
Hondan tarina alkoi yhdestä miehestä ja männänrenkaista vuonna 1937 – Mutta mikä oli Keke Rosbergin rooli?
Honda on ehkä se kaikkein kiehtovin japanilainen autonvalmistaja.
Kuten monet muutkin automerkit, myös Honda on saanut nimensä yhdeltä mieheltä. Hän on Soichiro Honda, joka eli vuosina 1906-1991. 1930-luvun lopulla herra Honda työskenteli mekaanikkona pienessä kilpatallissa nimeltään Art Shokai. Vuonna 1937 hän perusti yhtiön, joka alkoi valmistaa polttomoottoreissa tarvittavia männänrenkaita. Pienten alkuvaikeuksien jälkeen Honda sai solmittua sopimuksen Toyotan kanssa. Homma loppui kuitenkin lyhyeen, sillä Hondan tuotteiden laatu ei tyydyttänyt Toyotaa.
Tämän jälkeen Honda kirjautui insinööriopistoon, mutta ei koskaan valmistunut tästä oppilaitoksesta. Sen sijaan hän kiersi ympäri Japania vieraillen eri tehtailla tavoitteenaan ymmärtää Toyotan ladunvalvontakäytäntöjä syvällisemmin. Vuoteen 1941 mennessä Honda oli onnistunut synnyttämään automatisoidun prosessin, jolla saavutettiin niin korkea laatu, että Toyotakin suostui ostamaan Hondan pajan männänrenkaita.


Sodan jälkeen kaikki työ oli käynnistettävä aivan tyhjästä uudelleen. Honda aloitti liiketoimet rakentamalla motorisoituja polkupyöriä. Työvoimaa pienessä pajassa oli 12 henkeä. Moottorit olivat Tohatsun tekemiä 50-kuutioisia kaksitahtimoottoreita, joita oli jäänyt yli sotatantereilta. Kun Tohatsun moottorit loppuivat, Honda alkoi valmistaa kopioita tästä konemallista. Näitä moottoreita asennettiin edelleen polkupyöriin. Ensimmäinen oikea Hondan moottoripyörä valmistui vuonna 1949. Sitä kutsuttiin nimellä D-type. Kehitys kaksipyöräisten alalla oli nopeaa, sillä jo vuonna 1964 Honda oli noussut maailman suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi.
Jo edellisenä vuonna Honda oli loikannut nelipyöräisten puolelle. Ensimmäinen Hondan auto oli piskuinen avolava, joka tunnetaan nimellä T360. Mallimerkinnän taustalla oli auton moottori, jonka iskutilavuus oli 356 kuutiosenttiä. Hondan ensimmäinen henkilöauto tuli myyntiin samana vuonna. Se oli pieni kaksipaikkainen S500-roadster. Vuonna 1969 oli vihdoin ensimmäisen neliovisen sedanin vuoro. Se sai nimekseen Honda 1300. Muita tuon ajan Hondia olivat N360 ja N600.



Vuonna 1972 oli sitten Civicin vuoro. Se oli etuvetoinen ja täysin moderni malli, joka kohosi varsin nopeasti maailmanlaajuiseen suosioon. Civic kuuluu edelleen tehtaan sortimenttiin, ja nyt on tuotannossa yhdennentoista sukupolven malli. Civic on yksi kaikkien aikojen suosituimmista automalleista, sillä vuoteen 2024 mennessä Civicejä oli valmistettu yli 28 miljoonaa kappaletta.
Ensimmäinen Civic oli kaksiovinen pikkuauto, mutta sittemmin Civiciä on tehty sedanina ja myös muina korimalleina. Pituuskin on venynyt reilusti yli neljän metrin, ja malli on siirtynyt tukevasti keskiluokan puolelle. Pian Civicin jälkeen Honda esitteli myös toisen kiintotähtensä, nimittäin Accordin. Se oli selvästi Civiciä isompi auto. Myös Accord on edellen tuotannossa, yli kymmenen kertaa nahkansa vuosien saatossa luoneena.
Honda on nykyään täysin globaali yhtiö, jolla on tuotantolaitoksia maailman kaikilla kolkilla. Japanin lisäksi Hondia ruuvataan kasaan mm. Yhdysvalloissa, Britanniassa, Kiinassa ja jopa Malesiassa ynnä Intiassa.
Vuoden 2024 lopulla Honda ilmoitti aloittaneensa neuvottelut yhdistymisestä Nissanin kanssa. Tavoitteena oli luoda yhtiö, josta tulisi maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja. Myös Mitsubishi, josta Nissan omistaa 24 prosentin siivun, oli mukana neuvotteluissa. Yhteisymmärrystä eri osapuolien välillä ei kuitenkaan löytynyt, ja tämän vuoden helmikuussa fuusioneuvottelujen ilmoitettiin päättyneen umpikujaan.


