Apu

Unto Hämäläinen: Hesburger-ketjun perustaja on jyrkin sanoin arvostellut kankeita työehtosopimuksia ja ammattiyhdistysliikettä

Unto Hämäläinen: Hesburger-ketjun perustaja on jyrkin sanoin arvostellut kankeita työehtosopimuksia ja ammattiyhdistysliikettä
Mieleen ovat jääneet Hesburgerin Heikki Salmelan haastattelut, joissa hän kertoi yhtiön laadunvalvonnasta. Tarkkailu ulottui myymälöiden tiskille asti. Jotakin tärkeää jäi isännältä silti huomaamatta. Elokuun lopulla tuli julkisuuteen ensimmäisiä tietoja työntekijöiden huonosta kohtelusta, kirjoittaa Unto Hämäläinen kolumnissaan.
Julkaistu: 21.9.2021

Pikaruokapaikassa hotkin nopeasti hampurilaisen ja luikin tieheni. Myymälästä ei jää paljon mieleen, henkilökunnasta muistan vain vaikutelman, että nuorta väkeä ovat.

Olen Hesburgerin asiakas. Lopetin aikoja sitten ruokailun McDonald’silla, koska lapset neuvoivat, ettei siellä sovi käydä. Taisi olla puhetta sademetsien tuhoamisesta.

Ehkä sekin vaikutti, että tunsin toimittajan työn puolesta perheyrityksen tarinan. Ketjun perustaja, turkulainen Heikki Salmela aloitti pienestä kioskista ja onnistui kasvattamaan myymäläketjun. Hän myi firman 1980-luvun lopulla, mutta osti Hesburgerin takaisin muutaman vuoden päästä ja ryhtyi isänmaalliseen taistoon kansainvälisten jättien kanssa.

Salmela voitti maaottelun. Hesburger on nykyisin Suomen suurin hampurilaisketju, se on laajentunut Itämeren alueelle, ja se toimii yhdeksässä maassa. Liikevaihto oli viime vuonna yli 300 miljoonaa euroa, ja työntekijöitä sillä oli peräti 8 000.

”Yrittäjä on orjan asemassa”, valitti Hesburgerin omistaja Kauppalehden haastattelussa tammikuussa 2016.

Yhtiön kasvaessa Heikki Salmelasta on tullut alansa kuuluva puhemies, suosittu haastateltava, jonka elämäntarina ja vahvat mielipiteet ovat saaneet runsaasti näkyvyyttä tiedotusvälineissä. Hän on jyrkin sanoin arvostellut kankeita työehtosopimuksia ja ammattiyhdistysliikettä sekä ilmaissut tyytymättömyyttään yrittäjien kohteluun.

”Yrittäjä on orjan asemassa”, Salmela valitti Kauppalehden haastattelussa tammikuussa 2016.

Mieleen ovat jääneet myös haastattelut, joissa Salmela kertoi yhtiön laadunvalvonnasta. Tarkkailu ulottui myymälöiden tiskille asti. Isäntä itse pystyi päätteeltään seuraamaan, miten hampurilainen valmistettiin ja myytiin. Jos kaikki ei sujunut myymälässä yhtiön ohjeiden mukaan, Salmela antoi suoraa palautetta.

Jotakin tärkeää jäi isännältä silti huomaamatta. Kun elokuun lopulla tuli julkisuuteen ensimmäisiä tietoja Hesburgerin työntekijöiden huonosta kohtelusta, Salmela oli aivan ällikällä lyöty.

Keskustelu työoloista alkoi, kun joukko työntekijöitä valitti kiireestä, työvoimapulasta, pitkistä ja tauottomista työpäivistä sekä sekavasta palkanmaksusta.

”En ole voinut uskoa, että meillä olisi tämäntyyppisiä tilanteita, mutta pakkohan se nyt on uskoa, kun näin moni sen sanoo.”
Heikki Salmela A-studion haastattelussa

Aluksi valitukset tulivat nimettöminä sähköisesti viestisovellus Jodelin kautta. Sittemmin työntekijät rohkaistuivat kertomaan epäkohdista mediassa omilla nimillään ja kasvoillaan.

”En ole voinut uskoa, että meillä olisi tämäntyyppisiä tilanteita, mutta pakkohan se nyt on uskoa, kun näin moni sen sanoo”, Heikki Salmela harmitteli A-studion haastattelussa ja lupasi tutkia työntekijöiden väitteet perin pohjin.

Syyskuun puolivälissä yhtiö julkisti tiedotteen, jossa myönnettiin havaitut epäkohdat ja luvattiin käynnistää korjaavia toimenpiteitä.

Korjaamista löytyy muualtakin. Yleisradio teki Hesburger-kohun perään kyselyn, johon otettiin mukaan useita alan yrityksiä.

Hesburgerista tutut pulmat tuntuvat vaivaavan muitakin pikaruokaketjuja, kahviloita ja huoltoasemia. Jutussa mainittiin muun muassa McDonald’s, Subway ja ABC. Varsinkin nuoria työntekijöitä kohdeltiin huonosti – melkein kuin orjia.

Hampurilaisessani on nyt karvas sivumaku. Kun menen pikaruualle, valitsen listalta muuta ja lupaan seurata tovin paikan henkilökunnan työtä ja oloja. Ihmisten kaltoinkohtelu ei käy laatuun.

5 kommenttia