
Japanissa erikoinen ongelma: Sähköautoja ei ole riittävästi rakennetuille latauspisteille
Japanissa investoitiin 100 miljardia jeniä eli noin 900 miljoonaa euroa sähköautojen lautauspisteisiin jo vuonna 2012. Niitä alkoikin nousta kuin sieniä sateella, mikä on aiheuttanut hämmentävän ongelman.
Sähköautoilu ei ole ottanut Japanissa tuulta alleen, niiden myyntiosuus uusista autoista on vain 1 %, viime vuonna se oli 0,6 %. Sen sijaan vuonna 2012 rakennettuja vanhentuneita latauspisteitä ja -asemia löytyy vaikka kuinka. Ne alkavat olla elinkaaressa päässä ja osa niistä on jo poistettu. Silti maasta löytyy yhä 29 200 latausasemaa, mutta niille ei riitä käyttäjiä. Viime vuodesta määtä on laskenut yli tuhannella.
Japanissa luotettiin siihen, että kunhan latausinfra on kunnossa, sähköautoilu lisää suosiotaan huimasti. Niin ei ole käynyt. Pääministeri Yoshihide Suga on ilmoittanut tavoitteeksi, että Japani on hiilineutraali maa vuoteen 2050 mennessä. Ainakaan liikenteen osalta ei näytä hyvältä.
Japanin tavoitteena on rakentaa 150 000 latausasemaa vuoteen 2030 mennessä.
”Pelkkä asemien määrään tuijottaminen ei saa olla tulevaisuuden tavoite. Jos haetaan vain määrää, asemia rakennetaan ilman suurempaa suunnitelmaa. Silloin niiden käyttöaste jää vähäiseksi ja hyödyt ovat pienet”, sanoo Japanin autonvalmistajien yhdistyksen johtaja Akio Toyoda.
e-Mobility Powerin osastojohtaja Tsuyoshi Ito on samaa mieltä.
”2022 tai 2023 asemien rakentamisessa tulee iso piikki. On täysin ratkaisevaa, että ne rakennetaan sinne, missä autoilijatkin ovat. Vain näin voimme saada sähköautomarkkinan kasvamaan”, Ito sanoo Bloombergille.