Honda on nykyään hyvin monipuolinen yhtiö. Autojen lisäksi se valmistaa tietysti niitä moottoripyöriä, joista koko yhtiön tarina alkoi. Lisäksi eri tehtaiden linjoilla syntyy perämoottoreita, sähköä tuottavia generaattoreita ja puutarhakoneita ynnä vesipumppuja. Kaikkien näiden ytimessä on luotettava ja pehmeäkäyntinen Hondan bensiinimoottori.
Moottoriurheilu on ollut aina keskeinen osa Hondan toimintaa. Vuonna 1983 kuuluisa brittiläinen F1-talli Williams ja Honda solmivat yhteistyösopimuksen. Williamsin FW09-autoon asennettiin uusien sääntöjen mukainen, 1,5-litrainen turbomoottori. Tiedot sen tehoista vaihtelevat, mutta hyvä veikkaus on 850 hevosvoimaa.

Aika-ajoissa Hondan moottorista otettiin hetkellisesti jopa 1 500 hevosvoiman tehot. Vuonna 1985 muuan Keke Rosberg ajoi Silverstonen F1-kisan aika-ajoissa uuden ennätyksen. Keke kiersi Williamsillaan kuuluisan radan kovemmalla keskinopeudella kuin kukaan koskaan missään oli tuohon saakka pystynyt. F1 on pohjimmiltaan brittiläinen laji, ja niinpä Keken ennätysveto tunnetaan numerolla 160. Tuolla numerolla tarkoitetaan tietysti keskinopeutta maileina tunnissa, eli 258 km/h -keskinopeudella Keke rataa kiersi. Suorilla mentiin tietysti paljon hurjempaa vauhtia.
Hondan moottori oli aikalaistietojen mukaan todella tehokas, mutta luonteeltaan täysin mahdoton, koska sen tehopiikki oli käytettävissä vain erittäin kapealla kierroslukualueella. Keke tunnettiin erittäin nopeista reaktioistaan ratin takana. Niille oli käyttöä, sillä Hondan tuittupäinen V6-pata meinasi tuupata Williamsin jatkuvasti perä edellä nurmikolle. Mutta Keke ei ollut moksiskaan, vaan maestro teki vastaohjauksen toisensa jälkeen, ja näin sitä tulosta syntyi.
Kierrokset tapissa

Jotain 2000-luvun alkua se oli – tarkka vuosi on jo unohtunut. Meillä oli painetta kehittää jotain vähän erikoisempaa sisältöä Tuulilasin sivuille. Kun saimme Hondan maahantuonnista tiedon, että heillä oli hallussaan priimakuntoiseksi entisöity Honda S800, saimme mielestämme loistavan idean. Ottaisimme ajoon tuon kireän kääpiön, ja sen rinnalle verrokiksi samanhenkisen mutta ihka uuden Honda S2000 -mallin.
Vaikka 1960-lukulainen S800 on todellinen mini – pituutta 3,3 metriä – siinä on paljon samaa henkeä kuin S2000-Hondassa. Molemmat ovat kangaskattoisia ja takavetoisia. Ja mikä olennaisinta, kummassakin on moottori, joka kiertää korkealta ja kovaa. S800-mallin koneen iskutilavuus on vain 791 cm3, mutta siitä puristettiin silti huimat 70 hevosvoimaa. Litrateho hipoo siis sataa heppaa, mikä on kunnioitettava suoritus. Hurjaa on se, että huipputeho irtosi vasta, kun pieni neloskone kiersi 8 000 r/min. S2000:n moottori oli kaksilitrainen nelonen, josta pumpattiin uskomattomat 237 hevosvoimaa, ja siis ilman mitään turhia turboja. Huipputehon kierrosluku oli tajunnan räjäyttävät 8 300 r/min.
Haimme autot ajoon eräänä kauniina kesäpäivänä, ja lähdimme toimittaja Lasse Lääperin kanssa ikimuistoiselle retkelle Länsi-Uudenmaan vainioille. Etsimme mahdollisimman kapeita ja mutkaisia asfalttiteitä, jotta pääsimme käyttämään mahdollisimman pieniä vaihteita ja kovia kierroslukuja. Useimmiten kummankin Hondan kellossa oli vähintään 7 000 r/min. Voi sitä laulua ja kepittämisen riemua!