Jaguar XJR – "Fiilis oli heti, että 'Kunnes kuolema meidät erottaa'"
Minun autoni
Jaguar XJR – "Fiilis oli heti, että 'Kunnes kuolema meidät erottaa'"
Joskus sen vain tietää, että tämä on se ainoa oikea. 26-vuotias Niko Hautamäki kiinnostui Jaguareista jo ennen ajokortti-ikää. Sen oikean löytyminen otti kuitenkin aikansa.
3Kommenttia
Julkaistu 21.12.2022
Tuulilasi

Suomalaisilla isillä on ollut ilmeisen suuri vaikutus monen sittemmin aikuistuneen nuoren ihmisen autosuhteeseen. Isät vilahtelevat lapsuustarinoissa tämän tästä. Niin kuin esimerkiksi Niko Hautamäen kertomuksessa:

– Ajelin mökkitiellämme jo ennen mopoikää, mutta varsinaisen liikenteessä ajelun aloitin 15-vuotiaana mopollani, josta vuoden päästä siirryin sitten kevytmoottoripyörään. Molemmilla laitteilla piti tietysti testailla niin teknisiä kuin kuljettajankin rajoja. Tosin käytin kyllä enemmän aikaa niiden vehkeiden korjailuun kuin ajamiseen.

Klassisten Jaguarien ohjaamot ovat tyypillisesti enemmänkin tiivistunnelmaisia kuin väljiä. Musta nahka ja puu kohtaavat tyylikkäästi.
Takaistuimella on jalkatilaa vain kohtalaisesti, mutta muuten matkustajia hemmotellaan.

– Isäni opetti minut sitten opetusluvalla ajamaan autoa, ja heti 18 vuotta täytettyäni menin ajokokeeseen, jonka läpäisinkin ensimmäisellä yrityksellä huomautuksitta. Harjoittelu oli tuottanut tuloksia. Itse ajokokeessa ajoin molemmat kädet tiukasti kiinni ratissa, selkä suorana ja ylivarovaisesti, hieman alle nopeusrajoitusten.

– Isä on aina sanonut, että myös autoilla on tunteet. Saman havainnon olen myös itse tehnyt. Lähtökohtaisesti kaikki autot ovat hienoja, ja jokaisella autolla on ikään kuin oma persoonansa ja tarinansa kerrottavanaan. Auto kuvastaa kuljettajaansa, toisaalta kuljettaja autoaan. Vähän niin kuin koira omistajaansa, ja päinvastoin.

– Niin pitkälle kuin jaksan muistaa, olen ollut autoihmisiä. Vaikka tiedän teknisten laitteiden koostuvan pulteista ja muttereista – ja nykyisin myös ykkösistä ja nollista – on niissä silti jotain muutakin. Niistä pitää huolehtia ja niitä tulee ylläpitää, aivan kuten meitä ihmisiä, tai eläimiä.

Viisivaihteisen automaatin kulissi on ns. J-gate. Sport-ajotila valitaan tarvittaessa erikseen.
Kauneus on yksityiskohdissa tässäkin autossa. Äänentoistosta vastaa Harman Kardon.

Mielenkiinto Jaguareja kohtaan heräili vähitellen.

– Ensimmäisen kerran googlailin Jaguar S-Typeä varmaankin noin 17-vuotiaana, mutta en niin tosissani. Bemarit ja Mersut kiinnostivat enemmän. Ajelin sittemmin 98-vuosimallin Volvo S40:llä, jonka laadun suhde hintaan oli uskomattoman hyvä. En muista milloin ensimmäistä kertaa törmäsin Jaguar XJ-sarjan autoihin (X300/X308-korimallit), mutta etenkin XJR oli kyllä ollut ehdoton suosikkini jo pitkään.

– Olin etsinyt Jaguaria puolisentoista vuotta vaihtelevalla innokkuudella, mutta ainoakaan yksilö ei ollut noussut ylitse muiden. Hakusessa oli kuitenkin juuri se yksi ja ainokainen harrasteauto, josta en koskaan tulisi luopumaan, ainakaan vapaaehtoisesti. Eräs upea Daimler oli jo täpärällä päätyä omakseni. Se oli aikoinaan esiintynyt jopa Raid tv-sarjassa, mutta Daimlerin luonne oli sittenkin liian ylellinen itselleni. Siinä ei ollut samaa ärhäkkyyttä kuin XJR:ssä.

Varsin osuva rekisterinumero juuri tälle autolle. XJ:n perusmuotoilu on mallin yli 50-vuotisen historian aikana muodostunut ikoniseksi.
Kompressoriahdettu V8 oli ensin 4,0-litrainen, myöhemmin iskutilavuus kasvoi.

