Tuulilasi

Iskarit syyniin renkaanvaihdon yhteydessä


Aurinko paistaa ja kelloja on jälleen siirrelty kesäaikaan; kevät on siis vihdoin täällä. Plusasteet ja aurinko sulattavat lumia nopeasti, joten renkaanvaihtopisteillä riittää pian taas kuhinaa. Pyörien irrottaminen renkaanvaihdon yhteydessä tarjoaa myös oivan tilaisuuden esimerkiksi iskunvaimentimien kunnon kartoitukseen.
Kuvat Michelin

Kun tarkastelet iskunvaimentimia, etsi merkkejä öljyvuodoista. Jos havaitset vuotoja, ovat iskarit todennäköisesti kuluneet vaihtokuntoon. Tarkastele myös, onko iskunvaimentimiin päässyt hiekkaa. Iskareissa pyörivä hiekka vaurioittaa tiivisteitä ja nopeuttaa näin ollen vaimentimien kulumista.

Toinen selkeä merkki huonokuntoisista iskunvaimentimista on renkaiden epätasainen kuluminen. Kun auton renkaat ovat irti, on niitä helppo pyöritellä ja tarkastella niiden pintaa kriittisesti. Aikansa eläneet iskarit vaikuttavat myös auton ajettavuuteen; auto muuttaa herkästi ajosuuntaa, lähtee helposti sivuluisuun ja jousitus lyö pohjaan epätasaisella ajettaessa.

Vaurioituneiden iskunvaimentimien vaihdossa ei kannata viivytellä, sillä niillä on merkittävä vaikutus auton turvallisuuteen. Kuluneet iskunvaimentimet eivät pidä renkaita kunnolla kiinni tiessä ja tiestä pomppivat renkaat eivät puolestaan reagoi tehokkaasti esimerkiksi jarrutukseen.

Tsekkaa myös nämä osat iskunvaimentimien vaihdon yhteydessä

Iskunvaimentimien vaihtoa kannattaa miettiä viimeistään, kun autolla on ajettu 100 000 kilometriä tai olet havainnut jotain yllä mainituista oireista. Iskunvaimentimet kannattaa aina vaihtaa pareittain; jos toiselle puolelle jää vanhempi vaimennin, voi ajosta tulla epävakaata.

Kuluneilla iskareilla ajaminen saattaa vahingoittaa myös auton pakoputkiston osia ja jousitusta, joten näiden osien kunto on syytä tarkistaa iskareiden vaihdon yhteydessä. Myös iskunvaimentimien kumihelat, laakeroinnit ja suojakumit kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa kuluneet osat uusiin.

Kun iskunvaimentimet vaihdetaan uusiin, on suositeltavaa vaihtaa samalla myös jouset, sillä jousien käyttöikä kulkee usein käsikädessä iskunvaimentimien kanssa. Huonokuntoiset jouset kuluttavat iskunvaimentimet nopeasti loppuun ja päinvastoin.

Kun kaikki kuluneet ja vaurioituneet osat vaihdetaan yhdellä kertaa, säästetään asennuskustannuksissa eikä remonttia tarvitse tehdä heti uudestaan.

(Lähde: Oy KAHA Ab)

Julkaistu: 3.4.2019