilanne, Juhana Peltoniemi, moniko asiakas odottaa yhä sänkyä tai rahoja?

– Yli 90 prosenttia on saatu hoidettua. Olemme saaneet hoidettua yli 900 tapausta. Avoinna meillä on tällä hetkellä 111 kokonaista tai osittaista rahanpalautusta tai reklamaatiota, Peltoniemi vastaa haastattelussa, joka tehtiin vähän ennen elokuun puoltaväliä.

– Tahtotila on se, että jokainen asiakas saadaan hoidettua maaliin, vaikka sitten pesänhoitajan kanssa.

Yksi hyvin päättynyt tapaus on eksynyt jopa Peltoniemen inhoaman Facebookin ”vihapuheryhmän” keskusteluihin.

Sain sängyn torstaina monien vaiheiden jälkeen, mutta kuitenkin. Haaste ja oikeuden päätös ehti tulla, perun vaatimukseni tältä osin. Kun saatiin asia sovittua, sänky tuli alle vuorokaudessa. Petari on vielä liian iso ja vaihtuu myöhemmin. Itse sänky on hyvä ja tosi tukeva. Painaa niin paljon että vaikea yksin liikuttaa. Pari yötä nukkunut ja olen tyytyväinen, raportoi eräs Lux Bedsin asiakas.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt