Tuulilasi

Järki voitti - romutuspalkkio meni romukoppaan

Järki voitti - romutuspalkkio meni romukoppaan

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltu esitys vanhojen autojen romutuspalkkiosta meni onneksi valtiovarainministeriön ja hallituksen käsittelyssä romukoppaan.
Teksti Tapio Ketonen
Kuvat Kimmo Kienanen
Mainos

Euroopan autokauppa alkoi jo vuonna 2007 kääntyä alamäkeen. Varsinaiseen syöksyyn se joutui finanssikriisin puhjettua syksyllä 2008. Autokauppa miltei pysähtyi. Suurissa autoteollisuusmaissa kuten Saksassa tämä herätti erityistä huolta.

Saksa olikin ensimmäisiä maita, joissa alettiin maksaa "ympäristöbonusta" (Umweltprämie). Uuden auton ostaja sai 2 500 euron palkkion, jos hän toimitti uutta ostaessaan vanhan autonsa romutettavaksi. Auton oli oltava vähintään yhdeksän vuotta vanha, ja ollut vähintään vuoden omistajallaan, vasta silloin palkkio oli mahdollista saada.

Saksa: Viisi miljardia romutuspalkkioihin

Saksan liittohallitus käytti tarkoitukseen kaikkiaan viisi miljardia euroa, ja sen puitteissa romutettiin reilut 1,9 miljoonaa autoa, joista maksettiin romutuspalkkio. Märäraha tuli käytetyksi loppuun syyskuun alusa 2009.

Toimenpide sai autokaupan tuntuvaan kasvuun, mutta seuraavana vuonna autoliikkeissä olikin sitten tavallista hiljaisempaa. Romutuspalkkiojärjestelmää pidettiin ympäristön voittona, mutta sitä se tuskin tosiasiassa oli. Autojen määrä lisääntyi vilkastuneen kaupan ansiosta.

Järjestelmää kutsuttiin Lada-palkkioksi (Lada-Prämie), sillä se lisäsi eniten Hyundain, Fiatin, Alfa Romeon ja Ladan myyntiä, se jopa kaksinkertaistui. Toki kappalemäärissä voittajaksi nousi Volkswagen.

Romutuspalkkiojärjestelmän häviäjiksi osoittautuivat loppulaskelmaa tehtäessä autokorjaamot ja käytettyjen autojen kauppiaat. Voittajia taas olivat uusien autojen kauppiaat ja maahantuojat. Häviäjiä tai ainakin vähemmän etua saaneita olivat saksalaisten suurten ja kalliiden autojen valmistajat.

Vaikka romutuspalkkiota markkinoitiin ympäristöä hyödyttävänä, tosiasiallisen hyödyn siitä keräsi siis autokauppa. Siinä liittohallitus ja Saksan autoteollisuus pettyivät, että odotettua suurempi osa hyödystä valui tuontiautojen myyjille ja ulkomaille. Tarkoitushan oli ohjata sitä ennen kaikkea kotimaisille valmistajille.

Suomessa ristiriitainen vastaanotto ja tyrmäys

Suomessa autokauppa ryhtyi ajamaan romutuspalkkiojärjestelmää jo vuosia sitten, mutta vasta tänä vuonna lobbaus johti lakiesitykseen, jonka liikenne- ja viestintäministeriö lähetti lausuntokierrokselle juhannuksen jälkeen.

Esityksessä romutettavien autojen ikäräjaksi oli asetettu kymmenen vuotta, ja omistuksen keston alarajaksi esitettiin 425 vuorokautta eli 14 kuukautta. Uuden auton piti pysyä tuen saaneen ostajan omistuksessa vähintään puoli vuotta.

Romutuspalkkion piti koostua siten, että valtio maksaa 1000 euroa ja autoala 500 euroa. Epäilijöiden mielestä tuo autoalan viissatanen olisi ollut helppo säästää kaupanteossa myönnettävistä alennuksista. Tämän epäilyksen toi julki Talouselämä-lehti 11.7. artikkelissaan, joka oli otsikoitu Autojen romutuspalkkio on silkkaa silmänlumetta.

Lausunnot lakiesityksestä olivat ristiriitaisia. Autotuojat ry tietenkin kannatti esitystä, mutta esitti omistuksen minimiajaksi kuutta kuukautta. Trafi esitti, ettei esittelykäytössä olleita autoja tulisi hyväksyä tukea saavaksi uudeksi autoksi. Liikennevirasto piti epätodennäköisenä, että romutukseen menevällä autolla ajaneet ostaisivat tilalle uuden, yleensä he päätyvät uudempaan käytettyyn.

Ratkaisevin oli kuitenkin valtiovarainministeriön lausunto. Valtiosihteeri Martti Hetemäen ja budjettipäällikkö Hannu Mäkisen allekirjoittamassa lausunnossa esitys tyrmätään, ja siitä todetaan lopuksi näin:

Edellä esitettyjen näkökohtien johdosta valtiovarainministeriö ei pidä perusteltuna valtion osallistumista romutuspalkkiokokeiluun ja määrärahan varaamista valtion talousarvioon. Autoalan tulee itse kantaa vastuuta autokannan uudistumisesta, valtio ei voi lähteä tukemaan yhtä toimialaa, vaikka mahdolliset positiiviset ympäristövaikutukset ja liikenneturvallisuuden paraneminen sitä puoltaisivatkin.

Aiheesta lisätietoa:

Luonnos lakiesitykseksi: http://www.lvm.fi/lvm-mahti-portlet/download?did=140942

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote: http://www.lvm.fi/uutinen/4415864/romutuspalkkiokokeilu-suunnitteilla

Lausunnot: http://www.lvm.fi/uudet-asiat/-/mahti/asianasiakirjat/66434

Talouselämän artikkeli 11.7.2014: Autojen romutuspalkkio on silkkaa silmänlumetta

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 29.8.2014