Tuulilasi

Sulavalinjainen Hyundai Ioniq 6

Sulavalinjainen Hyundai Ioniq 6
Hyundain uusin sähköauto todistaa sen, ettei kaikkia saman brändin malleja ole pakko veistää yhdestä puusta.
Julkaistu: 5.8.2022

Ioniq 5 aloitti uuden aikakauden Hyundailla pari vuotta sitten. Sen terävät linjat ja futuristinen olemus erottivat Viitosen kaikesta muusta, mitä Hyundai oli aikaisemmin tehnyt. Ja positiivisesta palautteesta päätellen muotoilu on osunut ja uponnut kohdeyleisöön.

Nyt Hyundai tekee lähes saman Ioniq 6:lla. Sen pyöreät muodot eivät todellakaan toista Viitosen muotokieltä. Kun Viitosesta sai etsimällä etsiä pyöreitä muotoja, Kuutosesta saa etsiä teräviä pokkauksia melko kauan. Veto on rohkea. Ja muotoiluhan jakaa aina mielipiteitä. Ja toki pyöreät linjat tekevät autosta myös virtaviivaisen, Kuutosen ilmanvastuskerroin on 4,86 metriä pitkäksi autoksi erittäin alhainen 0,21.

Ilmanvastusta on pudotettu ilmaa tehokkaasti leikkaavalla matalalla keulalla, josta löytyvät vielä aktiiviset ilmaläpät. Myös minimiin viedyt raot renkaiden ja lokasuojien kaarien välissä sekä pienikokoiset digitaaliset sivupeilit tehostavat aerodynamiikkaa. Myös siipimäinen takaspoileri, takapuskurin ilmanohjaimet, ns. boat-tail-muotoilu, tasainen pohjalevy sekä lukuisat muut optimoidut yksityiskohdat auttavat Ioniq 6:sta puhkomaan ilmaa erittäin tehokkaasti.

Pyöreiden muotojen alla on piilossa tuttua tekniikkaa. Ioniq 6 pohjautuu Electric Global Modular Platform (E-GMP) -alustalle. Pohja on siis sama kuin Ioniq 5:ssä sekä Kia EV6:ssa. Sähkömoottoreita on versiosta riippuen yksi tai kaksi, ja tähän liittyen Ioniq 6 on joko taka- tai nelivetoinen. Korealaiset ovat voimalinjojensa energiatehokkuudessa myös maailman kärkeä. Ioniq 6:n kulutus jäänee lukeman 14 kWh alle, joten toimintamatka suuremmalla 77,4 kWh akulla on siis yli 600 km (WLTP). Käytössä on myös 800 voltin sähköjärjestelmä ja tehokas pikalataus; 350 kW:n latausteholla akusto latautuu 80 prosenttiin alle 20 minuutissa. Ioniq 5:n tapaan käytössä on myös mahdollisuus jakaa sähköä autosta ulos.

Ympäristöystävällisyys on esillä Ioniq 6:ssa lähes kaikkialla. Suunnittelijat ovat käyttäneet kestäviä materiaaleja paitsi auton sisällä myös sen ulkopinnassa; esimerkiksi pyöränkaariin on käytetty käytöstä poistetuista renkaista kerättyä väriainetta. Itse koriin on puolestaan käytetty bambuhiilipigmenttimaalia.

Auton sisällä ympäristöystävällisyys näkyy mm. istuimissa käytettynä ekoprosessoituna nahkana sekä kierrätetyssä PET-kankaassa. Kojelaudan pintamateriaalina on bioperäistä termo­plastista olefiinia (TPO), kattoverhoilussa bioperäistä PET-kangasta, ovissa on kasviöljypohjaisia biomaaleja ja ensimmäistä kertaa Ioniq-brändin autossa on nyt hyödynnetty kierrätettyä kalaverkkoa. Kuinka paljon ekomateriaaleja autossa on, se riippuu varustetasosta. Ioniq 6:n myynti alkaa Suomessa ensi vuoden alussa.

Kommentoi »