Tuulilasi

Miksi Suomi on hybridien luvattu maa? Syitä voi hakea verotuksesta, maantieteestä ja Toyotan markkinaosuudesta

Miksi Suomi on hybridien luvattu maa? Syitä voi hakea verotuksesta, maantieteestä ja Toyotan markkinaosuudesta
Suomen tilastoissa sähköistetyt voimalinjat ovat jo menneet perinteisten diesel- ja bensiiniautojen ohi. Ensirekisteröinneistä hybridit, lataushybridit (PHEV) ja sähköautot saavuttivat yhteensä lähes 60 prosentin osuuden.
Julkaistu: 31.3.2022

Vuoden 2021 lopulliset ensirekisteröintitilastot kertovat, että Suomessa on käynnissä voimakas kehityskulku kohti sähköistymistä, kuten muuallakin Euroopassa. Kuljemme yleisesti ottaen samaa tahtia muun Euroopan kanssa, mutta käyttövoimien painopiste on meillä kuitenkin hieman muista poikkeava.

Jos katsomme Suomen tilastoja, sähköistetyt voimalinjat ovat jo menneet perinteisten diesel- ja bensiiniautojen ohi. Nämä "fossiilit" muodostivat 2021 yhteensä noin 40 prosentin osuuden ensirekisteröinneistä, kun taas hybridit, lataushybridit (PHEV) ja sähköautot saavuttivat yhteensä lähes 60 prosentin osuuden. Maakaasu on vajonnut marginaaliin alle prosentin osuudella.

Käyttövoimatilastot 2021

*) Italiassa ja Ranskassa rekisteröitiin 2021 yhteensä 38 000 nestekaasukäyttöistä autoa. Espanjassa, Puolassa ja Romaniassakin niitä on myyty tuhansittain. Tämä prosenttiosuus sisältää myös kaikki etanoli- ja vetyautot. Lähde: ACEA ja Autoalan tiedotuskeskus

Merkittävin ero meidän ja muun Euroopan välillä on se, että ei-ladattavat hybridit (28,5 %) ja lataushybridit (20,5 %) ovat Suomessa todella kuumaa kamaa. Niiden yhteenlaskettu osuus oli viime vuonna käytännössä yhtä suuri kuin perinteisten voimalinjojen.

Muualla EU:ssa hybridit saavuttivat noin 20 prosentin markkinaosuuden ja lataushybridit vain 8,9 prosentin osuuden. EU:n tasolla itse asiassa sähköautot (9,1 %) ovat jo nyt suurempi ryhmä kuin lataushybridit. Suomessa sähköautot olivat 2021 kutakuinkin EU:n keskiarvon tasolla 10,3 prosentissa.

Miksi hybridit ovat niin suosittuja?

Syitä siihen, miksi hybridit ovat meillä niin suosittuja, selittyy osin Toyotan myyntiosuudella. Toyota on onnistunut kehittämään suomalaiseen makuun sopivan malliston, ja merkin maine on kansan syvissä riveissä kivenkova. Kun suurin osa Toyotan volyymimalleista on hybridejä, selittyy iso osa hybridien myyntimenestyksestä pelkästään Toyotan 14,9 prosentin markkinaosuudella Suomessa.

Lataushybridien kohdalla kyse on suotuisasta autoverokohtelusta ja Suomen pitkistä välimatkoista; lataushybridi on täyssähköautoa monikäyttöisempi ratkaisu.

Lataushybridit painottuvat Suomessa monimutkaisen ja hintavan tekniikkansa takia kalliimpiin autoluokkiin. Premium-merkeillä 2021 oli ison muutoksen aikaa, sillä ladattavat mallit nousivat BMW:llä, Mercedeksellä ja Volvolla jo suositummiksi kuin perinteiset polttomoottorimallit. BMW:llä peräti 69,5 % ensirekisteröinneistä oli ladattavia autoja.

Premium-merkeillä monet isommat mallit ovat kaikkein edullisimpia nimenomaan lataushybrideinä, koska niiden autovero on vain joitakin tuhansia euroja. Koko EU:n mittapuulla Suomen hiilidioksidiperusteinen autoverotus on poikkeus. Muualla lataushybridit eivät ole hinnaltaan yhtä houkuttelevia kuin meillä Suomessa.

Julkisuudessa on spekuloitu paljon siitä, kuinka lataushybridit ovat vain välivaihe matkalla täyssähköautoihin. Pitkien välimatkojen Suomessa lataushybridit tulevat mitä luultavimmin pysymään vielä jonkin aikaa täyssähköautoja suositumpina. Alkuvuoden aikana 2022 markkinoille tulee niin Volvolta kuin Mercedekseltäkin todella houkuttelevia isolla akulla varustettuja lataushybridejä, jotka mitä luultavimmin käyvät kaupaksi kuin häkä.

Hybridinälkäisille 2022 luvassa on uutta tarjontaa: mm. Toyota Corolla Cross, Nissan Qashqai e-Power ja Honda HR-V e:HEV.

Kuvassa 2021 Toyota RAV4 -hybridi.

12 kommenttia