Tuulilasi

Hyundai satsannut valtavasti polttokennoteknologiaan - nyt se myöntää, että teknologia on saatava myytyä kilpailijoille


Hyundai Motorin mukaan sen on pystyttävä myymään kilpailijoilleen edistyksellistä polttokennoteknologiaansa, että vähäpäästöiset vetyautot yleistyisivät ja niiden hintoja saataisiin alemmas.
Kuvat Hyundai

Hyundai on panostanut perinteisistä autonvalmistajista selkeästi eniten polttokennoteknologiaan. Autot ovat vielä kovin kalliitta, vaikka se voisi olla tulevaisuuden ratkaisu siinä missä sähköautot ja kaasuautotkin.

Hyundai tulee panostamaan seuraavan 10 vuoden aikana yli 6,7 miljardia dollaria teknologian kehittämiseen, koska Hyundailla uskotaan, että vetyauto voisi hyvinkin syrjäyttää sähköauton tulevaisuudessa polttomoottoriautojen korvaajana.

”Jos emme toimi aktiivisesti globaaleilla markkinoilla, tulemme olemaan täysin riippuvaisia vain oman brändimme vetyautomyynnistä. Vielä pärjäämme, mutta emme voi muuten tulevaisuudessa enää kasvaa”, sanoo Hyundain polttokenno-osaston johtaja Sae Hoon Kim Financial Timesille.

Lähes koko muu autoteollisuus uskoo voimakkaasti sähköistymiseen ja satsaa miljardinsa siihen. Asiantuntijoiden mukaan sähköautot ovat parhaimmillaan niillä, jotka ajavat verrattain lyhyitä matkoja, mutta pitkiä matkoja ajaville ja esimerkiksi kuljetussektorille vetyautot olisivat parempia, sillä ne on nopeampi tankata ja toimintamatka on pidempi.

Hyundaita on vuosien varrella kritisoitu vahvasti siitä, ettei se ole halunnut lähteä mukaan uusiin teknologiaprojekteihin. Silti se satsaa koko ajan miljardeja myös sähköautoihin.

”Polttokennoteknologian infrastruktuuri on vielä puutteellinen, siksi meidän on saatava aikaan yhteistyötä perinteisten kilpailijoidemme kanssa”, Sae Hoon Kim sanoo.

Toyota on jakanut hybriditeknologiaansa myös kilpailijoille, samoin se on myynyt polttokennoteknologian patenttejaan pitkälti kiinalaisille autonvalmistajille. Hyundai ei kuitenkaan halua lähteä lisensoinnin tielle vaan haluaa kaupata koko teknologiaansa valmiina.

”Lisensointi tässä tapauksessa on hankalaa, koska teknologia sisältää niin ison määrän erilaisia komponentteja, joiden valmistusta ja rakentumista tuotantoprosessissa on tarkkailtava todella huolellisesti”, Kim sanoo.

Korean teollisuuden ja kaupan instituutin tutkijan Lee Hang-koon mukaan Hyundain tavoite ei tule olemaan helppo.

”Hyundain strategia on ihan oikea, mutta kaiken avain on se, miten paljon polttokennoteknologia kiinnostaa muita globaaleja autonvalmistajia ja saadaanko tarvittava infrastruktuuri rakennettua”, Lee sanoo.

Analyytikot ovat myös nostaneet esiin huolen siitä, kuinka mahdollista vetyautojen kaupallistaminen on ja millä aikajänteellä. Monen mielipide on, että vaikka Hyundailla ja Toyotalla on nyt etumatkaa tämän teknologian suhteen, menee vielä todella kauan, ennen kuin ne pystyvät tekemään tällä teknologialla rahaa.

Julkaistu: 3.6.2019