Hautamäki oli jo alkanut vähitellen tutkia vaihtoehtoja eri merkeistä, kun se oikea sitten löytyi.

– Kun näin Jaguarini myynnissä ensimmäisen kerran, tunsin saman tien sen olevan minun autoni. Eipä se ollut kauaa edes ehtinyt olla kaupan.

– Kaupanteossa pelko tilaisuuden käsistä lipeämisestä näytteli huomattavasti suurempaa roolia kuin auton yksityiskohtaiset tekniset tiedot. Soitin myyjälle muutaman päivän kuluttua myynti-ilmoituksen näkemisestä ja aloitin puhelun kommentilla "Moro, sulla on hieno Jaguar myynnissä!", johon myyjä sitten vastasi jotakuinkin: “Kiitos, niin on!”.

Kauneuspilkut: Auton ei tarvitse olla täydellinen, kunhan sillä on luonnetta.

– Oikeastaan tiesin jo ennen puhelua, että tinkaaminen tulisi olemaan turhaa. Innostukseni Jaguariin taisi olla aika selvää. Papereita tehdessämme koitin piilotella innokkuuttani, ja kotiin ajelin kuin unessa, pikkuteitä.

– Sitä tunsi kääntelevänsä Jaguarin rattia sekä painelevansa hyvin varovasti sen polkimia, mutta matkustajan rooli tämän kissamonsterin armoilla oli täysin selvää. Sitä piti arvostaa ja kunnioittaa, mikäli halusi tuntea sen suoman turvallisuuden tunteen ratin ja selkänojan välissä. Fiilis oli heti, että "Kunnes kuolema meidät erottaa", vaikka se hieman oudolta kuulostaakin.

Pakoputkien ulostuloja on kaikkiaan neljä.

Nuoret – elämää reunalla?

Nuorten tekemiset, joskus valitettavan kohtalokkain seurauksin, ovat kestopuheenaihe Suomessa. Mikä saa nuoret sähläämään autoillaan?

– Ensimmäisen auton saatuani ajotyylini muuttui huonompaan suuntaan, jos vertaan kaksipyöräisillä ajamiseeni. Olin tavallinen teinikuski ja valehtelisin jos väittäisin, etten olisi ikinä hölmöillyt liikenteessä, Niko Hautamäki kertoo.

– Toki pidin aina järjen kädessä, mutta välillä sitä täytyi kokeilla rajojaan ja “elää reunalla”. Silti vähintään toinen käsi pysyi aina kiinni ratissa.

– Nykyisin ajan usein hitaammin kuin nopeusrajoitukset sallisivat, etenkin keskustoissa. Bensaakin kuluu vähemmän. Pointtini on se, että harrasteautolla ajaessa tulisi mielestäni nauttia matkasta, eikä vain perille pääsystä. Mielestäni kiihdyttelyt taajamissa ovat aivottomien touhua, kuten päätön kaahailu. Mikäli haluaa herättää huomiota julkisilla teillä, tulisi se tehdä autolla, ei ajotavalla.

Jaguar XJR vm. 2000

Moottori V8, edessä pitkittäin, iskutilavuus 3 996 cm3, kompressoriahdin, bensiini, teho 267 kW (363 hv) / 6 150 r/min, vääntö 505 Nm / 3 600 r/min, Voimansiirto Takaveto, 0-100 km/h 5,6 s, huippunopeus 250 km/h, kulutus 12,6 l/100 km, Mitat 5 023 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 345 mm, tavaratila 430 l, akseliväli 2 995 mm, Omamassa 1 845 kg, hinta Ei myynnissä

Historia

Jaguarin XJ-mallinimi on ollut hyvin pitkä­ikäinen. Ensimmäinen XJ esiteltiin jo vuonna 1968, ja toistaiseksi viimeisin rullasi ulos tehtaalta 2019. X308-korimallia valmistettiin vuosina 1997–2003.

Vastakohdat

XJR on hillityn rauhallinen, mutta kuitenkin aina valpas ja valmis raapaisemaan.

Yksityiskohdat

XJ:n muotoilu on pysynyt vuosikymmenestä toiseen tunnistettavan ajattomana.

4,0 l

Kompressoriahdetun V8:n iskutilavuus on neljä litraa. Vääntöä AJ26S-moottori tuottaa 505 Nm.

Luotettavuus

– Tien päälle XJR ei ole koskaan jättänyt. Autoista pitää huolehtia, aivan kuten ihmisistä.

3 kommenttia