Tuulilasi

Herääkö Skodan 1203 "klassikkohökötys" eloon täyssähköisenä?

Herääkö Skodan 1203 "klassikkohökötys" eloon täyssähköisenä?
Harva on tainnut nähdä livenä Skoda 1203 bussia / tila-autoa. Volkswagenin Kleinbusia muistuttava monikäyttöinen tila-auto saattaa kuitenkin palata elämään.
Julkaistu: 5.2.2021

Auto ilmestyi Tshekkoslovakian katukuvaan 1968, niitä nähtiin jonkin verran vielä 1990-luvulla. Niitä käytettiin jopa paloautoina tai ambulansseina. Nyt sellainen olisi mahdollista tehdä Volkswagen Groupin MEB-alustalle ja luonnospiirroskin on jo valmis.

Skodan suunnittelija Daniel Hajek on visioinut, miltä 1203 voisi näyttää tänä päivänä.

”Tämä on samanlainen versio, mikä isovanhemmillani on yhä puutarhassaan, ajokuntoinen se ei enää ole. Se oli tavallaan minunkin ensimmäinen autoni. Käytimme sitä maatilallamme ja kun olin 15-vuotias, sain ajella sillä aika ajoin pellolla”, Hajek muistelee.

Alkuperäinen 1203

Alkuperäisessä 1203:ssa oli moottorina 1,2-litrainen vesijäähdytteinen rivinelonen, joka oli sijoitettu etuakselin taakse osin etuistuimien alle. Vaihteisto oli alkujaan neliportainen, myöhemmin saatiin yksi pykälä lisää. Hevosvoimia autosta irtosi ”lähes” 50.

Vaikka Hajekin visio onkin tehty itse asiassa VW Transporterin alustalle, se voisi olla myös täyssähköinen. Pian tuotantoon nimittäin tulee isommalle MEB-alustalle tehtävä emoyhtiö Volkswagenin täyssähköinen ID. Buzz. Hajekin luonnos kunnioittaa kuitenkin alkuperäistä, siinä ei ole esimerkiksi tietoviihdejärjestelmää lainkaan.

Volkswagen ID. Buzz

”Tämä on hieman spartalainen versio, halusin tehdä sellaisen. Siksi kaikki säädötkin tehdään käsipelillä. Jos tämä tehtäisiin sähköiselle alustarakenteelle, se mahdollistaisi paremman tilankäytön."

Hajek on suunnittellut 1203:sta myös camping-version

Hankala arvioida, voisiko tästä tila-autosta tulla totta. Volkswagen on tehnyt viime vuosikymmeninä Transporterin ja Sharanin, SEAT:illa on Alhambra. Muuten ne ovat lähes kadonneet SUV:ien tieltä. Skoda sen sijaan on keskittynyt viime ajat sedaneihin ja hatchbackeihin, crossoverit ovat tulleet portfolioon verrattain myöhään.

Mutta kun Volkswagen on jo näyttänyt vihreää valoa ID.Buzzille, miksikäs ei?

1 kommentti