Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kolumni

Hybridiautoilijan latausyritys muuttui vaaralliseksi – ”Teimme sen mitä ei missään tapauksessa saisi tehdä”

Lataaminen on vaikeaa, jos laturin pistoke muistuttaa korvasientä, Lauri Larmela kirjoittaa. Hän kertoo laiskasta latausyrityksestä, jossa oli käydä todella huonosti.

1.7.2025 Apu

Perheessämme oli Ford Focus vuodelta 2011. Autolla oli ajettu 190 000 kilometriä, mikä on kohtalaisen pieni lukema näin iäkkäälle autolle. Focuksessa alkoi olla kuitenkin kaikenlaista pienen rempan tarvetta, vaikka sitä oli huollettu säännöllisesti. Niinpä aloimme katsella viime talvena uutta autoa Focuksen tilalle.

Monenlaista menopeliä vilahteli tietokoneen ruudulla: lähinnä farmareita ja näitä kuuluisia katumaastureita. Lopulta päätimme keskittyä Volvoihin mallia XC60. Ja koska halusimme seurata aikaamme, päätimme hankkia lataushybridin. Kun sopiva yksilö osui kohdalle, lähdimme koeajolle. 100 000 kilometriä ajettu Volvo oli nopeasti vilkaistuna melkein uudenveroisessa kunnossa. Auto oli vuosimallia 2022, mutta rekisteröity jo edellisen vuoden puolella. Eikä suinkaan Suomessa – vaan naapurimaassa Ruotsissa, jossa on tunnetusti erittäin vahva Volvo-kanta. Autossa oli hyvät varusteet, joten päätimme ostaa sen. Hinta jääköön myyjän ja ostajan väliseksi salaisuudeksi.

Elämä Volvon kanssa alkoi mukavasti, mutta pian huomasimme, että auton lämmityslaitteessa on perustavanlaatuinen ongelma: rööreistä ei tule lämmintä ilmaa. Tai siis kyllähän sitä hönkää sai sisään, jos piti polttomoottorin käynnissä. Otimme myyjäliikkeeseen yhteyttä, ja he antoivat luvan viedä auton merkkikorjaamolle. Vika löytyi helposti – sähköinen lämmityskenno oli epäkunnossa. Se vaihdettiin myyjäliikkeen piikkiin.

Pyrimme lataamaan Volvoa mahdollisimman ahkerasti. Tyypillisesti saimme tauluun 33 kilometrin toimintamatkan, mikä on ihan asiallinen, muttei kuitenkaan kiitettävä suoritus. Latasimme autoa pääosin kotilatausasemasta. Välillä jaksoimme tehdä pientä taitoajoa, jolla saimme Volvon hyvin lähelle seinää ja siinä olevaa pistorasiaa.

Siinä kävi sitten kuten olettaa saattaa: laturin pistoke suli kiinni jatkojohdon vastakappaleeseen.

Joskus sitten laiskuus voitti, ja teimme sen mitä ei missään tapauksessa saisi tehdä, eli latasimme autoa jatkojohdon avulla. Siinä kävi sitten kuten olettaa saattaa: laturin pistoke suli kiinni jatkojohdon vastakappaleeseen. Sain revittyä uroksen ja naaraan irti toisistaan, mutta laturi oli nyt mennyttä kalua, koska sen pistoke muistutti korvasientä.

Kävin Volvo-liikkeessä kysymässä, että mitä uusi laturi maksaa. Kuulemma vajaat 400 euroa. Tässä tilanteessa päätin säästää rahaa, ja hankkia hyvämaineista merkkiä olevan tarvikelaturin. Sittemmin lataushommat ovat sujuneet kuin tanssi. Ilman jatkojohtoa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt