Mondo

Hauskat hotellitrendit

Hauskat hotellitrendit

Pikkurobotti huoneessa, kodinomaiset boutiquehotellit ja näkymätön palvelu. Kokosimme kahdeksan kiinnostavaa majoituksen ilmiötä.
Teksti Anna-Sofia Nieminen
Kuvat Outi Kainiemi
Mainos

Näistä ilmiöistä hotellibisneksessä supistaan juuri nyt.

Kodinomaiset boutiquehotellit

Boutiquehotelleissa näkyy yhä persoonallisempia piirteitä. Yksi on asuntomaisen majoituksen trendi: nyt ylellisessäkin pikkuhotellissa voi huoneessa olla keittomahdollisuus. Luksushotellit ovat omistajilleen joskus myös intohimoprojekteja. Esimerkiksi Urban Cowboy -hotellin (urbancowboybnb.com) Brooklynissä omistaa entinen jääkiekkoilija, joka asuu itse alakerrassa. Yläkerran hotellissa on neljä makuuhuonetta ja pihalla mökki – ja isolle porukalle voi varata vaikka koko paikan.

Näkymätön palvelu

Jotkin uudet majapaikat pyrkivät välttämään perinteisen hotellin leimaa häivyttämällä hotelleille tyypillisiä asioita näkyvistä, vaikka ne tarjoavat joitakin tuttuja mukavuuksia. Näissä paikoissa ei ole esimerkiksi vastaanottotiskiä tai huonepalvelua, mutta huoneessa käy siivooja päivittäin. Tällainen majoitus sopii erityisesti itsenäisille matkustajille, jotka tuntevat matkakohteen eivätkä kaipaa opastusta. Esimerkiksi CitizenM-hotelliketjun (citizenm.com) palvelu on paljolti näkymätöntä. Sillä on hotellit muun muassa Amsterdamissa ja Pariisissa.

Joustavat aikataulut

Yhä useampi hotelli joustaa sisään- ja uloskirjautumisajoista, joskus maksusta. Radisson Blu -ketjussa voi pitää huoneensa iltakuuteen, jos hotellissa on tilaa. Jotkut hotellit myyvät 24 tunnin pakettia: jos saavut aamulla kello 8, poistua pitää seuraavana aamuna kello 8 mennessä.

Robottihotelli

Japanissa aukesi kesällä maailman ensimmäinen robottihotelli Henn-na Hotel (h-n-h.jp/en). Nimi tarkoittaa Outoa Hotellia, ja sitä se todella on: dinosauruksen näköinen robotti ottaa vastaan englantia puhuvat turistit, huoneen ovi avautuu kasvojentunnistuksen avulla, ja huoneessa olevalta pikkurobotilta voi kysyä esimerkiksi säätilaa. Henn-na on kertonut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen olla maailman tehokkain hotelli. Työntekijöitä tarvitaan normaalia vähemmän, mikä pienentää kustannuksia. Huonehinnat alkavat 55 eurosta.

Tee hyvää yöpymällä

Hyväntekeväisyys leviää majoitusalalla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Hotels For Hope -kampanjaan liittyneiden hotellien huonehinnoista menee muutama euro hyväntekeväisyyteen, samoin Charity Hotels -varauspalvelun tuloista. Fogo Island Inn on majatalo Kanadan Newfoundlandissa (fogoislandinn.ca). Se toimii maalaisyhteisön sydämenä, ja paikassa kokoontuvat hotellivieraiden ohella vaikkapa taiteilijat, arkkitehdit ja kalastajat. Hotellissa on taidegalleria, elokuvateatteri ja ravintola. Voitot ohjataan järjestön kautta paikallisyhteisön hyväksi.

Minihuoneet

Isoissa kaupungeissa yleistyvät minikokoiset hotellihuoneet. New Yorkiin on aukeamassa Tommie-hotelli (tommiehotels.com), jonka huoneet ovat 15 neliömetriä. Tyylistä ei silti tingitä, sisustuksessa käytetään laatumateriaaleja. Yleiset tilat ovat isot: tarkoitus on viihtyä vaikka kattoterassilla, ei vain huoneessa.

Lisää laatua uneen

Jokin aika sitten moniin hotelleihin tuli tekniikkaa, joka herättää asiakkaan aamulla lempeästi lisäämällä huoneessa valoa ja musiikkia tai luonnon ääniä asteittain. Nyt esimerkiksi Crowne Plaza -hotellit panostavat unen laatuun: ketju on kehittänyt erityisen sängynpäädyn minimoimaan ympäristön äänet. Corinthia-hotelli Lontoossa myy uniretriittiä, johon kuuluu kevyitä ruokia ja kylpylähoitoja.

Hostellin yhteisöllisyys tulee hotelliin

Moni matkailija on tottunut hostellien yhteisöllisyyteen mutta kaipaa iän myötä bileiden sijaan muita virikkeitä ja kerrossänkyjen sijaan mukavia parivuoteita. Esimerkiksi Marriott-ketjun Moxy-hotellit (moxy-hotels.marriott.com) vastaavat tähän tarpeeseen. Ne panostavat yhteisiin tiloihin, joissa voi pelata lautapelejä ja juoda kahvia tai cocktailin. Moxy toimii nyt Milanossa, ja niitä avautuu Berliiniin, Osloon ja Frankfurtiin. 

Julkaistu: 27.1.2016