Tuulilasi

Hyundain Kona EV myy vahvasti Euroopassa - voittoa niiden myynnistä ei silti tule



Hyundain Kona EV myy vahvasti Euroopassa - voittoa niiden myynnistä ei silti tule

Hyndain uusi täyssähköinen crossover Kona on saanut melkoisen suosion ainakin Norjassa, missä sitä on tilattu jo 7000 kappaletta heinäkuisen julkistuksen jälkeen.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Hyundai

”Vuoden loppuun mennessä tulemme toimittamaan Eurooppaan noin 11 000 Kona EV:tä. Autoja on tilattu niin paljon, että joudumme pyytämään Koreasta kolme kertaa enemmän autoja kuin tällä hetkellä, että saamme nykyisen odotusajan laskemaan vuodesta kolmeen, neljään kuukauteen”, sanoo Hyundai Europen operatiivinen johtaja Thomas Schmid.

Vuoden jonotusaika on samaa luokkaa kuin muidenkin autonvalmistajien vastaavilla sähköautomalleilla.

Öljyrikas Norja on Euroopan johtavia sähköautomaita, joka tarjoaa myös isoja kannustimia sähköautojen ostajille. Kannustimiin kuuluvat paitsi ostotuki myös verohelpotukset, tietullien poistaminen sähköautoilta sekä oikeus ajaa niillä bussikaistoilla. Norjassa jo viidennes myydyistä uusista autoista on sähköisiä, suurimmissa kaupungeissa lukema on vieläkin isompi.

Hyundain mukaan pullonkaula Konan tuotannossa on tällä hetkellä akkutuotannossa, vaikka sillä onkin tällä hetkellä kaksi akkutoimittajaa, SK ja LG Chem.

Hyvästä myynnistä huolimatta Hyundai ei tee voittoa sähköautoillaan, sama tilanne on myös muilla autonvalmistajilla.

”Teemme voittoa Euroopassa, mutta kuten muillakin sähköautonvalmistajilla, sitä ei synny sähköautoista. Mittakaava ja myyntiluvut ovat vielä niin pienet. Vaikka taloudellista voittoa ei tule, koemme, että voitto tulee brändille tällä hetkellä maineesta sähköautojen valmistajana”, Schmid sanoo.

Hyundai aikoo kuitenkin rakentaa erillisen sähköautoalustan saadakseen tuotettua enemmän autoja. Tätä kautta myös voitollinen tulos niiden myynnistä voisi ennen pitkää toteutua.

Jos Hyundai saa myytyä tänä vuonna 11 000 Kona EV:tä, lukema olisi Euroopassa sähköautojen seitsemänneksi suurin Renault Zoen, BMW i3:n, Nissan Leafin, Tesla Model S;n, VW e-Golfin ja Tesla Model X:n jälkeen. Kona EV tuli markkinoille vasta vuoden puolivälissä.

Julkaistu: 12.10.2018