
Uskallatko ottaa nokoset itsestään ajavan auton kyydissä moottoritiellä?
Itsestään ajavat autot eivät ainakaan Suomen oloihin sovi. Vanhan liiton taksimatkakin on tavallaan autonomista autoilua, joten missä pihvi? Moni myös tykkää ajamisesta. Niin minäkin, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Olen aina ollut epäilevällä kannalla. Autonominen autoilu on loppujen lopuksi liian iso pala purtavaksi. Käy kuten lentävälle autolle. 1970-luvulla siitä jo kohkattiin, mutta aamuruuhkaa ei voi vielä tänä päivänäkään välttää siirtymällä ilmojen teille.
Monet autonvalmistajat kuitenkin uskovat autonomiseen autoiluun, ja panostavat siihen hurjia summia. Tesla on pitänyt aiheesta isointa meteliä, mutta muutkin ovat apajilla.
Mahdollista on, että joudun vielä tuulettamaan näkemyksiäni. Drone-teknologian myötä lentävä auto on saamassa propellit, ja tekoälyn kehitys saattaa tuoda suuren kehitysloikan autonomiseen autoiluun. Eikä kyse olisi edes mistään vallankumouksesta: Google-taustaisen Waymon robottitaksit ovat olleet San Franciscossa yleisessä käytössä viime kesästä lähtien. Kiinan suurkaupungeissa sukkuloi tuhansia itsestään ajavia takseja ja hyötyajoneuvoja.
Euroopassakin tapahtuu: Mersun S- ja EQS -mallien uudella autopilotilla saa jo tänä keväänä ajaa 95 km/h:n nopeutta Saksan koko Autobahn-tieverkolla.
Silti jaksan epäillä. Eivät ne ainakaan Suomen oloihin sovi. Vanhan liiton taksimatkakin on tavallaan autonomista autoilua, joten missä pihvi? Moni myös tykkää ajamisesta. Niin minäkin.