Tuulilasi

Ihmeauto Toroidionin toinen patenttihakemus julkiseksi: koskee pitkittäistä akkua

Ihmeauto Toroidionin toinen patenttihakemus julkiseksi: koskee pitkittäistä akkua

Patenttihakemus koskee tunnelimaista akkuratkaisua.
Teksti Vesa Linja-aho
Mainos

Runsaasti mediajulkisuutta saaneen Toroidion-sähköauton toinen patenttihakemus on tullut julkiseksi tänään ja se liittyy ajoneuvon akkuratkaisuun. Aiemmin julkiseksi tullut hakemus koski sähkömoottoria, eikä johtanut patenttiin vaan hyödyllisyysmalliin. Tänään julkiseksi tullut hakemus on edelleen viranomaisten käsittelyssä, joten siitä voi tulla patentti, hyödyllisyysmalli (kuten edellisestä) tai ei kumpaakaan.

Luin hakemusasiakirjat läpi, eikä niissä ole mitään sellaista radikaalia uutta mitä yhtiö ei olisi jo kertonut julkisuuteen: patenttihakemus koskee autossa pitkittäin olevaa tunnelimaista akkurakennetta, joka mm. mahdollistaa akun nopean vaihtamisen ajamalla ikään kuin uuden akun yli – kuten yhtiö on aiemmin kertonut.

Asiakirjojen mukaan patenttiviranomainen on 9.9.2015 antanut teknisen välipäätöksen, jonka mukaan patenttihakemuksen vaatimuksista vain osa on uusia ja mikään vaatimuksista ei ylitä keksintökynnystä*. Toroidionin patenttiasiamies on vastannut välipäätökseen 4.1.2016, täydentäen hakemusta ja kiistäen väitteet keksintökynnyksen alittumisesta. Tämän jälkeen ei olekaan tapahtunut uutta: hakemus on edelleen käsittelyssä.

Hakemusasiakirjoihin voi tutustua Patentti- ja rekisterihallituksen PatInfo-palvelussa, laittamalla Hakijan / haltijan nimi -kenttään hakusanaksi Toroidion tai hakemalla suoraan hakemuksen numerolla 20155216.

* Keksintökynnys tarkoittaa, että aivan mitä tahansa uutta ei saa patentoida, vaan keksinnön on oltava keksinnöllinen. Keksinnöllisyys tarkoittaa sitä, että keksinnön pitää erota olennaisesti siitä, mikä on tullut tunnetuksi ennen patenttihakemuksen tekemispäivää. Ero ei saa olla niin pieni, että keksintö on itsestään selvä alan ammattilaiselle.

Julkaistu: 25.9.2016