Tuulilasi

Jaguarista kokonaan täyssähköbrändi – satsaa myös polttokennoautoihin

Jaguarista kokonaan täyssähköbrändi – satsaa myös polttokennoautoihin
Jaguar Land Rover visioi uudelleen modernin design-orientoituneen tulevaisuuden kahden peribrittiläisen tuotemerkkinsä kautta. Uusi strategia tarkoittaa sitä, että Jaguar muuttuu kokonaan täyssähköiseksi jo vuonna 2030.
Julkaistu: 17.2.2021
Lisäksi yhtiö ennustaa, että tällöin noin 60 % myydyistä Land Rovereista on varustettu päästöttömillä voimalinjoilla.
Vuosikymmenen puoliväliin mennessä koko Jaguar-mallisto muuttuu täyssähköiseksi ja sisältää uusia, seuraavan sukupolven teknologiaa hyödyntäviä malleja.
Jaguar Land Roverin tavoitteena on vuoteen 2039 mennessä saavuttaa hiilineutraalius kattaen koko toimitusketjun, tuotteet ja toiminnot. Osana tätä tavoitetta yhtiö valmistautuu vetytalouden kehittymisen myötä myös polttokennotekniikan käyttöönottoon. Kehitys on jo käynnissä: Englannin teillä tullaan jo seuraavien 12 kuukauden aikana näkemään useita prototyyppejä.
”Jaguar Land Rover on ainutlaatuinen toimija globaalissa autoteollisuudessa. Suunnittelemme ja valmistamme brittiläisyyttä henkiviä, tuotemerkeiltään maineikkaita autoja ja meillä on hyvä käsitys asiakkaidemme tulevista tarpeista. Tata-konsernin puitteissa meillä on käytettävissämme laajat yhteydet ja johtavat kestävän kehityksen edellyttämät teknologiaratkaisut. Hyödynnämme näitä resursseja uudistaaksemme liiketoimintaamme, kahta tuotemerkkiämme ja käsitystämme tulevaisuuden asiakaskokemuksesta. Reimagine-strategiamme vahvistaa ja korostaa tätä ainutlaatuista asetelmaa selkeämmin kuin koskaan ennen. Yhdessä pystymme vahvistamaan ja kehittämään myönteisesti vaikutustamme ympäröivään maailmaan”, sanoo Jaguarin toimitusjohtaja Thierry Bolloré.
Reimagine-strategian ytimessä on Land Rover- ja Jaguar-tuotemerkkien sähköistäminen kahdella selkeästi erottuvalla brändillä, joilla molemmilla on oma ainutlaatuinen personallisuutensa.
Seuraavien viiden vuoden aikana Land Rover, joka pitää Range Rover-, Discovery- ja Defender-mallistojensa avulla hallussaan vahvaa asemaa premium-maastureiden markkinoilla, tuo markkinoille kuusi täyssähkömallia. Ensimmäinen täyssähkömalli tulee markkinoille vuonna 2024.
Land Rover hyödyntää malleissaan joustavaa MLA-arkkitehtuuria (Modular Longitudinal Architecture), johon sisältyy sekä kevythybridi- (ICE) että täyssähköversioita. Lisäksi Land Rover hyödyntää modulaarista täyssähköarkkitehtuuria (EMA), joka tukee myös edistyksellistä hybriditeknologiaa.
Tulevaisuuden Jaguar-mallit perustuvat yksinomaan täyssähköarkkitehtuuriin.
Harppaus johtoasemaan Tata Groupin kanssa
Pyrkiessään toteuttamaan visiotaan ylellisestä nykyaikaisesta liikkuvuudesta Jaguar Land Rover tekee tiivistä yhteistyötä Tata-konsernin muiden yritysten kanssa kestävän kehityksen edistämiseksi, päästöjen vähentämiseksi ja parhaiden käytäntöjen jakamiseksi seuraavan sukupolven teknologian ja ohjelmistojen kehittämisessä. Jaguar Land Rover on vuodesta 2008 Tata Motorsin kokonaan omistama tytäryhtiö, jonka suurin osakkeenomistaja on Tata Sons Ltd.
”Meillä on paljon sisäisiä resursseja. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus. Toiset joutuvat luottamaan ainoastaan ulkoisiin kumppanuuksiin ja kompromisseihin, mutta meillä on kitkaton pääsy resursseihin, joiden avulla voimme katsoa eteenpäin luottavaisin mielin”, Bollore korosti.
1 kommentti