
Jeep Grand Cherokee – Sadalla tonnilla saa hieman ronskimpaa Amerikan luksusta
Mitäpä jos ottaisi vähän rennommin ja alkaisi nauttia elämästä Amerikan malliin? Kävisi vaikka torikahveilla isolla kirkolla.
Jeep on maastoautojen klassikko, ja Grand Cherokee edustaa merkin käytännöllisempää ja ylellisempää puolta. Wranglerin rinnalla se houkuttelee laajempaa ostajakuntaa erityisesti Pohjois-Amerikassa, missä siitä on saatavilla myös pidempi L-versio kolmine istuinriveineen. Euroopassa Grand Cherokee on viiden hengen katumaasturi.
Grand Cherokee on suunniteltu tilavuutta, vetokykyä (2215/750 kg) ja premium-luokkaa arvostaville. Suomessa hinnat alkavat hieman alle 90 000 eurosta, mikä tekee siitä hintakilpailukykyisen verrattuna Range Rover Sportiin ja BMW X5:een, joiden lähtöhinnat ovat selvästi korkeammat. Viimeistelyssä Jeep ei kuitenkaan aivan yllä eurooppalaisten kilpailijoidensa tasolle.
Ohjaamossa korostuu käytännöllisyys. Latauspistokkeita on useita, ja tietoviihdejärjestelmä on helppokäyttöinen, tosin suomenkielistä käyttöliittymää ei ole tarjolla. Istuinten säädöt ovat hyvät, mutta sivuttaistuki jää nahkaverhoilun ansioista vaillinaiseksi.


Euroopassa Grand Cherokee on nyt ladattava hybridi, jonka voimalinja koostuu 2-litraisesta nelisylinterisestä turbobensiinimoottorista, kahdesta sähkömoottorista ja 8-portaisesta automaattivaihteistosta. Yhteisteho on 380 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 637 Nm. Kiihdytys 0–100 km/h tapahtuu 6,3 sekunnissa, mutta sähköinen toimintamatka jää käytännössä 30-35 kilometriin, mikä on nykystandardeilla todella vähän.
Ajotiloja on kolme: Electric, E-save ja Hybrid. E-save-tila mahdollistaa akun lataamisen ajon aikana, mutta lataus on hidasta. Vaikka voimalinja tarjoaa hyvän suorituskyvyn, sen ajoittain karkea toiminta ja nelisylinterisen moottorin ääni eivät täysin vastaa odotuksia.
Ilmajousituksella varustettu Grand Cherokee tarjoaa erinomaista ajomukavuutta, erityisesti huonokuntoisilla teillä. Jeepin maine maastoajo-ominaisuuksien asiantuntijana näkyy: säädettävä maavara, erilaiset ajotilat, hidas neliveto ja alamäkihidastin tekevät siitä monipuolisen. Maavaraa voidaan nostaa jopa 275 millimetriin, mikä auttaa haastavissa olosuhteissa. Ajotuntuma on jämäkkä, mutta ohjaus kaupunkiolosuhteissa aika raskas.
Grand Cherokeet ovat aina nelivetoisia. Kalleimmat malliversiot tarjoavat lisävarusteina ilmajousituksen ja elektronisen tasauspyörästön lukituksen taka-akselille. Hinnat vaihtelevat noin 89 000 ja 111 000 euron välillä.


Jeep Grand Cherokee Summit Reserve Business
- Moottori R4, bensiini, 2 x sähkömoott.
- Iskutilavuus 1 995 cm3
- Teho 280 kW (380 hv) Vääntö 637 Nm Voimansiirto Neliveto, 8-nop. autom.
- 0−100 km/h 6,3 s
- Huippunopeus 210 km/h
- Yhd. EU-kulutus 2,6 l/100 km
- CO2-päästöt 61 g/km
- Mitat Pituus 4 912 mm, leveys 2 149 mm (sis. peilit), korkeus 1 812 mm, akseliväli 2 964 mm, tavaratila 520 l
- Omamassa 2 578 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 100 978 € – Mallisto alkaen 90 996 €
Kenelle?
Vakavaraiselle, hieman ronskimpaa Amerikan luksusta arvostavalle autoilijalle, joka haluaa päästä mökille rospuuttokelilläkin.

Plussaa
Yleinen olemus
Leppoisa ajettavuus
Miinusta
Sähköinen toimintamatka
Jarrupoljin-tuntuma
