Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Ingenium on uusi modulaarinen moottoriperhe

Jaguar Land Rover on kehittämässä uutta Ingenium-moottoriperhettä, joka saapuu autoihin tammikuussa 2015.

10.7.2014 Tuulilasi

Joko bensiini- tai dieselkäyttöinen moottori on nelisylinterinen ja sitä tullaan käyttämään sekä Jaguarien että Land Roverien keulalla. Moottorin suurin valtti on sen pienentynyt paino, sillä verrattuna merkin nykyisiin voimanlähteisiin moottori voi painaa jopa 80 kg vähemmän.

Silti teho- ja päästölukemat ovat parantuneet edeltäjäsukupolvesta reippaasti. Kaikki moottorit jakavat saman sylinterien tilavuuden 500 cc, mutta moottoria on helppo muokata sekä isoihin että pienempiin autoihin.

Autocar arvelee, että myös kolmi- että kuusisylinteriset moottorivaihtoehdot ovat teoreettisesti mahdollisia. Kaikki moottorivaihtoehdot dieselistä bensiiniin ovat turboahdettuja, jakavat samat peruskomponentit sekä kalibroinnit.

Ensimmäinen markkinoille saapuva moottoriversio on koodinimen AJ220D omaava 2-litrainen turbodiesel. JLR kehuu, että moottorin kitkat ovat vähentyneet 17 prosentilla edeltävään 2,2-litraiseen dieseliin nähden.

JRR:n moottoriyksikön johtaja Ron Lee sanoo, että helposti muokattavissa oleva moottorityyppi on syvällä Ingeniumin DNA:ssa, joten se on investointi tulevaisuuteen.

Uuteen moottoriperheeseen on helppo yhdistää erilaisia polttoaineratkaisuja, uutta ahtamisteknologiaa tai vaikka sähkömoottoreita, kun niiden tekniikka on valmis otettavaksi käyttöön.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt