Apu

Hätäkeskus sai viime vuonna 600 000 turhaa soittoa: näin soitat oikein


Hätänumeroon 112 tehtiin viime vuonna lähes 2,7 miljoona hätäilmoitusta eli noin 7400 ilmoitusta vuorokaudessa. Niistä 22 prosenttia ei kuuluisi hätäkeskukseen.
Kuvat Fotolia

Hätänumero 112 toimii kaikissa EU-maissa.

Hätänumeroon pitää soittaa aina kiireellisissä, todellisissa hätätilanteissa, kun oma tai toisen henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on uhattuna tai vaarassa tai jos on syytä epäillä näin olevan. Aina on parempi soittaa kuin olla soittamatta.

Tärkeintä on vastata rauhallisesti kaikkiin hätäkeskuspäivystäjän esittämiin kysymyksiin.

Päivystäjä esittää kysymyksiä arvioidakseen tilanteen vakavuuden ja kiireellisyyden. Päivystäjä voi hälyttää apua kesken puhelun, joten kyseleminen ei hidasta avun paikalle tuloa.

Sulje puhelin vasta, kun olet saanut luvan puhelun päättämiseen.

Ihmiset soittelevat sähkökatkoista

Hätänumeroon 112 tehtiin viime vuonna lähes 2,7 miljoona hätäilmoitusta eli noin 7400 ilmoitusta vuorokaudessa. Niistä 22 prosenttia ei kuuluisi hätäkeskukseen. Lukuna tuo summa on 593 000, joista ilkivaltaisia soittoja on 92 000 ja loput 501 000 virheellisiä ja tahattomia soittoja.

- Vääräntyyppisistä soitoista aika tyypillinen: auton ovet ovat menneet lukkoon ja luullaan edelleen, että poliisi tulee avaamaan auton ovi. Tai soitellaan meille, että milloin pitää vaihtaa talvirenkaat, Vaasan hätäkeskuksen ylipäivystäjä Matias Snellman kertoo.

- Yksi hyvin tyypillinen tilanne on sähkökatkos. Soitetaan hätäkeskukseen, että miksi sähköt ovat poikki, kun oikea osoite olisi sähkölaitoksen vikapäivystys. Me kun emme millään voi tietää, miksi jollain syrjäkylällä ei ole sähköä.

- Ja usein kun pitäisi soittaa numerotiedusteluun, soitetaankin vahingossa meille.

112 Suomi -sovellus helpottaa paikantamista

Viime vuonna Suomessa otettiin käyttöön 112 Suomi -sovellus, jonka kautta soittamalla hätäkeskus saa soittajan sijainnin paikannettua koordinaattien avulla. Tulevaisuudessa uuden verkottuneen hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönoton myötä myös tekstiviestien lähettäminen hätänumeroon mahdollistuu. 112 Suomi -sovellus on ladattavissa älypuhelimiin.

Hätänumeroon ei soiteta kiireettömissä asioissa eikä pilailu- tai kyselytarkoituksessa. Tämä pätee myös erilaisissa häiriö- ja poikkeustilanteissa, joissa tiedustelusoitot saattavat tukkia hätänumeron. Tällaisia tilanteita ovat mm. sähkökatkokset tai liikenneruuhkat tai televisiosta tuleva vaaratiedote. Ota yhteyttä esimerkiksi poliisin omiin numeroihin virka-aikana, jos haluat tietoa poliisin lupa-asioista, ajoneuvomääräyksistä tai vanhan rikoksen tutkinnan edistymisestä.

Turha soitto saattaa viivästyttää hädässä olevan henkilön avunsaantia kohtalokkain seurauksin.

Hätänumeron väärästä tai ilkivaltaisesta käytöstä voidaan rangaista.

Amerikkalainen tv-sarja hämmensi

Hätänumeron juuret alkavat 1950-luvulta, jolloin kuntien yhteiset palohälytyskeskukset aloittivat toimintansa. Poliisille, palokunnalle ja sairaankuljetukselle oli pitkään omat numeronsa, jotka vaihtelivat kunnittain.

Valtakunnallinen hätänumero 000 otettiin käyttöön vuonna 1983. Vuonna 1991 Euroopan unioni teki päätöksen, että koko EU:n alueella otetaan käyttöön yksi yhteinen hätänumero, 112. Suomessa sen käyttö alkoi vuonna 1993.

Kun suomalaiset eivät millään meinanneet oppia uutta hätänumeroa, Satakunnan hätäkeskuksen viestipäällikkö Lauri Lempinen sai neronleimauksen: mitä jos 11. helmikuuta nimettäisiin kansalliseksi hätänumeropäiväksi. Aloite meni läpi ja ensimmäistä teemapäivää vietettiin puoli vuotta myöhemmin, helmikuussa 1997.

Se tuli tarpeen. Suomalaisten päitä sekoitti suosittu amerikkalainen tv-sarja Hälytys 911 (Rescue 911), joka kertoi Yhdysvalloissa tapahtuneista tapaturmista. Moni putosi kärryiltä: siis mikä se hätänumero oikein on?

Hätänumeropäivän keksinyt Lauri Lempinen palkittiin vuonna 2006 Hätäkeskuslaitoksen Pro 112 -palkinnolla. Sen avulla laitos kiittää hätänumeron ja hätäkeskustoiminnan kehittämiseksi tehdystä työstä. Lempinen on jo eläkkeellä.

Suomessa kuusi hätäkeskusta

Euroopan komissio julisti vuonna 2009 helmikuun 11. päivän koko Euroopan yleiseksi 112-päiväksi. Tänä vuonna teemana on erityisesti nuorten ja iäkkäiden henkilöiden turvallisuus.

Hätäkeskuslaitoksella on Suomessa kuusi hätäkeskusta, jotka vastaanottavat hätäilmoituksia. Keskukset sijaitsevat Oulussa, Vaasassa, Kuopiossa, Porissa, Turussa ja Keravalla. Vuonna 2018 Hätäkeskuslaitoksessa työskenteli 607 henkilöä, joista päivystyshenkilöstöä oli 482 ja hallintohenkilöstöä 125.

Julkaistu: 14.2.2019